Advies over 262C Bertone

Lees meer
18-05-2022 22:46 #199002 door Ruben Freudenthal
Advies over 262C Bertone is gemaakt door Ruben Freudenthal
Ik heb pas sinds kort lid met mijn 242 DL uit 1976, origineel Nederlands en met maar 55.000 km. Ik kijk al jaren naar een 262C, maar twijfel of ik die zou moeten kopen omdat ik veel slechte verhalen hoor over de PRV-motor. Ik heb een voorkeur voor de oudste series 262C (zilvergrijs, zwart dak, en de platte achterlichten). Ik weet dat er meerdere motorversies zijn in de 262C, maar zoek advies van kenners in de vereniging die mij kunnen helpen met:
1. de vraag of de PRV motoren in de 262C echt zo slecht zijn, en dus beter te vermijden zijn;
2. de vraag welke motorversies vanaf welke jaren in de 262C geleverd zijn (en welke moet je dan kiezen);
3. of aanpassingen aan de motoren mogelijk zijn waardoor je de originaliteit niet helemaal verliest, maar de technische betrouwbaarheid wel kunt vergroten.
wie kan mij helpen?
Groeten, Ruben

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-05-2022 06:06 #199004 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Advies over 262C Bertone
Dag Ruben,
260's hebben nog meer dorst dan 240's.
Oude vinyldaken kunnen een uitdaging zijn, er komen kleine, vaak onzichtbare barstjes in waardoor en vocht onder kan komen.
( ik heb een Ford Capri gehad met zo een vinyl dak, op een plaats voelde het krokant aan onder de vinyl, dus goed checken bij eventuele aankoop)
Vinyldaken zijn wel te vervangen als je nog nieuwe vinyl (moeilijk) en een oude specialist met ervaring vind die dit eventueel kan vervangen.
De 262 Bertone heeft wel uitstraling, mooie wagen en tamelijk zeldzaam
amerikaanseautopagina.com/forum/viewtopic.php?t=84029

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2022 08:58 #199158 door Jan Plovier
Beantwoord door Jan Plovier in topic Advies over 262C Bertone
Mijn Volvo-specialist zegt altijd :  als een PRV vandaag nog mooi draait dan zijn de problemen al opgelost geweest door een ander, anders lag hij op de sloop.  Zachte nokkenassen waren in het begin blijbaar een probleem...

Heb er drie gehad, waarvan 2 met hoge kilometerstanden.  Never missed a beat.  Gewoon op tijd olie en filters vervangen.
Wat me wel tegenviel was het hoge benzine verbruik en het gevoel dat zo'n blok toch een pak minder vermogen levert dan je zou verwachten (die automaat helpt ook niet).

Het is een prima cruiser.  Het is geen sportwagen. 


  

Coupé '69, Combi '64, P1800S '67

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2022 09:12 #199160 door Ruben Freudenthal
Beantwoord door Ruben Freudenthal in topic Advies over 262C Bertone
Dank je wel, die vinyl daken zijn inderdaad heel mooi maar lastig qua onderhoud. vaak werd er geen roestpreventie onder aangebracht, en dan is na 30-40 jaar in regen en zon staan een scheurtje snel ellende. ik ga er op letten bij de zoektocht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-05-2022 09:16 #199161 door Ruben Freudenthal
Beantwoord door Ruben Freudenthal in topic Advies over 262C Bertone
Kijk, dat geeft de burger weer moed! ik ga verder zoeken, zijn geen auto's die makkelijk in een echt mooie staat zijn te vinden. Vaak is er wel meer dan 'een puntje op de i te zetten' qua restauratie, en ik heb niet zo'n zin om nog een project erbij te hebben (zat te doen aan een andere auto). Ik verwacht geen sportwagen kwaliteiten hoor, een cruiser is prima.
Goed om te horen dat het met de PRV-motor wel meevalt als je maar goed onderhoud pleegt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-06-2022 09:10 #199206 door Joris van Nispen
Beantwoord door Joris van Nispen in topic Advies over 262C Bertone
Geheel eens met Jan en zijn specialist - er is niks mis met de B27 en vooral niet met de B28, zolang je er maar volgens het boekje voor kunt zorgen of laten zorgen. In dat laatste zit 'm de kneep. Het vooroordeel over de PRV komt van klassieke Volvo-rijders, die gewend zijn dat ze hun B18/20 nooit hoeven onderhouden en hij zelfs op gratis vervuild zeewater loopt. Dat doet een B27/8 inderdaad niet. Wel moet je zelf voldoende technische kennis en ervaring hebben om deze motoren te kunnen onderhouden - ook als het om iets meer gaat dan vloeistoffen op peil houden. En wanneer je dat niet zelf kunt of wilt (zoals in mijn geval), dan moet je een betrouwbare klassieke Volvo-specialist in de buurt zien te vinden die dat wel kan en vooral ook wil. Die zijn er zeker wel, maar ze zijn vrij zeldzaam. Ik vond mijn '80 262C een jaar lang een goddelijke auto, maar mij ging de B27 toch boven mijn petje. Uiteindelijk toch gekozen voor een B20 die zelfs ik met aftandse mes en vork kan onderhouden en repareren. Maar ik mis dat overweldigende comfort en dat indrukwekkende, soepel zoemende blok nog wel af en toe... So... just go for it, Ruben! Denk groot en met een beetje geduld vind je wel een mooie ergens op de wereld.

Hartelijke groet ~ Joris | 1800E (‘69), V70 (‘97) | v/h 145 DL (‘73), 262C (‘80), 66 (‘73), V70 (‘98 + ‘00)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.