Schurend geluid uit motorruimte

Lees meer
06-07-2023 13:49 #203722 door Bastiaan Vrij
Schurend geluid uit motorruimte is gemaakt door Bastiaan Vrij
Beste Volvo liefhebbers,

Halverwege een rit begon iets een schurend metaal achtig geluid te maken bij de motor. Het gaat hier om een Volvo amazon uit 1967 met een b18a motor.
Het geluid lijkt niet afhankelijk te zijn van het toerental, of de koppeling ingedrukt is of niet en in welke versnelling de auto staat. 
Ik heb zelf het vermoede dat het geluid van de startmotor af komt en dat de bendix af en toe naar buiten schiet. Vervolgens schaapt de bendix tegen het vliegwiel aan. Ik snap enkel niet hoe dit kan.

Ik heb verder de v snaar vervangen, en de auto laten lopen zonder v snaar. Het geluid was er nogsteeds, dus de waterpomp en de dynamo kunnen niet de boosdoener zijn geweest.

Is er iemand die deze situatie herkent?

Ik heb een filmpje gemaakt van het geluid. Het filmpje is hier te zien: www.youtube.com/shorts/TClcY76h9p4

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-07-2023 15:00 #203723 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Schurend geluid uit motorruimte
Dat lijkt inderdaad de startmotor te zijn. Haal hem los en controleer!
Je kunt misschien ook vooraf nog proberen de plus draad los te halen terwijl de motor loopt?
Als hij ergens een bekrachtigingsstroompje vandaan krijgt zou het dan afgelopen moeten zijn denk ik.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.