Niet starten bij regen

  • ROBERT Kornelis (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-10-2021 13:43 #196225 door ROBERT Kornelis (GAST)
Niet starten bij regen is gemaakt door ROBERT Kornelis (GAST)
Hallo allemaal,
recent heb ik mijn studenten machine, mijn prachtige Volvo 240 estate uit 1981 volledig gerestaureerd. Hij heeft 8 jaar in een schuur gestaan en momenteel weer als vanouds. Helaas met als vanouds is er ook weer een probleem naar voren gekomen, dat hij destijds ook had. En waar meerdere garages naar hebben gekeken en iets geprobeerd hebben. Terwijl het mij toch zo simpel lijkt (maar ik snap niets van techniek). Waarom denk ik dat het simpel is? Omdat ik de oorzaak weet en de (moeilijke) oplossing: staat hij een dag buiten in de regen of mist dan start hij de volgende dag niet. Startmotor draait (zwakjes) maar pakt niet. De moeilijke oplossing: (een sterke) accu van draaiende motor van andere auto (bv diesel) met startkabels en dan VAM in een keer gestart. Maar deze omweg zou toch te omzeilen moeten zijn? Bobine al vervangen, gloednieuwe accu, bougies etc allemaal nieuw. 
heeft iemand dit ook meegemaakt en evt de gouden tip? Dank! Evt kan ik nog geluidsfragmentje maken van het zwakke (niet) starten bij regen.

mijn dank is groot
​​​​​​​groetjes Robert 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2021 14:04 #196227 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Niet starten bij regen
Is niet ergens een kabeltje waarvan de isolatie doorgesleten is en waardoor er, indien nat, stroom lekt en de accu leeg trekt? Dat had ik eens.
Als hij weer eens nat is en niet wil starten (maar de accu nog niet helemaal leeg is) testen:
Indien alles uit is (ook een eventueel lopend klokje) mag er geen stroom lopen als je een accuklem eraf haalt en dan ertussen meet.
Indien dan stroom loopt alle zekeringen eruit, indien dan nog steeds stroom loopt zoeken in het gedeelte voor de zekeringen.
Indien dan geen stroom loopt steeds weer een zekering plaatsen en elke keer weer meten, tot er stroom loopt, dan weet je in welk gedeelte er een stroomlek is.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2021 16:22 #196231 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Niet starten bij regen
Na 8 jaar stilstand, zal corrosie op de kabel aansluitingen aardig toegeslagen hebben en vooral de massa kabel, dit resulteert in overgangsweerstanden, vandaar dat hij wel start met een 2e accu.
O\
Ik adviseer dan ook om de diverse verbindingen goed schoon te maken en voor zien van een likje vasaline.succes

fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2021 16:28 #196232 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Niet starten bij regen
Na 8 jaar stilstand, zal corrosie op de kabel aansluitingen aardig toegeslagen hebben en vooral de massa kabel, dit resulteert in overgangsweerstanden, vandaar dat hij wel start met een 2e accu.
O\
Ik adviseer dan ook om de diverse verbindingen goed schoon te maken en voor zien van een likje vasaline.succes

fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-10-2021 17:46 #196234 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic Niet starten bij regen
Ik had ooit een Ford Taunus met hetzelfde probleem, deze stond steeds voor het huis op het grind geparkeerd.
Bekabeling etc vervangen had ook niet geholpen. Het viel mij op dat de motorruimte vaak nat was van opstijgend vocht.
Opstijgend vocht heeft zowat hetzelfde effect als je motorkap open zetten bij regen.
Daarna de auto steeds op het asfalt (vaste ondergrond)  geparkeerd en nooit meer een startprobleem gehad.
De Ford was slechts 3 jaar, dus veroudering van de electra zal het niet geweest zijn.
Helaas hebben sommige auto's er meer last van als andere

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • ROBERT Kornelis (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
20-10-2021 10:18 #196244 door ROBERT Kornelis (GAST)
Beantwoord door ROBERT Kornelis (GAST) in topic Niet starten bij regen
Dank jullie wel voor de reacties!

hier ga ik mee aan de slag. Ik ga als eerste eens bij droog weer alle kabels langs en alles voorzien van vaseline en/of wd40

Dank!
robert

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.