Hoe conditie van B20A motor controleren?

Lees meer
24-02-2023 15:36 - 24-02-2023 15:37 #202256 door Kevin de Graan
Hoe conditie van B20A motor controleren? is gemaakt door Kevin de Graan
Beste volvo kenners,

Ik heb enige tijd terug een motorblok kunnen aanschaffen uit een auto. Dit blok heeft naar zeggen 40-50.000 km gelopen na een revisie van het blok door volvo zelf.
Nu zie ik wel mooi het plaatje van volvo aan de zijkant zitten, heeft het blok een mooie rode kleur, stalen tandwielen en een rubber keering bij de distributiedeksel.

Nu twijfelen we zelf wat over het aantal KM en over welke staat het blok nu verkeerd. Waar moet ik op letten? Er zijn geen verticale beschadegingen in de wanden, maar waar moet ik verder naar kijken? Ik heb een nokvolger bekeken, maar die is heel licht hol van vorm. Wellicht hebben jullie zelf voorbeelden of foto;s van wat nog goed is of niet meer. Of toelaatbare tolleranties.

Ik wil namelijk bekijken of ik dit blok goed kan gebruiken. Ik heb geen zin in een complete revisie gezien dat een hoop centjes gaat kosten. De kop heeft wel harde klepzittingen, maar liggen alsnog wat diep, dus dat gaat al wat kosten, wil ik dat oplossen.

Groetjes Kevin

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2023 11:36 - 25-02-2023 11:36 #202262 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe conditie van B20A motor controleren?
Een blok kopen en hopen dat de informatie en staat van het blok goed is, willen we allemaal.
Alles wat ik er zo over kan zeggen is dat je de hoonstrepen nog in de cilinderwand kunt zien, je kunt door met wat olie op de zuigers te doen en alle cilinders inspecteren en kijken de olie blijft staan, ik zie geen rand boven de cilinder en verwacht dat die zwarte aanslag gemakkelijk te verwijderen is. Het plaatje aan de zijkant ken ik niet, wellicht een B20 van een later type Volvo of een Penta blok, uit welke Volvo kwam deze ?.
Met de nummers moet je hem thuis kunnen brengen
Als de kleppen al zijn ingesleten, zou ik in ieder geval de kop laten reviseren en zegt dat er al een respectabel aantal km mee is gereden. Je hebt twee opties, of je haalt het hele blok uit elkaar en dan kun je zien wat je heb of je neemt de gok en bouwt het blok op en plaatst het in de wagen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2023 12:08 #202263 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Hoe conditie van B20A motor controleren?
Bedankt voor je antwoord Ed. Het motor schijnt uit een krat te komen bij Nordicar vandaan die ze bij volvo uit zweden heeft geimporteert of iets dergelijks. Dat zou het plaatje moeten verklaren (uiteraard naar zeggen). Ik heb maar 1 keer eerder zo een plaatje gezien. Het blok was in een amazon gebouwd. Daar heb ik hem weer uitgehaald. 

Waar zou ik makkelijk de nummers terug kunnen vinden? 
De kop heeft grote kleppen, dus is een laat type kop. De tuimelaar as is al eens geslepen. Het blok heeft 6 bouten, dus is een vroeg type b20.

Kun je speling op de zuiger meten? En waarmee verwijder je die kool zonder echt te gaan zitten schrapen?
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-02-2023 15:10 #202265 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Hoe conditie van B20A motor controleren?
Nu al best schoon geworden. 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2023 00:00 #202276 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Hoe conditie van B20A motor controleren?
Voor de kop kun je benziene op de kleppen gieten en kijk of deze benzine blijft staan loopt deze weg heb je lekke kleppen.
Voor het blok net wat ED zegt.

succes

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-02-2023 15:28 #202282 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Hoe conditie van B20A motor controleren?
Dat krat zegt niet zo veel, die is alleen gebruikt om de motor te vervoeren, het blok is in ieder geval niet nieuw. Nummers kun je achterhalen in het onderdelenboek van de Amazon en 140, op de eerste pagina's wordt in meerdere talen ook uitgelegd hoe het boek werkt. Verder op staat bij iedere groep - onder in op de pagina - voor welk type/ chassisnummer dit geldt, dus als er meerdere nummers voor een onderdeel zijn.   
In de originele odl boeken staat in het begin veel informatie, waaronder de motornummers, het helpt al een stuk als je weet uit welke Volvo het blok is gehaald.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-02-2023 17:13 #202292 door Kevin de Graan
Beantwoord door Kevin de Graan in topic Hoe conditie van B20A motor controleren?
Bedankt Heren!

Nog een vraag betreft de kop. Ik had de kleppen al losgehaald om te kijken naar de staat hiervan. Dus zo benziine gieten gaat denk ik niet? Wat denken jullie? Zitten de kleppen te laag? Het zijn wel harde zittingen zoals op de foto te zien is. Of zou ik beter nieuwe geleiders persen en de zittingen en klep op elkaar polijsten met van die pasta en gewoon monteren? 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.