Versnellingsbak M47 en differentieel: welk type olie en wel of niet verversen

  • Raymundo Resink
  • Raymundo Resink's Profielfoto
  • aanwezig
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
25-06-2021 13:53 #194639 door Raymundo Resink
Beste leden,

Ik heb een 245 die ik langzaam maar zeker weer in topconditie aan het brengen ben. Omdat ik geen voorgeschiedenis heb, staan op mijn nu de versnellingsbakolie en differentieelolie verversen.

Na wat rondneuzen in het forum kom ik uit op ATF type F (van Kroon of voor Ford) als beste voor de M47, wat overeenkomt met het advies van Haynes: type F. Ik heb de olie gechecked en hij zit keurig tot aan het gaatje en lijkt nog redelijk kleurloos te zijn, maar ik neem het liefst het zekere voor het onzekere, want ik vind 'm niet heel soepel schakelen (en ik weet niet wat er nu in zit).

Voor het differentieel raadt Haynes het volgende aan: API GL-5 SAE 90 hypoid gear lubricant.

Kunnen jullie mij over één of beide adviseren?

Dank!

Raymundo

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2021 16:04 - 25-06-2021 16:04 #194640 door Rik Tuin
ATF lijkt mij niet correct, dat is voor een automaat en niet voor een handbak en al helemaal niet voor het differentieel. Voor differentieel en handbak zou ik de door Haynes geadviseerde olie aanhouden.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2021 17:17 #194643 door Jan Oudijk
Er moet ATF F in de m47 dit is absoluut noodzakelijk ,en in het diff is de 90 een prima olie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-06-2021 18:12 - 27-06-2021 14:43 #194645 door Zon
Ik heb geen ervaring met de M47. Wel laatst met een M46 bak (vergelijkbaar?) gereden die ook stroef schakelde.
Volgens de eigenaar zat er motorolie in.

Ik ben wel benieuwd of jouw bak soepeler gaat schakelen als je er ATF-F in doet.
Dacht dat ATF-F iets dunner was dan 15w40 of 20w50 motorolie?

Wel even opletten of de overdrive het goed blijft doen.
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Raymundo Resink
  • Raymundo Resink's Profielfoto
  • aanwezig
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
  • Enthousiaste, beginnende doe-het-zelver
Lees meer
26-06-2021 19:20 #194660 door Raymundo Resink
Dank jullie wel voor de tips, super! Ik weet wat erin te doen en zal verslag uitbrengen. Mooie avond!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-06-2021 23:25 - 26-06-2021 23:29 #194666 door Zon
Ik heb niet heel veel verstand van viscociteiten, maar als ik de data van de Mobil site vergelijk, dan is ATF-F inderdaad een stuk dunner (bijna Mobil Super 5W-20!):

Property                                                                    ATF-F   5W-20  10W-40               
Kinematic Viscosity @ 100 C, mm2/s, ASTM D445 :     7.2       8.3       15.6
Kinematic Viscosity @ 40 C , mm2/s, ASTM D445  :      36        49        113

Kon geen 15W-40 of 20W-50 vinden ; maar die zijn nog dikker...

 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2021 01:47 #194670 door Johan Geers
Als je op deze www.kroon-oil.com/nl/ kijkt kun je alle verschillende motorolien bekijken maar wel van het merk kroon.
Erg makkeljke wedsite

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2021 09:46 - 27-06-2021 09:49 #194673 door Hans
Wees voorzichtig met het klakkeloos vergelijken van de viscositeit van verschillende oliën obv W** klassificatie.
Een W80 versnellingsbakolie heeft bijvoorbeeld (ongeveer) dezelfde viscositeit als een W30 motorolie!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-06-2021 10:17 #194674 door Ed van der Zee
Er is al veel geschreven over olie en bakken op dit forum, maar een M47 heeft de echte ATF F nodig, dat is dus NIET een moderne ATF met Dextron !!!
Volvo adviseert dit en hier is weinig discussie over.
 

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.