motor onderhoud

Lees meer
17-07-2023 17:35 #203854 door Roel Verhey
motor onderhoud is gemaakt door Roel Verhey
Beste leden,

Ik ben bezig om de Volvo Amazon die van mijn vader is geweest over te zetten op een nieuw chassie.
Ik ben nu in het stadium dat de motor eruit kan. Het schijnt dat de motor een tijdje terug is gereviseerd. Het is een B18A uit 1967 en heeft een LPG installatie. Nu is mijn vraag, als de motor er straks toch uit is, wat is dan wijsheid qua onderhoud/ revisie van de motor, carburateur en de versnellingsbak. Alles leek goed te functioneren maar zijn er dingen die de moeite waard zijn om te doen of te controleren? Ook vroeg ik mij af of het voor de toekomst misschien beter is om het LPG verhaal achterwegen te laten?
Zelf heb ik geen motortakel en motorstand. Is dat misschien te lenen ergens of kan je dat huren?
Ook moet het chassie binnekort gespoten worden dus als iemand nog een adresje heeft houdt ik mij aanbevolen.
Graag zou ik wat advies ontvangen aangezien dit de eerste keer is dat ik zo'n grote klus doe en ik ben eigenlijk niet zo ervaren.

Alsavst bedankt allen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
17-07-2023 17:59 #203856 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic motor onderhoud
Roel,
Revisie is een veel misbruikt woord. Ik zou kijken of de motor goed is afgesteld, netjes rond draait, voldoende compressie heeft en eventueel een cilinderlektest (laten) doen. Hierdoor krijg je aanwijzingen of (deel)revisie nodig is.
Werkplaatskranen e.d. zijn inderdaad te huur. 
Succes,

Sjef van G.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • BartJu
  • BartJu's Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Lees meer
17-07-2023 19:46 #203857 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic motor onderhoud
Ben wel benieuwd naar je overweging mbt LPG, waarom met oog op toekomst achterwege laten?
Toegegeven dat het niet origineel is, en dat er verschillen zijn in verbranding etc. Maar dat geldt ook vooor de huidige ethanolhoudende brandstoffen. E10s en E5 is niet overal verkrijgbaar, laat staan de ethanol vrije versies.
Hoewel er vaak wordt geroepen dat gas is om op te koken, kan een motor er prima mee toe. Dus andersom ook: 5-10% ethanol, dat is om te drinken (liefst wel met water als de andere 95-90% ipv een mix van koolwaterstoffen).
Dit dus even ter overweging, succes met de renovatie!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.