motor olie

Lees meer
09-01-2022 05:47 #197235 door Johan Geers
motor olie is gemaakt door Johan Geers
Ik lees altijd Auto Motor Klassiek en kwam deze zinsnede tegen  Advies: gebruik een 15W40 olie geschikt voor turbo dieselmotoren. Deze heeft een goed kool oplossend vermogen en dat is bij onze oldtimer motoren nodig.
Wie is hier bekend mee, ik heb er nog nooit van gehoord, ik weet wel dat wij in onze motoren olie met ZDDP nodig hebben b.v. Millers olie.

amklassiek.nl/olie-verversen-nodig-of-ni...m_campaign=dagelijks

m.vr.gr.

Johan Geers

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2022 08:29 #197236 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic motor olie
Ik zou niet gaan experimenteren hiermee. Je leest regelmatig dit soort verhalen van mensen die hiermee absoluut hun gelijk willen halen.
Een ander recent indianenverhaal  uit AMK is het recente artikel om je olie niet te verversen, maar alleen bij te vullen.
Iedere oudere motor heeft koolafzetting, het laatste wat je wil is dat dit loskomt.
Toen in mijn PV544 kocht zat er ook 15W40 in. De oliekanalen waren verstopt en het heeft veel moeite gekost om deze weer vrij te maken.
Ik heb het ook al eerder vermeld van mijn Cadillac waar moderne olie in gedaan was. De (goede) motor met weinig km werd hiermee helemaal vernield (zelfs niet meer reviseerbaar)
zie ook 
.  (halverwege het filmpje begeeft de motor)
Klassieke motoren hebben inderdaad ZDDP nodig, dit zit alleen nog in Klassiekerolie 20W50, maar helaas ook maar 1/3 van de oorspronkelijke hoeveelheid wegens milieuregelgeving.
Bij een net gereviseerde motor zou je het kunnen proberen, maar dan kan je best ZDDP inloopzink toevoegen, maar waarom zou je dit risico willen lopen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2022 10:16 #197237 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic motor olie
Ik ga er ook niet mee experimenteren ik houd mij netjes aan het boekje twee maal per jaar verversen (ik rijdt maar 1500km tot 2000km per jaar).
Alleen ik kan hier (Filippijnen) geen Miller krijgen dus doe ik er Rislone 4405 engine oil supplement concentrate with zinc treatment bij de olie.
De olie die ik gebruik is Valvoline XLD 20W50 en met het supplement ligt dit het dichts tegen millers olie aan..
Gaat goed en je merkt het met of zonder dit spul. 
Maar het is het artiekel weer en dan de mensen die er over schrijven.
Ik denk niet dat Irv Gorden nooit die vijf miljoen km had gehaald zond te verversen.
Maar wat is waar van die 15W40 kan dit??? of ook een fabeltje.

m.vr.gr.

Johan Geers 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-01-2022 10:49 - 09-01-2022 10:53 #197238 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic motor olie
Irv Gorden zal weinig of geen koolafzettingen gehad hebben de motor van zijn Volvo, wat ik er over gelezen heb was hij altijd zeer minutieus wat olieverversingen betrof (eerder te vroeg dan te laat verversen) en hij reed bovendien zeer veel en meestal met warme motor.
ZDDP toevoeging is heel goed, maar ik weet niet in hoeverre dit smerend effect teniet wordt gedaan door de reinigende additieven in modernere en dunnere olie zoals 15W40.
Voor oldtimers is 20W50 nog steeds de aangewezen viscositeit.
Ik heb ook ooit het verhaal gelezen van iemand met een Citroen TA waar 15W40 ingedaan is na motorrevisie. De motor heeft het begeven na amper 1500 km  wegens te dun.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2022 00:25 #197255 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic motor olie
hier een paar youtube filmpjes 
  
  
ik geloof het wel wat ze verkondigen, maar na een half jaar is het uitgewerkt dat hoor je aan de motor kleppen beginnen te tikken en dan ververs ik de olie .
Ik meng de rislone op 4ltr olie en dat werkt goed.
Ik denk dat Miller na een half jaar ook aan verversing toe is en is de ZDDP ook uitgewerkt.
En Volvo schrijft voor tweemaal per jaar verversen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2022 09:52 - 10-01-2022 09:55 #197258 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic motor olie
Ik denk ook steeds: beter voldoende dan te weinig smering en vroegtijdige herstellingen zijn altijd veel duurder dan een beetje verse olie.
Klassiekerolie van Millers bevat ook niet meer de oorspronkelijke hoeveelheid ZDDP uit de jaren 60
Preventief doe ik er ook steeds een half flesje ZDDP bij na een olieverversing.
Ik heb al teveel fratsen voorgehad met oldtimers en op sommige zaken moet je gewoon niet besparen of experimenteren. Ik heb er zelf ook al 1.600.000 km opzitten met meerdere oldtimers sinds 1980
cayman.desertcart.com/products/9811158-c...dditive-12-oz-bottle

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2022 21:36 #197273 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic motor olie
Lees van twee respondenten toch wel iets opmerkelijks: "Ik ga niet liggen experimenteren...."  en toch voegen beide heren een toevoeging/supplement toe aan een standaard olie.
Volgens mij ben je dan juist aan het experimenteren!!

Als je echt op zoek bent naar een olie met een hoog ZDDP gehalte dan moet je eens kijken naar MPM High Zinc:  zinc/phosfor 1143/1058ppm Als je nog extremer wil: 77Lubricants racing oil classic 2300/2000ppm

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-01-2022 21:55 #197274 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic motor olie
Prima advies, dank,  ik kende alleen Millers olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2022 00:04 #197278 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic motor olie
Beste Han, allemaal leuk maar ik woon op de Filippijnen en daar is valvoline 20W50 XLD of Shell het enige wat ik kan krijgen.
Valvoline is in ons stadje te koop dus is de keus snel gemaakt.
En dat met rislone het werkt goed voor mij.

En voor P.Hanot te veel is niet goed, je kunt van het internet halen hoeveel ZDDP er in moet wanneer je een olie heb waar dit niet inzit zoals Valovoline en dan is een flesje op vier liter precies de maat.
Het spul wat jij gebruikt komt net Rislone van de USA zie ik.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.