Koppakking/Momentsleutel

• Niels Snoek (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
28-07-2010 16:30 #48875 door Niels Snoek (GAST)
Koppakking/Momentsleutel is gemaakt door Niels Snoek (GAST)
<p>Hallo,</p><p> </p><p>Ik ben bezig om een koppakking te vervangen. Nou heb ik de bouten met de hand weer vastgedraait.</p><p>Erg vast, zeg maar. Lees ik hier op het forum later dat het met een momentsleutel gedaan had moeten worden.</p><p>Kan ik dat als nog doen of moet ik dan weer een nieuwe pakking hebben omdat die oude "plat gedrukt is"?</p><p>Als ik hem gewoon zo laat zitten gaat ie dan weer snel lek?Of knappen de bouten als het blok warm is?</p><p>Waarom met een moment sleutel is eigenlijk mijn vraag?</p><p>Nou ik wacht even op advies!</p><p> </p><p>Niels</p>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Sven Hakbijl (GAST)
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-07-2010 20:53 #96069 door Sven Hakbijl (GAST)
Beantwoord door Sven Hakbijl (GAST) in topic Koppakking/Momentsleutel
Hoi Niels

Een momentsleutel gebruik je om twee dingen te doen:
1- Je draait de bout nooit te vast, maar altijd als je het volgens voorschrift doet, in het gebied dat de fabrikant van de bout heeft uitgezocht zodat de bout zijn maximale sterkte heeft &eacute;n een veilige marge;
2- Je draait alle bouten even vast, waardoor de druk van de kop op de pakking overal hetzelfde is en de kop niet wordt kromgetrokken.

Dat laatste is bij een koppakking belangrijk, omdat hij dan overal even ver ingedrukt wordt. Als er ergens teveel ingedrukt wordt en daarnaast te weinig, heb je een grote kans op lek.

Of de bouten gaan knappen kan niemand je zeggen, omdat je niet weet hoe vast je ze gedraaid hebt.

Wil je het alsnog doen, dan is het toch het meest verstandig weer een nieuwe, ongebruikte pakking te gebruiken. De pakking die je al gebruikt hebt is misschien plaatselijk te ver ingedrukt en zal misschien niet goed meer afdichten wanneer je de bouten een paar slagen losdraait en daarna weer vast met de momentsleutel.

Aan de andere kant: ik heb ook wel eens een noodreparatie bij een Peugeot 404 gedaan omdat er in het land waar ik was gewoon geen gereedschap in de buurt was en de kop er z&oacute; met een nieuwe pakking opgezet en die heeft nog duizenden kilometers gelopen. Je kan ook geluk hebben; een gietijzeren kop kan gewoon wat meer hebben dan een moderne aluminium. Alleen: met de momentsleutel weet je het zeker.

Succes met sleutelen.

• Lars Rengersen
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
28-07-2010 22:14 #96068 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Koppakking/Momentsleutel
Voordat je alles loshaalt en monteert met een nieuwe koppakking met behulp van een momentsleutel kun je natuurlijk even een momentsteutel erop zetten zoals het nu zit.
Als je geluk hebt, heb je alle bouten toevallig niet vast genoeg aangehaald.
Dan kun je ze met de momentsleutel alsnog aanhalen tot het juiste moment (uiteraard in voorgeschreven volgorde) en zou het alsnog goed moeten gaan.

• Niels Snoek (GAST)
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
30-07-2010 16:07 #96067 door Niels Snoek (GAST)
Beantwoord door Niels Snoek (GAST) in topic Koppakking/Momentsleutel
<p>Hallo,</p><p>Ik heb toch maar even een neuwe pakking besteld en een momentsleutel geregeld.</p><p>Nu alles weer netjes in elkaar gedraait met de momentsleutel.</p><p>Dus van het weekend weer lekker rijden!</p><p> </p><p>Bedankt voor de snelle reacties!</p><p>De groeten,</p><p>Niels</p>

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD