- Berichten: 4
Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
- Anne Lamberink (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
Sinds eind vorig jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een Volvo 244 uit '83.
Orgineel komt de auto uit Zwitserland en de onderhoudhoudshistorie is bijna volledig bekend.
De auto is voorzien van een B23A (met carburateur).
Toch heb ik een probleem...
Tijdens het rijden slaat de motor plotseling af.
Als de auto wordt gestart doen er zich geen problemen voor. In de meeste gevallen ''pakt'' de motor meteen aan.
Ook stationair loopt de motor naar mijn idee erg mooi, niet happerig of stotterig.
Wanneer er vervolgens meegereden wordt lijkt alles normaal, de auto trekt goed op bij het versnellen.
Toch veranderd dit na ongeveer 10min. rijden, wanneer de motor op temperatuur is.
Plotseling valt de motor uit. In één keer zonder (eerst) moeilijk te doen.
Tot op heden doet zich dit altijd voor bij het rijden.
Wanneer ik de motor vervolgens weer wil starten, doet die in de meeste gevallen moeilijk.
Na ongeveer 5 - 10 min wachten wil die vaak weer starten.
Ik ben niet erg technisch, maar vanwege het plotseling uitvallen (zonder voortekenen) vermoed ik dat het iets met de onstekking te maken heeft.
De stroomverdeler, bouggies, bobine en kabels lijken erg netjes, schoon en droog.
Wat mij ook opvalt is dat er een slangetje los ligt. Zie bijgevoegde foto.
Het betreft een slangtje dat vanaf volgens mij vanaf de EGR-klep komt.
Wie kan mij helpen met bovenstaand probleem?
Alvast veel dank!
Gr. Anne
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Anne Lamberink (GAST)
- Offline
- Nieuw lid
- Berichten: 4
De brandstoftoevoer heb ik nog niet gecontroleerd.
Nu je dit benoemt schiet mij echter wel wat te binnen.
Toen ik de auto vorig jaar terug reed van de verkoper heb ik de auto een klein beetje afgetankt met ''gewone Euro 95. Tijdens de rit zijn er geen problemen geconstateerd.
Enkele dagen later heb ik de auto afgetankt met 100+ (Tanqyou) Dit leek me namelijk beter voor de motor.
Sinds het tanken van de E5 doen zich bovenstaande problemen voor.
Iets wat er naar mijn idee weinig mee te maken kan hebben, maar het leek me toch goed om even te benoemen.
Gr. Anne
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Han Misdom
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1133
- als een motor hortend en stotend tot stilstand komt is het meestal een brandstof probleem
- als een motor ineens stilvalt dan is het meestal een ontstekingsprobleem
- Lichthoogte van de contactpunten; staat die op ca 0,4mm?
- Ontstekingstijdstip; staat dit op ca 10 graden voorontsteking?
Dus zodra de motor stilvalt wil je de verdachte componenten snel afkoelen. Als ie het dan weer doet dan heb je de boosdoener te pakken.
Naar mijn mening is de bobine de grootste verdachte.
Dus als de motor stilvalt, direct de motorkap openen en een fles water langzaam over de bobine leeggieten (giet alleen over het metalen deel van de bobine, dus niet over de elektrische aansluitingen) op deze manier kun je de bobine snel afkoelen. Als hij dan weer start dan weet je dat dit dus de boosdoener is.
De condensator is ook genoemd;thermische uitval (en zelfherstellend effect) van een condensator kan ik vanuit de theorie niet zo 123 verklaren, maar je mag niets uitsluiten.
Dus als het niet de bobine is kun je hetzelfde kunstje met de condesator uithalen.
Een van de schrijver zegt dat BP Ultimate "octaanvrij" is. Daar heb ik nog nooit van gehoord; op zo'n brandstof pingelt je motor als een dolle . Ik ga er vanuit dat dit een "slip of the slip tongue" is. Dit had ethanolvrij moeten zijn.
Echter het aandeel ethanol in de brandstof kan ik niet rijmen met de beschreven klacht.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Edwin
- Offline
- Elite-lid
Groet Edwin
Volvo Amazon P131 B20 ’68
Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3349
geld weggegooid.
Een hoog octaan gehalte betekend trage verbranding een laag octaan een snelle verbranding, dus als de motor geschikt is voor 95 kun je er ook het beste 95 in doen.
m.vr.gr.
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Joop van Putten
- Offline
- Platinum-lid
In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.