- Berichten: 237
nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
11-07-2010 12:14 #48909
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen... is gemaakt door Arco Ruighaver (GAST)
<p>Ik heb agfelopen week de klepsteelrubbers van mijn B20 vervangen omdat bij de dyno test een maand geleden bleek dat deze lekten. Bij gas los laten op hogere toeren en vervolgens het gas weer in een keer in kwam er een fixe blauwe pluim uit de uitlaat.
Ik heb de compressie gemeten, deze is tussen de 12,5 en 13 bar op alle cilinders.
de klepsteelrubbers vervangen, er was er een verwrongen, en de rest misschien iets harder dan gewenst, maar niet overdreven slecht.
Echter nu nadat ik ze vervangen heb en ik rijd +5000 rpm komt er nog steeds een pluimpje blauwe rook uit de uitlaat.
Wat zou dit nog meer kunnen zijn, en in hoevere zitten hier nadelige consequenties aanvast? En/of is het bekend dat de B20 blokken hier op hogere toeren meer last van hebben, zolang ik onder de 5000 rpm blij, en dat is hte grootste deel van de tijd is er niets aan de hand.</p><p>
Het motorblok is onlangs geflushed met Forte Motorflush, en de olie blijf ook keurig schoon. Geen lekkages aan overige keerringen etc. Het kleine beetje dat er af en toe uit de olievuldop spetterde als ik deze los had, was na de flush volledig over.
- Amazon P130
- Volvo B20
- 0.8mm Koppakking
- Kop met grotere en geharde kleppen
- Weber 36DCD tweetraps Carburateur
- TT3 Nokkenas
</p><p>De auto heeft sinds het vervangen van de nokkenas en de koppakking van 2.0mm naar 0.8mm ook last van nadieselen, waarschijnlijk gewoon door de hogere compressie, ik ga van de week even BP Ultimate RON 98 tanken om te kijken of het dan minder is. De auto loopt verders als een speer, loopt niet warm met dit weer
</p>
Ik heb de compressie gemeten, deze is tussen de 12,5 en 13 bar op alle cilinders.
de klepsteelrubbers vervangen, er was er een verwrongen, en de rest misschien iets harder dan gewenst, maar niet overdreven slecht.
Echter nu nadat ik ze vervangen heb en ik rijd +5000 rpm komt er nog steeds een pluimpje blauwe rook uit de uitlaat.
Wat zou dit nog meer kunnen zijn, en in hoevere zitten hier nadelige consequenties aanvast? En/of is het bekend dat de B20 blokken hier op hogere toeren meer last van hebben, zolang ik onder de 5000 rpm blij, en dat is hte grootste deel van de tijd is er niets aan de hand.</p><p>
Het motorblok is onlangs geflushed met Forte Motorflush, en de olie blijf ook keurig schoon. Geen lekkages aan overige keerringen etc. Het kleine beetje dat er af en toe uit de olievuldop spetterde als ik deze los had, was na de flush volledig over.
- Amazon P130
- Volvo B20
- 0.8mm Koppakking
- Kop met grotere en geharde kleppen
- Weber 36DCD tweetraps Carburateur
- TT3 Nokkenas
</p><p>De auto heeft sinds het vervangen van de nokkenas en de koppakking van 2.0mm naar 0.8mm ook last van nadieselen, waarschijnlijk gewoon door de hogere compressie, ik ga van de week even BP Ultimate RON 98 tanken om te kijken of het dan minder is. De auto loopt verders als een speer, loopt niet warm met dit weer
</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
11-07-2010 16:25 #95934
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
<p>beste Arco,,</p><p>mijn upset komt gedeeltelijk overeen met de jouwe , het verschil is de carburatie (2maal dcoe40) =4maal40mm.</p><p>spagetti spruitstuk met simmons uitlaat , kop , nokkenas blok hetzelfde.</p><p>wat mij opvalt is de compressie , die is wel erg hoog , heb je ook je kop behoorlijk laten vlakken ? , ik heb niet zoveel compressie , 4 maal 11 lijkt mij genoeg . je hoge compressie is mogelijk 1 van de problemen maar niet het probleem lijkt mij.</p><p>omdat je kop is aangepast met grote kleppen neem ik aan dat er ook naar de klepgeleiders is gekeken ofwel vervangen.</p><p>teveel speling kan ook een probleem zijn , nieuwe klepseals lossen dan het probleem niet op.</p><p>verder het nadieselen , het spruitstuk voor de weber valstroom heeft inwendig een groot volume waardoor er veel mengsel achterblijft na contact uit , daar staan deze spruitstukken om bekend , zorg dat je ontsteking op tijd staat en neem de koudere bougies voor de B20E motor verder kan je overwegen om een 2 mm standaard B20A koppakking te monteren , kijk dan gelijk je klepgeleiders na.</p><p>die 5000 tpm moet makkelijk kunnen , mits motor in goede staat en goed afgesteld.</p><p>je schrijft dat de motor is gespoeld , dus ook koolafzetting is weg , dat betekent meer ruimte in het blok en dan ook vaak olieverbruik.</p><p>gebruik classic oil 20w50 , dunnere olie 10w40 of 15w40 is dan te dun voor jouw blok met deze upset.</p><p> </p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 237
11-07-2010 17:59 #95933
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
<p>Ik heb de kop gekocht als een "Revisie B20 Kop met geharde klepzittingen en grote kleppen", het is geen Injectiekop. De kop is nu 30.000 km oud. Ik heb deze kop dus niet zelf onder handen laten nemen, maar zo 2 jaar terug nieuw gekocht.
Dan mag je er vanuit gaan dat alles goed is, garantie dat dit ook daadwerkelijk het geval is is er even niet.</p><p>Het nadieselen had ik toen ik nog met 2x SU HIF6 reed ook, vervolgens heb ik deze vervangen door de Weber en toen was het nadieselen over. Dit was een jaar geldeden. Overigens heb ik er ook een Simons onder zitten, met het normale B20 spruitstuk.\</p><p> </p><p>Nu heb ik een maandje geleden de volgende aanpassingen gemaakt:</p><p> </p><p>- Blok gespoeld met Forte motor flush
- TT3 Nokkenas geplaatst incl nieuwe nokvolgers.
- 2.0mm koppakking vervangen door een 0.8mm
- Nieuwe 20w50 valvoline olie + Forte Oil Fortifier (wordt geadviseerd na een flush)
- 123 Ignition, B20E curve
- Pertronix Flametrower 40.000 volt bobine
- Beru Bougiekabels
- Auto loopt enkel op bezine, euro 95
- Bougie's zijn al kouder, NGK BP8HS, welke er keurig uitzien. Dat is al een stap kouder dan een B20E.</p><p>
</p><p>Hierna is het nadieselen begonnen. Vandaar dat ik de hogere compressie hier aan verwijt.</p><p> </p><p>Na de bovenstaande ingrepen is de auto naar de dyno gegaan om af te stellen. Hier bleek dat hoogstwaarschijnlijk de klepsealrubbers slecht waren ivm blauwe rook bij gas loslaten en remmen op de motor vanaf hoge toeren +6500rpm. Max RPM wat hij toen draaide was 7800rpm</p><p> </p><p>Om die reden heb ik de klepseals vervangen, hierbij bleek er 1 zichtbaar slecht te zijn, echter de overige 7 leken mij nog goed. Deze waren wel iets harder dan nieuwe, maar ze waren ondertussen ook twee jaar oud. Echter na het vervangen blijven de symptonen ongeveer hetzelfde .Ik zal het olieverbruik nu eens extra in de gaten houden, maar het was 0.5 liter op 3000 km ongeveer. </p><p> </p><p>Het kan natuurlijk goed zijn dat de kop reeds gevlakt is en deze dus al een hogere compressie terweeg brengt, waarbij het met de 0.8mm koppakking net even teveel is geworden. Ik ga eens kijken of ik de hoogte van de kop kan opmeten als deze gemonteerd is.</p>
Dan mag je er vanuit gaan dat alles goed is, garantie dat dit ook daadwerkelijk het geval is is er even niet.</p><p>Het nadieselen had ik toen ik nog met 2x SU HIF6 reed ook, vervolgens heb ik deze vervangen door de Weber en toen was het nadieselen over. Dit was een jaar geldeden. Overigens heb ik er ook een Simons onder zitten, met het normale B20 spruitstuk.\</p><p> </p><p>Nu heb ik een maandje geleden de volgende aanpassingen gemaakt:</p><p> </p><p>- Blok gespoeld met Forte motor flush
- TT3 Nokkenas geplaatst incl nieuwe nokvolgers.
- 2.0mm koppakking vervangen door een 0.8mm
- Nieuwe 20w50 valvoline olie + Forte Oil Fortifier (wordt geadviseerd na een flush)
- 123 Ignition, B20E curve
- Pertronix Flametrower 40.000 volt bobine
- Beru Bougiekabels
- Auto loopt enkel op bezine, euro 95
- Bougie's zijn al kouder, NGK BP8HS, welke er keurig uitzien. Dat is al een stap kouder dan een B20E.</p><p>
</p><p>Hierna is het nadieselen begonnen. Vandaar dat ik de hogere compressie hier aan verwijt.</p><p> </p><p>Na de bovenstaande ingrepen is de auto naar de dyno gegaan om af te stellen. Hier bleek dat hoogstwaarschijnlijk de klepsealrubbers slecht waren ivm blauwe rook bij gas loslaten en remmen op de motor vanaf hoge toeren +6500rpm. Max RPM wat hij toen draaide was 7800rpm</p><p> </p><p>Om die reden heb ik de klepseals vervangen, hierbij bleek er 1 zichtbaar slecht te zijn, echter de overige 7 leken mij nog goed. Deze waren wel iets harder dan nieuwe, maar ze waren ondertussen ook twee jaar oud. Echter na het vervangen blijven de symptonen ongeveer hetzelfde .Ik zal het olieverbruik nu eens extra in de gaten houden, maar het was 0.5 liter op 3000 km ongeveer. </p><p> </p><p>Het kan natuurlijk goed zijn dat de kop reeds gevlakt is en deze dus al een hogere compressie terweeg brengt, waarbij het met de 0.8mm koppakking net even teveel is geworden. Ik ga eens kijken of ik de hoogte van de kop kan opmeten als deze gemonteerd is.</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
11-07-2010 18:50 #95932
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
<p>mmm , klinkt op zich goed.</p><p>ik denk dat als het bij 0.5 ltr/3000km blijft , dit best acceptabel is.</p><p>ik zou nog het volgende doen , die compressie lijkt mij echt te hoog , is wel gelijk een indicatie dat je blok gezond is echter</p><p>als je dit met een 2mm pakking naar zeg 4maal 11-12 bar terug kunt brengen denk ik dat je blok lekkerder loopt.</p><p>de 123 ignition , wat is je afstelling met de tt3?</p><p>de valvoline is een goede olie maar ik denk dat je net effe te veel koolafzetting hebt opgelost met de motorflush op plaatsen waar het nu juist moet zitten.</p><p>als je nu ververst met millers classic 20w50 zal er op den duur weer koolafzetting plaatsvinden waardoor de nodige opvulling/afdichting plaatsvind.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 237
11-07-2010 21:01 #95931
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
<p>De ontstekingcurve staat op "B" B20E, E85/LPG Optimized. Er wordt niet op E85 of LPG gereden, maar ik heb deze curve gekozen omdat ik die op dit forum tegenkwam voor de TT3 AS. </p><p>
Nomaal ververs ik elke 5000 kilomter de olie, dus ik denk dat ik dan Millers erin gooi de eerst volgende keer. dat is nog 2500 kilomter ongeveer, maandje rijden.</p><p> </p><p>Zover ik me kan herrineren (moet het even opzoeken) had ik met de vorige koppakking, 2.0mm een compressie van 12~12,5 op alle cilinders, het scheelde ongeveer 0.5 bar .</p>
Nomaal ververs ik elke 5000 kilomter de olie, dus ik denk dat ik dan Millers erin gooi de eerst volgende keer. dat is nog 2500 kilomter ongeveer, maandje rijden.</p><p> </p><p>Zover ik me kan herrineren (moet het even opzoeken) had ik met de vorige koppakking, 2.0mm een compressie van 12~12,5 op alle cilinders, het scheelde ongeveer 0.5 bar .</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
11-07-2010 22:32 #95930
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
<p>Arco,,je ontstekingscurve is goed.</p><p>om de volgende keer op millers classic over te gaan lijkt mij een goed plan , 12-12.5 bar is nog erg hoog , ik denk dat je kop aardig gevlakt is .</p><p>bij een hoge compressie heb je kans op pingelen bij hoge toeren (high speed knocking ) en helemaal met je snelle upset.</p><p>en dat heb je meestal niet door maar kost wel je blok.</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 237
13-07-2010 10:22 #95929
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
<p>Ik heb gisteren BP Ultimate RON 98 getankt en het nadieselen is verdwenen, waarschijnlijk dus debet aan de hoge compressie.</p><p>Ik ga van de week even kijken of ik de hoogte van de kop kan opmeten om te zien of hier veel van afgehaald is.
Weet jij trouwens hoe de klepgeleiders gemonteerd zitten? zitten deze in de kop geperst of kun je deze zelf vervangen ?</p>
Weet jij trouwens hoe de klepgeleiders gemonteerd zitten? zitten deze in de kop geperst of kun je deze zelf vervangen ?</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1146
13-07-2010 13:03 #95928
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic nogsteeds olie lekkage langs klepsteelen...
<p>Arco,,</p><p> </p><p>ik zou de kop even wegbrengen naar een specialist , die klepgeleiders zijn niet zo duur en met speciaalgereedschap is het een kleine klus.</p><p>voor mij heeft tinustechniek (Ben Flierman) het gedaan maar scandcar , nordicar doet dat ook en nog vele anderen.</p><p>je mag er dus niet op slaan (vervorming) , ik denk dat ze het met een hydrolische pers er in persen , en dat moet dus in 1 keer goedgaan en recht</p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.