- Berichten: 303
Schroefdraad kopbouten
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
26-04-2023 10:27 #202938
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Schroefdraad kopbouten is gemaakt door Bart Dirven
In verband met het "opzuiveren" van de schroefdraad in mij B20 blok ben ik op zoek naar een tap. Ik kan echter nergens vinden wat voor schroefdraad de kopbouten hebben.
Wie kan me helpen?
Wie kan me helpen?
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Sjef van Giersbergen
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 149
01-05-2023 17:42 #202997
door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Schroefdraad kopbouten
Hallo Bart,
Deze is 7/16" UNC x 14 TPI. Diameter draad is dus 7/16" en de spoed 14 gangen per inch. Ik ben een beetje huiverig voor een 7/16" UNC eind tap, uit vrees dat deze mogelijk teveel materiaal wegneemt. Je zou het op een 7/16"moer kunnen proberen, anders een setje van 3 tappen nemen en de middelste gebruiken. Succes.
Deze is 7/16" UNC x 14 TPI. Diameter draad is dus 7/16" en de spoed 14 gangen per inch. Ik ben een beetje huiverig voor een 7/16" UNC eind tap, uit vrees dat deze mogelijk teveel materiaal wegneemt. Je zou het op een 7/16"moer kunnen proberen, anders een setje van 3 tappen nemen en de middelste gebruiken. Succes.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
02-05-2023 00:53 #203000
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic Schroefdraad kopbouten
Als het puur om schoonmaken gaat zou je het ook met een roterend staalborsteltje in een boormchine kunnen proberen gaat ook goed.
succes
Johan Geers
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Teun van Popta
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 943
16-05-2023 20:35 #203203
door Teun van Popta
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Beantwoord door Teun van Popta in topic Schroefdraad kopbouten
Hallo Bart,
excuseer dat ik laat reageer op jouw vraag, maar ben de laatste tijd nogal druk bezig met van alles.
als je merkt dat de kop-bouten niet lekker in het blok draaien zou ik in ieder geval de draad van deze bouten heel goed inspecteren om vast te stellen of het probleem niet daarin ligt.
mocht de draad in het blok niet meer tof zijn, moet je geen gewone tap nemen, maar een zogeheten “chaser”.
www.summitracing.com/parts/arp-911-0004
Niet super goedkoop maar onontbeerlijk bij werkzaamheden aan het onderblok.
Succes,
Teun
excuseer dat ik laat reageer op jouw vraag, maar ben de laatste tijd nogal druk bezig met van alles.
als je merkt dat de kop-bouten niet lekker in het blok draaien zou ik in ieder geval de draad van deze bouten heel goed inspecteren om vast te stellen of het probleem niet daarin ligt.
mocht de draad in het blok niet meer tof zijn, moet je geen gewone tap nemen, maar een zogeheten “chaser”.
www.summitracing.com/parts/arp-911-0004
Niet super goedkoop maar onontbeerlijk bij werkzaamheden aan het onderblok.
Succes,
Teun
"a restoration is a triumph of vision over economics"
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Bart Dirven
-
- Elite lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 303
16-05-2023 22:03 #203204
door Bart Dirven
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Beantwoord door Bart Dirven in topic Schroefdraad kopbouten
Dank jullie allemaal voor de input. Probleem was dat sommige van de bouten wat roestig waren en de gaten in het blok vooral vuil. Ben op zoek gegaan naar de juiste tap, idd 7/16" UNC x 14 TPI. Bleek een enkele tap al ca 50 euro ex btw te kosten. Uiteindelijk in een oude schone kopbout een sleuf geslepen in de lengterichting en daarmee het vuil / de roest uit de schroefdraadgaten gehaald. Vervolgens goed schoon geblazen en met remmenreiniger gereinigd. Daarna gingen de kopbouten er netjes in zoals het hoort. Inmiddels zit de kop er weer op en loopt het blok weer.
Gr Bart
Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.