Vervuilde carburateur? Motor B20 loopt alleen op cyl 3 & 4...

Lees meer
13-07-2022 10:05 #199673 door ROB Gommans (GAST)
Ik heb een B20 blok met twee Solex 44PA carburateurs en deze draait meestal alleen op cil 3/4. Als ik gas geef, zie ik benzine uit de hoofdafvoer op carburateur 1 (cil 1/2) komen, het toerental neemt iets toe, maar dan neemt het toerental volledig af en de motor valt uit. Ik zie geen brandstof uit de hoofdafvoer op carb 2 (cilinder 3/4) komen overigens. Als ik carburateur/remmenreiniger in de luchtinlaat van carb 1 spuit, loopt het een seconde of 2 goed op alle 4 cilinders. Bougies in cil 1/2 zijn droog en wit, bougies in cil 3/4 zijn droog en zwart. De bougiekabels vervangen door nieuwe zonder verschil. Het lijkt geen probleem te zijn met de ontsteking.

Dus mijn gok is dat de motor niet (genoeg) brandstof krijgt in cil 1/2. Dus iets in de carburateur moet schoongemaakt worden. Is er iets dat ik eerst kan proberen voordat ik de carburateur daadwerkelijk volledig verwijder? Als u de carburateur verwijdert, zou het dan helpen om deze een nacht in terpentine te laten weken zonder hem uit elkaar te halen? 

Zou het met afstelling/syncen van beide carburateurs te maken kunnen hebben? Toch een probleem met ontsteking? Contactpunten?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2022 12:47 #199676 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Vervuilde carburateur? Motor B20 loopt alleen op cyl 3 & 4...
Hoi Rob,de Penta AQ 130 is voorzien van 2 solex 44 PA carburateurs.Dit type carburateur is voorzien van sproeiers en kan alleen bij demonteren van de carburateur gereinigd worden.Het ventilatie systeem van de vlotterkamers kan ook verstopt zitten.Google naar AQ130C manuals/manualslib hier is veel informatie te vinden van het brandstof systeem
Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2022 20:46 #199679 door ROB Gommans (GAST)
Beantwoord door ROB Gommans (GAST) in topic Vervuilde carburateur? Motor B20 loopt alleen op cyl 3 & 4...
Dank je wel Albert! Ik ben vandaag weer er mee aan de slag geweest; geprobeerd de carbs af te stellen en op carb 1 de accelerator pump (dat kleine staafje wat in de air intake loopt) proberen schoon te spuiten. Er loopt nu in ieder geval weer benzine uit maar het is nog niet ok. Soms gaat het goed als ik gas geef, soms niet…dat wordt ie soort van “gesmoord” en valt ie terug/uit. 

Eerlijk gezegd vind ik de carbs eraf halen en schoonmaken nogal een onderneming voor een amateur. Of valt dat wel mee? Ook heb ik nu het probleempje erbij dat na gas geven de motor niet meer helemaal terug komt op stationair rpm. Die handleiding voor de AQ130c had ik al en heb geprobeerd de instructies te volgen maar heel duidelijk vind ik het niet. Dus in de afstelling zit nu ook nog een dingetje.

Ken je toevallig een expert “van de oude stempel” die op gehoor en met tig jaar ervaring “even” hoort hoe ze afgesteld moeten worden? ☺️

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-07-2022 22:34 #199685 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Vervuilde carburateur? Motor B20 loopt alleen op cyl 3 & 4...
Hoi Rob, heb je de afstellingen gecontroleerd van de kleppen ( 0,5mm ) de ontsteking statisch op 10° voor het bovenste dode punt? Demonteer de luchtfilters en kijk of de gaskleppen tegelijk opengaan. Is dit niet zo goed te zien dan kunnen 2 vacuummeters uitkomst bieden. Het is belangrijk dat de gaskleppen precies tegelijk openen. Voor je aan de carburateurs begint is de aanschaf van pakkingset aan te bevelen. Kijk b.v.b. bij carburateurwinkel.nl Maak foto's hoe de carburateurs gemonteerd zijn en kijk of je het juiste gereedschap hebt om de carburateurs van het inlaatspruitstuk af te schroeven. Als je er zelf aan begint geeft het je voldoening en wordt je zelf expert.
Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.