Ama stottert tijdens ritten op de snelweg

Lees meer
14-05-2023 17:37 #203186 door Kees Kleinendorst
Ama stottert tijdens ritten op de snelweg is gemaakt door Kees Kleinendorst
Mijn Ama vertoont kuren als de motor goed warm is en alleen bij ca 100 km/h op langere ritten.
Start normaal en loop stationair rustig. Brandstoffilters zijn schoongemaakt en kleppen gesteld.
Bij 'stadsritjes'is er niks aan de hand, maar als ik grotere afstranden rij, dan begint de auto te hakkelen. Daarbij schiet de externe toerenteller en ook de snelheidsmeter naar flinke uitschioeters. De motor blijft echter rustig klinken.
Koelwater blijft mooi op temperatuuur en ik hoor geen onregelmatigheid bij de spruitstukken.
Als ik daaarna weer minder hard rij, is alles weer ok.
Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 19:27 #203189 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Ama stottert tijdens ritten op de snelweg
Dit verschijnsel kan zich voordoen als de condensator van de stroomverdeler niet in orde is. Dit merk je niet bij korte ritten,maar vooral als de motor warm wordt tijdens een langere rit. Ik denk ook aan versleten contactpunten of een bobine die zijn beste tijd heeft gehad. Slechte aansluiting bij de toerenteller kan van invloed zijn op op de ontsteking. Het lijkt me, dat de  originele kilometerteller ,die mechanisch werkt , geen invloed op de ontsteking kan hebben.
Ik zou de toerenteller eerst eens buiten werking stellen. Daarna de punten ,condensator, rotor ,verdelerkap ,bougiekabels en bougies vervangen. En als dat nog niet heeft geholpen : een goede bobine uitproberen.

succes toegewenst .Vriendelijke groet , Niek de Boer.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.