- Berichten: 7
OPGELOST: V164 start niet na installeren 123 IGN
- Rens Veenstra (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
-
Na het installeren van een 123 ontsteking op mijn Volvo 164 1970 wil deze niet aanslaan. Maakt wel vonk en motor heeft compressie maar start niet.
Voor de duidelijkheid: De auto start en loopt alleen op LPG, benzine is geen mogelijkheid!
Het probleem ligt, vermoed ik, aan de brandstof zijde. Bij op contact zetten vd auto spuit het systeem gas in. Ik denk dat, zodra ik de sleutel omhaal en de startmotor aanzet, de gasafsluiter inslaat en het gas afsluit.
Wie zou mij hierbij een goede kant op kunnen helpen? Ikzelf ben technisch tot een bepaald niveau, elektra gaat mij net te ver

Waar moet ik doormeten en waar zet ik de pennen op?
Met vriendelijke groet,
Rens Veenstra
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Maar z’n choke functie zou wel iets gas moeten doorlaten in het begin. Zo niet, dan krijgt hij misschien geen 12v.
Hoor je pppssst klik als je het contact aanzet?
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Veenstra (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ronald Zwerus
- Offline
- Elite-lid
-
- Berichten: 167
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Veenstra (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Ook kan de ontsteking niet 'een paar tanden' verkeerd staan, deze kan maar op 1 manier in het blok. Zie link hieronder, de ontstekingspunten onderin zitten niet in het midden waardoor deze altijd goed zit.
Afbeelding: Gear with axle Oil pump
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Lars Rengersen
-
- Offline
- Platinum-lid
-
Dat is volgens mij ook precies wat Ronald bedoelt met "180 graden verkeerd".
Per cyclus van de zuiger komt die as namelijk twee keer in die positie.
Een keer vlak voor de vonk komt en een keer met de uitlaatslag.
Mijn vermoeden is dan ook dat hij 180 graden verkeerd staat.
De andere parameters lijken goed.
Zelf vind ik dit een geweldig artikel om je ontsteking goed te krijgen sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm
Blog: www.oudevolvo.nl | EVcreate ( ombouw naar elektrisch onderdelen en ondersteuning )
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- M. te Dorsthorst
-
- Offline
- Senior lid
-
- Berichten: 68
Waarom zou er ineens een brandstof probleem optreden?
Het asje wat je laat zien kun je 180 graden gedraaid in het motorblok monteren, dus het zou zo kunnen zijn dat de ontsteking toch 180 graden verkeerd staat.
Je kan door de olievuldop controleren of je 1e cylinder op tuimelen staat, dan controleren naar welke contact op de verdeelkap de rotor wijst en vanaf daar de bougiekabels in de juiste volgorde monteren.
En ben je er zeker van dat er 10 gr voorontsteking is en geen "naontsteking"
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1997
Het eerste gas doorlaten en de klik gebeuren trouwens zonder controle van het veiligheidsrelais, dus zonder puls van de ontsteking. Als het kabeltje daarvan niet meer goed gemonteerd zit (gewikkeld om bobinekabel naar verdeelkap of aangesloten op contact bobine) na het plaatsen van de 123 loopt de motor ook niet ofschoon men het eerste gas en de klik heeft.
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rens Veenstra (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Ik sta open voor een sleutelsessie waarbij we naar dit probleem kijken. Auto staat in Winsum frl.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Rudi Dortangs
-
- Offline
- Platinum-lid
-
- Berichten: 1997
A als een cylinder op het bovenste dode punt is en WEL op tuimelen is moet hij GEEN vonk krijgen
B als een cylinder op het bovenste dode punt is en NIET op tuimelen is moet hij WEL een vonk krijgen
C pas als cylinder 1 op toestand zoals beschreven bij B is het ledje op tijd zetten
D dan de rotor op het asje van de verdeler zetten en kijken naar welk punt die wijst, dat kan anders zijn dan in de boeken
E daarna de verdeelkap op de ontsteking zetten en de bougiekabel cylinder 1 op die plek zetten waar de rotor heen wees
F aansluitend de andere bougiekabels in de juiste volgorde plaatsen, de volgorde is steeds hetzelfde, de plaats kan verschillen zie D
Als hij dan nog niet loopt zou ik het eerst het "inductiekabeltje" voor het veiligheidsrelais controleren (cq zou ik het eerst controleren).
succes,
Rudi
Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.