Schroefdraad kopbouten

Lees meer
26-04-2023 10:27 #202938 door Bart Dirven
Schroefdraad kopbouten is gemaakt door Bart Dirven
In verband met het "opzuiveren" van de schroefdraad in mij  B20 blok ben ik op zoek naar een tap. Ik kan echter nergens vinden wat voor schroefdraad de kopbouten hebben.

Wie kan me helpen?

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
01-05-2023 17:42 #202997 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Schroefdraad kopbouten
Hallo Bart,
Deze is 7/16" UNC x 14 TPI. Diameter draad is dus 7/16" en de spoed 14 gangen per inch. Ik ben een beetje huiverig voor een 7/16" UNC eind tap, uit vrees dat deze mogelijk teveel materiaal wegneemt. Je zou het op een 7/16"moer kunnen proberen, anders een setje van 3 tappen nemen en de middelste gebruiken. Succes.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-05-2023 00:53 #203000 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Schroefdraad kopbouten
Als het puur om schoonmaken gaat zou je het ook met een roterend staalborsteltje in een boormchine kunnen proberen gaat ook goed.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2023 20:35 #203203 door Teun van Popta
Beantwoord door Teun van Popta in topic Schroefdraad kopbouten
Hallo Bart,

excuseer dat ik laat reageer op jouw vraag, maar ben de laatste tijd nogal druk bezig met van alles.
als je merkt dat de kop-bouten niet lekker in het blok draaien zou ik in ieder geval de draad van deze bouten heel goed inspecteren om vast te stellen of het probleem niet daarin ligt.
mocht de draad in het blok niet meer tof zijn, moet je geen gewone tap nemen, maar een zogeheten “chaser”.

www.summitracing.com/parts/arp-911-0004

Niet super goedkoop maar onontbeerlijk bij werkzaamheden aan het onderblok.

Succes,
Teun

"a restoration is a triumph of vision over economics"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2023 22:03 #203204 door Bart Dirven
Beantwoord door Bart Dirven in topic Schroefdraad kopbouten
Dank jullie allemaal voor de input. Probleem was dat sommige van de bouten wat roestig waren en de gaten in het blok vooral vuil. Ben op zoek gegaan naar de juiste tap, idd 7/16" UNC x 14 TPI. Bleek een enkele tap al ca 50 euro ex btw te kosten. Uiteindelijk in een oude schone kopbout een sleuf geslepen in  de lengterichting en daarmee het vuil / de roest uit de schroefdraadgaten gehaald. Vervolgens goed schoon geblazen en met remmenreiniger gereinigd. Daarna gingen de kopbouten er netjes in zoals het hoort. Inmiddels zit de kop er weer op en loopt het blok weer.

Gr Bart

Volvo Amazon Combi 1967 wit
Volvo Amazon Combi groen 1966
Saab 900NG FPTurbo Cabrio 1997
Saab 93 LPTurbo Cabrio 2001

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.