gat boren en draad tappen voor carterontluchting

Lees meer
17-06-2021 13:24 - 17-06-2021 20:46 #194518 door Ton van Kan (GAST)
    Ik wil in het inlaatspruitstuk (van Alu) - in een verdikt stuk op het spruitstuk - een gat boren en draad tappen tbv de carterventilatie. De nippel heeft een doorgang van 2 mm en de diameter van de draad is 13,3 mm of 0,523 inch. (zie foto). Vraag: welke boordiameter kan ik het beste gebruiken en welke tap maat dien ik hierbij in acht te nemen? Bij de metrische versie tappen zie ik geen geschikte tapmaat! Is de draad wellicht UNC, UNF ? 

Alvast dank voor het meedenken!

vrgr Ton

Volvo Amazon B18B motor, dubbele SU H6.

 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 19:18 #194519 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic gat boren en draad tappen voor carterontluchting
Ik zie dat je al een vacuumslang hebt, zal van de rembekrachtiger zijn? Kun je de carterontluchting niet met een T-stuk op die slang zetten?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 19:55 #194520 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic gat boren en draad tappen voor carterontluchting
Ja dat kan, maar ik heb elders op het forum gelezen dat je dat beter niet kan doen omdat dit invloed zou hebben op de werking van de rembekrachtiger. Beter zou zijn een aparte nippel te plaatsen. Ik denk zelf ook dat het beter is om beiden gescheiden te houden. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-06-2021 23:26 #194525 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic gat boren en draad tappen voor carterontluchting
^^^ dat klopt, en bovendien mag de aansluiting voor de carterventilatie slechts een beperkte doorlaat hebben anders zuigt hij veel te hard. De genoemde 2mm lijkt mij al aan de grote kant, ik dacht dat het origineel 1 mm was maar daar kan ik me in vergissen.
Maar, waar gast je carterventilatie momenteel naartoe?

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2021 00:05 #194526 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic gat boren en draad tappen voor carterontluchting
Volgens mij is de draad 1/4 NPT, je kunt hem wel combineren met de rembekrachtiger maar dan moet je in het T stuk waar de carterontluchting opzit een 1mm restrictie maken dan zal je weinig merken van minder remmen, of in de slang een restrictie maken.
Ziet er mooi uit dat motortje hoe heb je dat aluminimum zo mooi gekregen?

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2021 11:15 - 18-06-2021 11:49 #194529 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic gat boren en draad tappen voor carterontluchting
Hoi Hans, dank voor de reactie!
Scandcar adviseerde mij geen nippel met restrictie te gebruiken maar een " gewone" vacuum nippel. Alleen op B20 en B30 motoren zou restrictie moeten zitten in de nippel, bij B18 niet. Nordicar verkoopt gewoon deze nippel met restrictie wel voor B18 en ook B20 en B30 motoren. Op het forum lees ik juist dat ook op B18 motoren een restrictie zou moeten zitten op de vacuumnippel van de carter ventilatie. Verwarrend allemaal vind ik. 

Ik heb de enkele Stromberg vervangen door 2 SU's en bijpassend inlaatspruitstuk. Op de olievuldop heb ik een klein filter geplaatst, want ik heb gekozen voor luchtfilters zonder aansluit tule. Het "eitje" moet dus nog aangesloten worden aan het spruitstuk en ik wil geen milieuvervuiler zijn door een slang naar onderen te laten lopen. Ook wil ik geen stank, dus netjes naar het inlaatspruitstuk. Ik kon echter de draadsoort niet vinden voor het maken van een aansluiting. NPT 1/4 inch dus!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-06-2021 11:35 - 18-06-2021 11:37 #194530 door Ton van Kan (GAST)
Beantwoord door Ton van Kan (GAST) in topic gat boren en draad tappen voor carterontluchting
Dag Johan, bedankt voor je reactie. Ik ben ik de afrondingsfase van de restauratie aanbeland. Voorheen zat er een Stromberg carburateur op en heb deze recentelijk vervangen door originele gereviseerde SU's met bijpassend inlaatspruitstuk van aluminium. In dit inlaatspruitstuk zat op de kopse kant reeds een nippel voor de rembekrachtiger. Die zit daar dus nu op aangesloten. Voorheen was de carter ventilatie slang en de slang vanaf de olievuldop verbonden met respectievelijk de luchtfilter en het spruitstuk. Eigenlijk zoals het hoort bij een B20 motor. Je kan het zien op de foto van de motorruimte direct naar aankoop van de Amazon april vorig jaar. Het betreft een Amazon 122S uit 1968, modeljaar 1967 met B18B motor en m40 bak. Ben nu een jaar bezig de Amazon technisch bijna in nieuwstaat te krijgen. Ik heb veel tijd want ik ben vorig jaar met pensioen gegaan. Voorheen heb ik een Renault R4 uit 1969 en een P1800S uit 1967 gerestaureerd. Volgende deel van het Amazon project is de cosmetische kant van de Volvo. Mag wel nieuw laklaagje op. Wordt najaar denk ik.

   

Voor meer foto's: flic.kr/ps/3WoGBb
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-03-2023 23:20 #202383 door Frox Felix (GAST)
Beantwoord door Frox Felix (GAST) in topic gat boren en draad tappen voor carterontluchting
Is het gelukt? Ik ben namelijk hetzelfde van plan. 
Welke tap heb je uiteindelijk gebruikt? En met welke maat heb je voorgeboord?

alvast bedankt. 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.