B18 Distributie

Lees meer
27-04-2021 14:25 - 27-04-2021 14:28 #193787 door Wim Wim (GAST)
B18 Distributie is gemaakt door Wim Wim (GAST)
Hallo beste Volvo liefhebbers,
 ik zie dat het een jaar geleden is dat ik hier een advies mocht vragen.
Wel nu heb ik wederom een technische vraag, bij het vervangen van de distributie van een b18 motor, is het dan nodig om de carter pan los te halen, omdat de carter pan en het distributie deksel samen een pakking delen.  Dus deze stuk zal gaan, en vernieuwd moet worden, of is er een deelbare pakking leverbaar voor alleen dat stukje pakking aan de onderzijde van het distributie deksel?
Ik kan hierover niets vinden namelijk?

Wat zal een goede garage ongeveer nodig hebben aan tijd,Voor vervangen van een distributie tandwielen?  

Met vriendelijke groet, Wim

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2021 14:41 #193788 door P. Hanot
Beantwoord door P. Hanot in topic B18 Distributie
Bij mij duurde het ruim een halve dag. De motor moest omhoog getild worden.
Je hebt keuze tussen de bakeliet tandwielen (die maar 70.000 km meegaan), als tandwielen die langer meegaan en meer lawaai geven of stalen (met de langste levensduur).
Ik heb gekozen voor de stalen versie. De motor is inderdaad iets luider, maar dat valt wel mee.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2021 16:22 #193789 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic B18 Distributie
Het nokkenas tandwiel is origineel van pertinax en niet van bakeliet. Het krukastandwiel is van staal.Kunststof tandwielen van goede kwaliteit gaan echt wel  langer mee dan 70.000 km. Mits de smering goed is.De olie wordt door een zeer klein gaatje met kracht tussen de tandwielen gespoten.Gebrek aan smering is ook voor een stalen set funest.Een set originele stalen Volvo tandwielen maakt nauwelijks meer l
geluid dan een kunststofset. Ik ken mensen die de imitatie stalen set hebben laten verwijderen ,omdat ze niet meer tegen het lawaai konden.Ik begrijp niet waarom bij vervanging van de tandwielen de motor opgetild moest worden.Bij vervanging van de distributie moet het oliespuitje worden gedemonteerd en met perslucht goed worden gereinigd en het gaatje moet goed worden gericht,zodat de olie goed tussen de raakvlakken  van de tandwielen wordt gespoten.Dit  reinigen wordt in de haast nogal eens vergeten. Je hebt speciale trekkers  nodig om de tandwielen te verwijderen. Wanneer de pakking stuk gaat,kun je een deel van een nieuwe carterpakking op maat maken en met pakkingsvloeistof monteren.Vervang ook de voorste krukaskeerring.

succes!
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-04-2021 16:50 #193791 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic B18 Distributie
Heren dank voor uw antwoord, het is dus een behoorlijk karwei, maar met 4 werk uren te doen zoals ik begrijp? En de pakking van de carter pan is dus bij het loshalen van de distributie klep,
indien deze beschadigt niet nodig om te vervangen, een deel maken en vervangen is ook oke!

Groet Wim.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-05-2021 11:58 #194173 door Wim Wim (GAST)
Beantwoord door Wim Wim (GAST) in topic B18 Distributie
Heren , dank voor uw uiteenzetting.
De distributie is inmiddels vervangen. Maar ook de pakking van het oliecarter, de Monteur haalde die liever ook een keer los om de inhoud hiervan eens te contoleren.
Achteraf was de toestand van de evt smurrie wat in het cartrer zat,
eigenlijk best goed te noemen.

Groet Wim.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.