olielekkage overdrive J type

Lees meer
08-08-2022 20:55 - 08-08-2022 20:55 #199869 door Joris Buursema
olielekkage overdrive J type is gemaakt door Joris Buursema
ik zit met het volgende probleem.

Ik heb een J type overdrive komt onder mijn volvo amazon vandaan en lekt veel olie.

nu lek hij ook olie op dit stuk,(op de kering van de kilometerkabel lekt hij niet) ook voel ik hier veel speling op. Hoort hier speling op te zitten? 




kan je zo'n ding ook nieuw kopen?

groet van Joris 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-08-2022 21:54 #199870 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic olielekkage overdrive J type
Die moer is niet origineel en mogelijk de oorzaak van der lekkage.... kijk in de onderdeelboeken wat je nodig hebt om hem weer origineel en droog te krijgen, onderdelen zijn verkrijgbaar in de shop

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2022 08:43 #199871 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic olielekkage overdrive J type
Beste Joris,
het onderdeel in de rode cirkel is een haakse overbrenging voor de KM-telleraandrijving. Deze is origineel nooit geplaatst op een Amazon maar wel origineel op een P1800 omdat daar minder plek voor de KM-tellerkabel is. Op zich zou deze geen probleem hoeven te zijn op een amazon, want deze werken gewoon op een P1800. Het kan zijn dat het er alleen op de foto door het perspectief naar uit ziet dat deze korter is dan de originele, maar als hij korter is zou het kunnen zijn dat deze niet de jusite is en niet goed past. Wat zeker is: deze moet strak vast zitten, dus zonder te kunnen bewegen/zonder speling. Bij je Amazon zou je deze gewoon weg kunnen laten omdat het daarvoor geen originele combinatie is, of je koopt deze nieuw, onderdeelnummer 666756.
Maar olie kan daar alleen aankomen als er iets lek is waar deze op gemonteerd is: het huis voor de aansluiting van de KM-tellerkabel. Dat heeft een rubberen O-ring buitenom (dan zo het lekken dus buitenom, buiten de haakse aandrijving), zijn. Maar het heeft binnenin ook een klein speciaal dichtringetje dat op de as van het kilometertellertandwieltje afdicht (dan zou het lekken dus van binnenuit zijn), de as van een J-overdrive kilometertellertandwieltje moet glad zijn (die van een D-overdrive of een M40 hebben een spiraalvormige groef, die het dichtringetje meteen zou wegvreten).
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2022 12:18 #199875 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic olielekkage overdrive J type
Ja, ik herken deze haakse overbrenging. Bij mijn weten hoort hij eventueel in/op een TRIUMPH.
Ben het helemaal eens met de reactie van Rudi.Haakse overbrenging weg laten, wartel van Km kabel rechtstreeks op uitgaand asje. niet vergetende afdichting -soort simmering- partnr: 380192 (club prijs € 4,90) (zowel voor D type als J type

Succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2022 12:32 #199876 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic olielekkage overdrive J type
Een correctie op de mededeling van Fred:
bij een J-overdrive hoort het keerringetje / Simmerringetje 380752 (dicht af op glad tandwieltjesasje en zit in het tandwieltjeshuis) en dat kost € 6,40 bij de club.
Het door Fred genoemde 380192 is alleen voor de D-overdrive en de M40 (tandwieltjesasje met groeven, dicht af op uiteinde daarvan en zit tegen het huis).
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-08-2022 12:33 - 09-08-2022 12:35 #199877 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic olielekkage overdrive J type
Beste Joris, er zwerven ook van die haakse overbrengen rond met een andere dan 1;1 overbrenging.
 Check  dit
groet & succes Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-08-2022 13:23 - 10-08-2022 13:25 #199883 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic olielekkage overdrive J type
Beste Joris & Rudi,
Allereerst Rudi, heb je wel gelijk met je keerringen voor de asjes, maar ik heb/had een stel huisjes voor de tandwieltjes waarbij het drukstukje met de schroefdraad voor de km kabel  wartel mist. Alternatief part nr 380751 gebruikt, maar hier past afdichting 380752 niet in.
Alternatieve afdichting 380192 past goed en loopvlak komt net voorbij de inkeepingen zie plaatjes.
 
 Ten aanzien van de haakse overbrengen  heb ik hierbij nog een plaatje verhouding 1:1
 
Alles ter info, Als het goed gaat, sta ik ook op clubstand -beurs!  neem wel weer wat spullen mee, om te demonstreren.
groet Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-08-2022 11:05 #199889 door Joris Buursema
Beantwoord door Joris Buursema in topic olielekkage overdrive J type
goedemorgen,

Dank voor de velen reactie. ik heb hier zeker wat aan ga ermee aan de slag

Groet van Joris

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Daan van Oosten Slingeland
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
Lees meer
20-10-2022 17:43 #200630 door Daan van Oosten Slingeland
Beantwoord door Daan van Oosten Slingeland in topic olielekkage overdrive J type
Beste Fred,

Toch een kleine correctie op bovenstaande:

Keerring 380752 past (en hoort) wel degelijk in 1232153. De verwarring komt waarschijnlijk doordat het op het eerste zicht niet gelijk duidelijk is dat er een glijbus geperst zit in de doorvoer. Zie de volgende tekening en foto's:

 
 
   
   
 

De bus is er prima uit en in te persen, zodat een nieuwe keerring eenvoudig geplaatst kan worden.

'65 Combi - B20 LPG
'08 V50 B2.4
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.