Vapourlock

Lees meer
30-04-2022 11:00 #198755 door Henk Assen
Vapourlock is gemaakt door Henk Assen
De laatste tijd, wanneer ik met mijn Amazon ( 1970 B20 ) een rit ga maken, doet zich een vreemd geval voor. Na ongeveer een half uur rijden, de ene keer wat langer of wat korter, begint de motor onrustig te lopen, begint in te houden en te ploffen/knallen.
op zeker moment stopt hij er helemaal mee. Ook wil hij dan niet meer aanslaan/starten.

na een kwartiertje wachten (afkoelen) start hij wel weer maar blijft erg onrustig lopen. Wederom knallen/ploffen/inhouden. Paar kilometer rijden en dan geeft hij er weer de brui aan. 

kennis maakt mij attent op vapourlock in de benzineleiding. ?????

Ben afgelopen jaar naar vliegbasis Soesterberg gereden en nergens last van gehad. Vreem dus.

Er zit een gereviseerde carburateur op. Nwe bougies, kabels, verdelerkap/rotor, elektronische ontsteking, benzineleiding vanaf pomp naar carburateur, bobine, kleppen gesteld.

Wie kent het probleem en wat te doen?????

Vr Grt Henk. Lidnummer 15452.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2022 11:39 - 30-04-2022 11:39 #198756 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Vapourlock
Zou vapourlock kunnen zijn, maar ik acht het ook niet onmogelijk dat je bobine het aan het begeven is. Vooral dat knallen (backfire) lijkt erop te wijzen. Ik ken dit uit ervaring. Heb inmiddels een nieuwe Bosch-bobine en geen problemen meer.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2022 14:13 #198758 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Vapourlock
Hoi Henk, het zal toch niet zo zijn dat je inlaatlucht aanzuigbuis in de winterstand  blijft staan. Alle B20 motoren hebben deze voorziening, een inlaatlucht temperatuur sensor die een klep bediend. Als de klep dicht blijft staan krijgt de motor lucht rondom de gloeiend hete uitlaat.
Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2022 14:59 #198760 door Henk Assen
Beantwoord door Henk Assen in topic Vapourlock
Dag Albert. Nog niet gecontroleerd maar zou best kunnen.

ga ik alsnog doen. Bedankt voor meedenken. Grt Henk.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
30-04-2022 18:18 #198761 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Vapourlock
 Dat ploffen en knallen zou op een gebrek aan de ontsteking kunnen wijzen,
bij de originele bosch ontsteking een defecte condensator.

Succes met je zoektocht.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-04-2022 19:39 #198763 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Vapourlock
Ja,een defecte condensator.Daar dacht ik bij het lezen van de vraag ook meteen aan.Dat kwam ongeveer een jaar of tien geleden nogal eens voor. Ik ken dit verschijnsel.Iemand aan wiens auto ik geregeld sleutelde had twee maal deze verschijnselen na het plaatsen van een nieuwe condensator. Het betrof hier steeds een condensator van het type verdeler ,waarbij het draadje van de condensator samen met het draadje van de bobine middels een boutje en een moertje worden gemonteerd. Men vertelde me toen ,dat er een serie slechte condensatoren was geleverd.

vriendelijke groet, Niek de Boer.




 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2022 02:05 #198772 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vapourlock
Beste Henk, bekijk dit verhaaltje eens www.volvokv.nl/forum/brandstofsysteem/30...-naar-tropen-aamzone
Als je octaan 98 tankt kan ik het bijna al niet geloven, als je 95 tankt moat je het laatste stukje slang tijdelijk eens voor doorzichtige slang vervangen kun je zien of dat er bellen meekomen.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • 17681-dummy
  • 17681-dummy's Profielfoto
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
  • Ouwe meuk is leuk
Lees meer
01-05-2022 10:37 - 01-05-2022 10:38 #198776 door 17681-dummy
Beantwoord door 17681-dummy in topic Vapourlock
Johan, waarom zou 98 minder gevoelig zijn dan 95? Het enige verschil is immers het octaangetal.

gr Yuri 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2022 10:45 #198777 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Vapourlock
Henk schrijft dat er een elektronische ontsteking op zit. In dat geval zijn de suggesties over de condensator minder / niet relevant.
Er is ook een andere bobine geplaatst.
Vraag aan Henk, welke type ontsteking en welk type bobine zit er nu op?
Niet alle after market bobines zijn zo goed als men wil doen geloven. Heb in het verleden veel bobines getest en sommigen presteren matig tot slecht.
De originele bobine die Volvo af fabriek monteerde is nog altijd "top of the range"

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2022 11:35 #198779 door Henk Assen
Beantwoord door Henk Assen in topic Vapourlock
Dag Albert. Gedemonteerd. Bij temp van 20 graden ( huiskamer) staat hij op winterstand. 
wanneer ik de sensor verhit gaat hij naar de zomerstand. Weer afkoelen naar huiskamer temp dan gaat hij weer naar winterstand.

vraag: bij welke temp gaat hij naar de zomerstand  en wanneer naar winterstand???

grt Henk

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.