Vreemde olie lekkage
- Ronald Sluijter (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 10:16 #48906
door Ronald Sluijter (GAST)
Vreemde olie lekkage is gemaakt door Ronald Sluijter (GAST)
<p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><o:p><font size="3" face="Times New Roman"></font></o:p></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Hallo mijn amazon uit 69 b20A lek nu al een tijdje olie.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Hij doet dit uit de vuldop van daar loopt het via het klepdeksel</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Naar de laagst liggende hoek (bij het schutboord ) en loopt het zo mijn vliegwiel huis op.’</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Ik heb het volgende al gedaan.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><o:p><font size="3" face="Times New Roman"> </font></o:p></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Nieuw klepdeksel <span style="mso-spacerun: yes"> </span>+ pakking</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Vlamdover schoon gemaakt</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Nieuw staalwol in de vuldop geplaatst</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Nieuwe rubber ring in de vul dop</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Alle slangen vastgezet</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><o:p><font size="3" face="Times New Roman"> </font></o:p></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">De motor loop perfect maar krijg de lekkage niet weg </font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Lijkt wel dat er teveel druk is en dat hij het er boven uitperst.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Mijn olie level staat netjes in het midden.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><o:p><font size="3" face="Times New Roman"> </font></o:p></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Hoop dat jullie kunnen helpen </font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Groetje ronald</font></p>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Rudolf Kleyn
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 10:28 #95953
door Rudolf Kleyn
Beantwoord door Rudolf Kleyn in topic Vreemde olie lekkage
Waarschijnlijk sla je de spijker op de kop met de constatering dat je overdruk in het carter hebt. Meest waarschijnlijke oorzaak: versleten zuigerveren. In dit geval zou ik de compressie meten. Als die laag is, heb je de oorzaak te pakken. Meestal is dit ook een teken van verdere slijtage van je motor en zul je aan een (gedeeltelijke) revisie toe zijn.sterkte
- Marc van der Marek (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 11:55 #95952
door Marc van der Marek (GAST)
Beantwoord door Marc van der Marek (GAST) in topic Vreemde olie lekkage
Volgens mij heeft de B20 vuldop geen staalwol erin, da's voor de B18. De aansluitingen zijn ook iets anders. Hier een paar plaatjes:
sw-em.com/pcv_diagrams.htm
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 16:32 #95951
door Arco Ruighaver (GAST)
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
Beantwoord door Arco Ruighaver (GAST) in topic Vreemde olie lekkage
<p>Jawel, een B20 heeft een vuldop met een pannenspons erin, een B18 heeft dit niet altijd, is afhankelijk van het model jaar (vroege series niet, later wel. Tevens verschilt de B20 van de B18 doordat de PVC net andersom werkt en daarom aangesloten zit (B20 is vuldop naar spruitstuk, en vlamdover naar luchtfilter, B18 is Vuldop naar luchtfilter en vlamdover naar spruitstuk).</p><p>@ Ronald,</p><p>Controleer alseerst of de compressie nog oke is, en hoeveel olie uit het vulgat spettert als je de vuldop losmaakt.
Controleer tevens of de vlamdover + slang open is (dit is dat blokje wat een de zijkant van je motorblok zit, tussen de brandstofpomp en de verdeler. Hier moet ook een klein beetje rook uit komen.</p>
Controleer tevens of de vlamdover + slang open is (dit is dat blokje wat een de zijkant van je motorblok zit, tussen de brandstofpomp en de verdeler. Hier moet ook een klein beetje rook uit komen.</p>
Volvo P130 MY'67, B20B, M41+OD, 4x 40mm Keihin CVK40 Carbs, TT6 Camshaft, 123Tune+, 4-1 Header, Wolfrace Rims
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 16:33 #95950
<p>Jawel, een B20 heeft een vuldop met een pannenspons erin, een B18 heeft dit niet altijd, is afhankelijk van het model jaar (vroege series niet, later wel. Tevens verschilt de B20 van de B18 doordat de PVC net andersom werkt en daarom aangesloten zit (B20 is vuldop naar spruitstuk, en vlamdover naar luchtfilter, B18 is Vuldop naar luchtfilter en vlamdover naar spruitstuk).</p><p>@ Ronald,</p><p>Controleer alseerst of de compressie nog oke is, en hoeveel olie uit het vulgat spettert als je de vuldop losmaakt.
- Ronald Sluijter (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
13-07-2010 23:19 #95949
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Vreemde olie lekkage
<p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Hallo,</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Ik heb 2 soorten vuldoppen 1 met staal wol en 1 zonder.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Beide geven het zelfde resultaat.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">De slang van de vlamdover is ook schoon<span style="mso-spacerun: yes"> </span>ook die van de carter ontluchting.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><o:p><font size="3" face="Times New Roman"> </font></o:p></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Motor revisie lijkt me van niet hij loop echt super mooi en heeft genoeg power.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Ik heb <st1:metricconverter w:st="on" productid="10.000 km">10.000 km</st1:metricconverter> de cilinderkop vervangen en toen heb ik ook de zuigerveren </font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Met een voelermaatje nagekeken en die waren goed.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Lijkt me niet dat het blok zosnel achteruit is gegaan.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><o:p><font size="3" face="Times New Roman"> </font></o:p></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Zijn er nog meer verklaringen voor dit probleem.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Ondertussen zal ik wel even de compressie meten op de cilinders.</font></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><o:p><font size="3" face="Times New Roman"> </font></o:p></p><p style="MARGIN: 0cm 0cm 0pt" class="MsoNormal"><font size="3" face="Times New Roman">Groeten ronald</font></p><p> </p>
- Arco Ruighaver (GAST)
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 08:28 #95948
<p>De dop met wol is dus goed, echter staalwol lijkt mij wat te fijnmazig. Ikzelf heb er een pannenspons in zitten, dit ventileert prima en houdt toch alle olie tegen. De slang van de olievuldop gaat naar het Inlaatspruitstuk (de aansluiting met de kleine opening van +/- 3mm)</p><p> </p><p>Is de rubberring onder de vuldop nog zacht genoeg? Is de bovenkant van het kleppendeksel/vulopening wel vlak genoeg en gaat de dop er wel strak genoeg op. Ik heb in het verleden wel eens gehad, dat ik de vulopening iets naar binnen had gebogen om de dop strakker te laten sluiten, wat resulteerde in een nog harder lekkende olievuldop omdat het afdichtvlak niet meer vlak was.</p><p> </p><p>Is de vlamdover zelf ook open, je hebt het in iedergeval over de slang, maar de vlamdover zelf kan ook dicht zitten met dikke olie of sludge.</p><p> </p><p>Wat voor olie gebruik je ? 20w50 is prima voor deze motoren, dunner zou ik alleen doen als je blok volledig gereviseerd is en reeds ingereden. </p><p> </p><p>Zuigerveren zullen goed zijn, echter een compressiemeting geeft hier 100% uitsluiting over.</p><p>
Ik heb meegemaakt dat door een motorflush de onderdruk in het carter ook beter werd. Hier is toen Forte Motorflush voor gebruikt. Ik heb dit een paar weken terug nog met goed gevolg gedaan bij mijn eigenblok. Echter niet iedereen deelt de mening dat dit goed is voor een "oud blok" omdat er misschien wel teveel drap loskomt. </p><p>
Twee potjes Forte Motorflush bij de oude olie, vervolgens de auto een uur stationnair laten draaien, om de 30 minuten even een paar minutjes +3000 rpm draaien. Vervolgens olie aftappen en goed uit laten druppelen, olie filter + 20w50 olie verversen en een busje Forte Oil Fortifier toevoegen. Dit spul is te koop bij de betere garagebedrijven</p><p> </p>
Ik heb meegemaakt dat door een motorflush de onderdruk in het carter ook beter werd. Hier is toen Forte Motorflush voor gebruikt. Ik heb dit een paar weken terug nog met goed gevolg gedaan bij mijn eigenblok. Echter niet iedereen deelt de mening dat dit goed is voor een "oud blok" omdat er misschien wel teveel drap loskomt. </p><p>
Twee potjes Forte Motorflush bij de oude olie, vervolgens de auto een uur stationnair laten draaien, om de 30 minuten even een paar minutjes +3000 rpm draaien. Vervolgens olie aftappen en goed uit laten druppelen, olie filter + 20w50 olie verversen en een busje Forte Oil Fortifier toevoegen. Dit spul is te koop bij de betere garagebedrijven</p><p> </p>
- Ronald Sluijter (GAST)
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-07-2010 23:57 #95947
Beantwoord door Ronald Sluijter (GAST) in topic Vreemde olie lekkage
<p>hallo,</p><p>ik moet de compessie nog meten maar kan bijna niet het probleem zijn.</p><p>ik heb de vlamdover laatst in de wasbenzine gelegt en schoon gemaakt.</p><p>morgen zal ik alle slangen nogmaals schoonmaken.</p><p>koop ik meteen even de motor flush baat het niet dan schaat het niet.</p><p>en krijgt hij zijn beurt en zet ik meteen een ander kleppendeksel erop met pakking.</p><p>en dan horen jullie het meteen van mij.</p><p>groetje ronald</p>
- Willy Beer
- Elite lid
-
Minder
Meer
15-07-2010 11:19 #95946
door Willy Beer
Beantwoord door Willy Beer in topic Vreemde olie lekkage
Ik heb hetzelfde "probleem" met een zo goed als nieuwe B20, maar ik heb geen enkele verbinding vanuit de vuldop. Het verlies langs de vuldop aan olie is miniem. Dus ik volg dit draadje met interesse.
- Rene Brandt
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
15-07-2010 13:55 #95945
door Rene Brandt
Beantwoord door Rene Brandt in topic Vreemde olie lekkage
<p>ik zou gewoon een olievuldop met slangaansluiting nemen met de slang aangesloten op het spruitstuk , slangthule opening 2mm (er moet niet teveel onderdruk zijn).</p><p>verder zijn de metalen kleppendeksels vaak vervormd door o.a. te hard aandraaien , zelf doe ik altijd dun blue silicon vloeibare pakking op de kurken kleppendekselpakking voor een betere afdichting , kleppendeksel kruislings aandraaien en vast is vast.</p>