Distributietandwielen vervangen
- Erwin van den Bosch (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-10-2010 15:50 #48740
door Erwin van den Bosch (GAST)
Distributietandwielen vervangen is gemaakt door Erwin van den Bosch (GAST)
Hallo,
Mijn Amazon begon een ratel geluidje te maken en ik vermoede al gelijk de distributietandwielen. Na open maken van de deksel van de distributietandwielen bleek inderdaad dat het grote tandwiel los zat. (zweefde om zijn kern).
Mijn vraag is nu hoe ik die grote moer van het grote tandwiel los krijg zonder dat het tandwiel mee gaat draaien? En hoe krijg ik dat ronde "ding" wat op het klein tandwiel zit eraf? Of hoe krijg ik het kleine tandwiel eraf?
Op mijn site staat een foto'tje:
www.volvo-oldtimer.nl/blog.php?msgid=28
Groeten Erwin.
Mijn Amazon begon een ratel geluidje te maken en ik vermoede al gelijk de distributietandwielen. Na open maken van de deksel van de distributietandwielen bleek inderdaad dat het grote tandwiel los zat. (zweefde om zijn kern).
Mijn vraag is nu hoe ik die grote moer van het grote tandwiel los krijg zonder dat het tandwiel mee gaat draaien? En hoe krijg ik dat ronde "ding" wat op het klein tandwiel zit eraf? Of hoe krijg ik het kleine tandwiel eraf?
Op mijn site staat een foto'tje:
www.volvo-oldtimer.nl/blog.php?msgid=28
Groeten Erwin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Roland Houweling (GAST)
- Verbannen
-
Minder
Meer
03-10-2010 18:46 #96661
door Roland Houweling (GAST)
Beantwoord door Roland Houweling (GAST) in topic Distributietandwielen vervangen
<p>erwin,</p><p>als je een luchtsleutel heb zou ik het daar mee doen dat is wel het makkelijkste.</p><p>en dat ronde ding waat je t over heb op het kleine tandwiel zit er gewoon op geschoven dus die moet er met wat voorzichtit wrikken wel afte krijgen zijn en anders met tandwiel en al.</p><p>als je het toch los heb.....kijk even naar het olieinjectortje(vierkant blokje) dat links naast het tandwiel zit kun jer er uit schroeven en goes schoonmaken.</p><p>en vervolgens weer terug plaaatsen let er wel op dat hij goed op het tandwiel is gericht.</p><p> </p><p>groet rolan en succes.</p>
03-10-2010 18:52 #96660
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic Distributietandwielen vervangen
<p>Hè Erwin!</p><p>Gebruik de zoekfunctie 's op dit forum, er is al zóveel over geschreven!</p><p>De grote moer is een maat 36: ik maak hem niet los met een luchtsleutel, omdat het gweld daarvan m.i. niet goed is. Startmotor eraf, met een schroevendraaier in de vertanding het vliegwiel tegenhouden en de moer losdraaien. I.v.m. de afstand tussen starterkrans en moer is dus een helper wel handig!</p><p>De afstandsbus van het krukas tandwiel kan er gewoon af: even met een grote schroevendraaier er achter.</p><p>Verwissel wel alle twee tandwielen, en pas op: bij het erop zetten van het nokkenastandwiel niet slaan tegen het tandwiel: daarme verschuift de nokkenas en dan ben je een heel eind van huis (of ga je voorlopig niet meer van huis weg!!)</p><p>Voor het verwijderen van het krukastandwiel heb ik een plaatje voorzien van twee gaten die corresponderen met de schroefgaten in het tanwiel: twee boutjes en bijvoorbeel een dop ertussen en je draait het tandwile er zó af. </p><p> </p><p>Oh, ja, boven het krukastandwiel (op ongeveer 11 uur) zit de oliesproeier: voorzichjtig daarmee, als hij afbreekt... Controleer meteen of het gaatje van die sproeier open is, anders is het nieuwe tandwiel ook zo weer stuk.</p><p> </p><p>EDIT: We schreven tegelijk, Roland, maar jij had hem blijkbaar eerder online!!</p>
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl