OPGELOST: V164 start niet na installeren 123 IGN

Lees meer
14-05-2023 10:31 - 14-05-2023 10:34 #203175 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Als de stand van het het asje IN de motor ,dat de stroomverdeler aandrijft , niet  is verzet (dus  het asje niet uit de motor is geweest) is de stand van het asje dezelfde als voorheen.Daar kan het dus niet aan liggen. Is de verdelerkap goed gemonteerd? Zitten de kabels in de juiste volgorde ? Er is nog een mogelijkheid.: de as die  IN de stroomverdeler zit ,is bij de fabrikant  verkeerd gemonteerd !  Bij een viercilinder -en dat zal bij een zescilinder ook wel zo zijn - kun je het onderste deel van de verdeleras los maken en het excentrisch deel daarvan - dat in het aandrijf- asje in de motor valt -omgekeerd monteren. Dat kan bij de fabrikant zijn gebeurd. Dan staat de verdeler ook 180 graden verkeerd. Is hier ook al aan gedacht? Vergelijk de stand van het excentrisch deel
van de oude verdeler met de stand van  het excentrisch deel van de nieuwe verdeler. Uiteraard met de rotor bij beide verdelers in dezelfde stand.Ik doe dat altijd als ik een andere verdeler monteer.
Succes! Vriendelijke groet , Niek de Boer

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 10:51 #203176 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Neem me niet kwalijk. Ik zie nu pas, dat  de mogelijkheid  die  ik hierboven heb beschreven al eerder door Rudy Dortangs was vermeld. De opmerking van  M. te Dorshorst is inderdaad ook niet juist. Als de kleppen van de eerste cilinder op tuimelen staan, zal de bougie van de eerste cilinder NIET vonken. Als de kleppen tuimelen van een cilinder, staat die cilinder NIET in de compressie-stand.
 
groet ,Niek de Boer.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 14:00 - 14-05-2023 14:01 #203178 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Als mijn eerder beschreven stappenplan A t/m F gevolgd wordt is het van geen belang hoe het asje in de motor geplaatst werd en hoe de verdeler geassembleerd werd, de motor staat dan goed tov de verdeler cq de bougiekabels.
Het kan bij niet volgen van de Volvo posities wel gebeuren dat het doosje voor de onderdruk aan de verdeler in de weg zit aan de motorzijkant.
Zonder correct aangesloten inductierelais-kabeltje zal hij echter nooit op LPG lopen.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Veenstra (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
14-05-2023 14:14 #203179 door Rens Veenstra (GAST)
Beantwoord door Rens Veenstra (GAST) in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Inmiddels van alles geprobeerd:
- 180 graden draaien van de ontsteking, motor maakt geen aanstalten tot starten.
- Nieuw inductie relais geïnstalleerd, blijft na installatie gewoon gas doorpompen ipv de 1.5 seconde die aangegeven word...?
- Alles nog maar eens doorgelopen, bougieskabels opnieuw aangesloten, motor weer 10 graden BDP en alles weer afstellen.

Het kabeltje van de min van de bobine naar de inductie relais lijkt mij in orde, geen slappe klemmen of stukken van de mantel af. Zal em toch maar vervangen dan en kijken of dat werkt. Persoonlijk vind ik de kabel ook te lang dus inkorten is sowiezo geen gek idee.

Ik houd jullie op de hoogte!
Rens 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-05-2023 18:19 - 14-05-2023 18:45 #203188 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Hallo Rens,
precies mijn A t/m F gevolgd? Anders haak ik met tips af.
mbt "Nieuw inductie relais geïnstalleerd, blijft na installatie gewoon gas doorpompen ipv de 1.5 seconde die aangegeven word...?" => dat is zeker niet goed, niet correct aangesloten of defect, moet afsluiten als de motor niet loopt.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Veenstra (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
04-06-2023 17:20 #203373 door Rens Veenstra (GAST)
Beantwoord door Rens Veenstra (GAST) in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Reactie is even weg geweest maar hier is ie dan..
Heb de auto nog niet werkend.. Plan A/F heeft helaas niet geholpen. Maar nu wel even een hele belangrijke vraag:

Zou iemand een foto willen maken van zijn of haar motorruimte van een 164? Ik heb namelijk het idee dat ik nog iets met doen met het kabeltje aan de Rechterkant van de voorschakelweerstand...
Foto hieronder gevonden op het Zweedse Volvo 164 register. De gele kabel bij de bobine doel ik op.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-06-2023 20:40 #203376 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Hallo Rens,
als hij vonkt, ik neem aan dat dit gecontroleerd is, zal hij na A t/m F op het juiste moment vonken, dus dan moet het aan de brandstoftoevoer liggen.
mbt kabeltje en voorschakelweerstand kan ik helaas niet helpen (voorschakelweerstand heb ik nog nooit in een auto gehad).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2023 18:36 #203623 door Joan Tacx
Beantwoord door Joan Tacx in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Het gassysteem moet via een signaal zien dat de motor draait. Als de motor draait blijven de kleppen op de tank en onder de motorkap open.

Soms zit er een draad om de bogiekabel heen gewikkeld die van bobine naar verdelerkap loopt.
Zit die draad er nog omheen gewikkeld?

Om probleem met gas te controleren kan je proberen te starten en remmenreiniger in de inlaat/luchtfilter spuiten. wel voorzichtig.
Slaat hij aan en blijft hij wat langer lopen.
dan zijn de gaskleppen dicht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-06-2023 10:48 #203632 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic V164 start niet na installeren 123 IGN
Interessante discussie, wellicht tijd voor iets compleet anders ... Waarom kan de B30 niet op benzine lopen ?. Bij revisie stel ik altijd eerst met gewone ontsteking af en dan weet ik als hij op benzine loopt dat het klopt.
De LPG geeft weer een extra dimensie met mogelijke fouten, zijn de gasmengstukken nog goed, relais goed enz. Tenslotte een puntje veiligheid, als je maar door blijft gaan met gas aanbieden, kun je backfire en een steekvlam laten ontstaan 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Rens Veenstra (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
30-06-2023 11:17 #203633 door Rens Veenstra (GAST)
Beantwoord door Rens Veenstra (GAST) in topic OPGELOST: V164 start niet na installeren 123 IGN
Het probleem is opgelost! Heb het kabeltje aan de rechterkant vd voorschakelweerstand aan de plus vd bobine gemonteerd en de auto startte praktisch meteen! Door een tip van een Scandinavische Facebook gebruiker een kabel direct van de accu naar de bobine getrokken en dit deed de truc.. Blijkt dus dat er niet genoeg voltage door de weerstand kon komen. 

@Ed, auto rijd niet op benzine door een beslissing van éen van de vorige eigenaren. Deze heeft alle benzine-gerelateerde items verwijderd. Hierdoor heb ik nog wel een aantal leidingen en kabels onder de auto hangen waarvan ik nog niet weet wat ik ermee ga doen. Misschien een injectie systeem of carb, misschien haal ik ze er ook wel helemaal onder vandaan. Heb een OMVL R90E a1a verdamper. Aangezien de auto toch alleen op gas rijd, is een dampgas injectie systeem ook een interessante optie. 

LPG-ONLY geeft ook wel zo zijn problemen.. Stond met de warmte bij de pomp maar die bleek defect omdat de overdruk beveiliging de pomp uitschakelde waardoor hier geen druk op kwam. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.