Carterontluchting

Lees meer
28-05-2023 14:16 #203293 door Wim van Haren
Carterontluchting is gemaakt door Wim van Haren
Hallo, weet iemand of er een tekening is die aangeeft hoe het beste de aansluiting en verloop is vanaf de carterontluchtingspijp (419484)
met slang naar olievuldop en vderder ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
28-05-2023 16:16 #203298 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Carterontluchting
Dag Wim
De opengewerkte tekening als bijlage bij mijn post  link  zal je e.e.a. duidelijk maken.
Correcte aansluiting is afhankelijk van het modeljaar van je wagen.
Vriendelijke groet, Wouter
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-08-2023 17:36 #204388 door Ferenc Slagter
Beantwoord door Ferenc Slagter in topic Carterontluchting
Hallo, ik weet dat de vraag al een tijdje geleden gepost is, maar voor mensen (zoals ik nu) die zoeken in het forum naar antwoorden...

Als bijlage twee plaatjes die volgens mij goed op de vraag aansluiten.
  • Plaatje B18: de flow volgend: luchtfilterhuis, slang, olievuldop, carter, eitje, klepje, slang, aansluiting inlaatspruitstuk
  • Plaatje B20: de flow volgend: luchtfilterhuis, soort klepje, slang, vlamdover, eitje, carter, olievuldop, slang, nippel, aansluiting inlaatspruitstuk
  • Zelf heb ik nu een 144 met B20a met een vuldop zonder slang maar met zeefje, een luchtfilterhuis zonder klepjes voor de carterventilatie, gewoon een open aansluiting voor slang. Niet orgineel denk ik, maar geen problemen.
Ik hoop dat het klopt, de plaatjes lijken wel "echt" maar of ik B18 en B20 goed heb weet ik niet zeker.

Daarnaast weet ik dat je twee situaties kan onderscheiden:
  1. Onderdruk ofwel licht vacuum in het carter, dit gebeurt bij stationair draaien en lichte belasting.
    Door de lage gemiddelde druk in de verbrandingsruimte is er weinig blow-by. (lucht langs de zuigers) Sterk vacuum in het inlaatspruitstuk.
    De carterventilatie wordt dan bepaald door de restrictie (klein gaatje) naar het inlaatspruitstuk.
    In andere woorden de blow-by is minder dan de flow door de restrictie
  2. Overdruk in het carter, dit gebeurt bij zware belasting van de motor, er is dan meer blow-by. Weinig vacuum in het inlaatspruitstuk
    De motor begint te "blazen" uit het carter. Deze lucht moet ergens naar toe. Het zal de weg van de minste weerstand volgen, dus de grootste van de twee openingen, die eindigt in het luchtfilterhuis, of bij andere auto's ergens voor de gasklep, of in de open lucht.
Hieruit volgt volgens mij ook dat een aansluiting op het inlaatspruitstuk zonder restrictie problemen gaat geven.

Een en ander hangt ook af van de toestand van de motor: versleten, nog niet ingelopen, etc.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Wouter Vansteenkiste
  • Wouter Vansteenkiste's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • 1800S van 24/03/1967
Lees meer
24-08-2023 18:01 #204389 door Wouter Vansteenkiste
Beantwoord door Wouter Vansteenkiste in topic Carterontluchting
Dag Ferenc
Aansluiten van carterventilatie zonder restrictie in inlaatspruitstuk zal problemen geven.
Het antwoord op je vraag is te vinden in het linkje in mijn post, vlak voor jouw post: nl. 28-05-2023 16:16  #203298  door Wouter Vansteenkiste
Hierbij nogmaals de link: www.volvokv.nl/forum/motor/32410-cartero...chting-b18-b?start=0 
Het antwoord van Rudi (Dortangs) in deze thread is het antwoord op jouw vraag.
Groet, Wouter

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.