Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...

  • Anne Lamberink (GAST)
  • Anne Lamberink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
02-03-2021 21:51 - 02-03-2021 21:52 #192797 door Anne Lamberink (GAST)
Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden... is gemaakt door Anne Lamberink (GAST)
Beste,

Sinds eind vorig jaar ben ik de gelukkige eigenaar van een Volvo 244 uit '83.
Orgineel komt de auto uit Zwitserland en de onderhoudhoudshistorie is bijna volledig bekend. 
De auto is voorzien van een B23A (met carburateur).
 
Toch heb ik een probleem...
Tijdens het rijden slaat de motor plotseling af. 

Als de auto wordt gestart doen er zich geen problemen voor. In de meeste gevallen ''pakt'' de motor meteen aan.
Ook stationair loopt de motor naar mijn idee erg mooi, niet happerig of stotterig.
Wanneer er vervolgens meegereden wordt lijkt alles normaal, de auto trekt goed op bij het versnellen. 

Toch veranderd dit na ongeveer 10min. rijden, wanneer de motor op temperatuur is.
Plotseling valt de motor uit. In één keer zonder (eerst) moeilijk te doen. 
Tot op heden doet zich dit altijd voor bij het rijden. 

Wanneer ik de motor vervolgens weer wil starten, doet die in de meeste gevallen moeilijk. 
Na ongeveer 5 - 10 min wachten wil die vaak weer starten.

Ik ben niet erg technisch, maar vanwege het plotseling uitvallen (zonder voortekenen) vermoed ik dat het iets met de onstekking te maken heeft.
De stroomverdeler, bouggies, bobine en kabels lijken erg netjes, schoon en droog.

Wat mij ook opvalt is dat er een slangetje los ligt. Zie bijgevoegde foto.
Het betreft een slangtje dat vanaf volgens mij vanaf de EGR-klep komt.

Wie kan mij helpen met bovenstaand probleem?
Alvast veel dank!

Gr. Anne







 
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 11:59 #192805 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
Denk ook eens aan de brandstoftoevoer. 

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Anne Lamberink (GAST)
  • Anne Lamberink (GAST)'s Profielfoto
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
03-03-2021 12:26 #192806 door Anne Lamberink (GAST)
Beantwoord door Anne Lamberink (GAST) in topic Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
Hoi Joop, bedankt voor je reactie!

De brandstoftoevoer heb ik nog niet gecontroleerd.
Nu je dit benoemt schiet mij echter wel wat te binnen.

Toen ik de auto vorig jaar terug reed van de verkoper heb ik de auto een klein beetje afgetankt met ''gewone Euro 95. Tijdens de rit zijn er geen problemen geconstateerd.
Enkele dagen later heb ik de auto afgetankt met 100+ (Tanqyou) Dit leek me namelijk beter voor de motor.

Sinds het tanken van de E5 doen zich bovenstaande problemen voor.

Iets wat er naar mijn idee weinig mee te maken kan hebben, maar het leek me toch goed om even te benoemen.

Gr. Anne
 

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 13:57 #192809 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
Euro 95 is 10% ethanol volgens mij. Als je problemen hebt sinds de 100 octaan kan het daaraan liggen maar ik vraag het me af. Benzinepomp, -filter en carburateur ( sproeier) kunnen het probleem zijn. Overigens tank ik BP Ultimate. Dat is octaanvrij. 

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 14:15 #192811 door Edwin
Als ik dit zo lees dan zou het ook aan de ontsteking kunen liggen en dan met name aan de condensator.  

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 21:59 #192814 door Han Misdom
Beantwoord door Han Misdom in topic Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
Door de bank genomen is het zo dat je de bron van een storing aslvolgt kunt herleiden:
  • als een motor hortend en stotend tot stilstand komt is het meestal een brandstof probleem
  • als een motor ineens stilvalt dan is het meestal een ontstekingsprobleem
Ik ben geen B23A expert maar ik ga er even van uit dat hier een conventioneel ontstekinssysteem op zit. Wat je alseerst moet doen is de basisafstelling van de ontsteking controleren:
  1. Lichthoogte van de contactpunten; staat die op ca 0,4mm?
  2. Ontstekingstijdstip; staat dit op ca 10 graden voorontsteking?
Vervolgens kun je gaan rijden, er is gesteld dat het een thermisch probleem is. na een bepaalde tid rijden valt de motor in een keer stil. Na 10 minuten afkoelen doet ie het weer.
Dus zodra de motor stilvalt wil je de verdachte componenten snel afkoelen. Als ie het dan weer  doet dan heb je de boosdoener te pakken.

Naar mijn mening is de bobine de grootste verdachte.
Dus als de motor stilvalt, direct de motorkap openen en een fles water langzaam over de bobine leeggieten (giet alleen over het metalen deel van de bobine, dus niet over de elektrische aansluitingen) op deze manier kun je de bobine snel afkoelen. Als hij dan weer start dan weet je dat dit dus de boosdoener is.

De condensator is ook genoemd;thermische uitval (en zelfherstellend effect) van een condensator kan ik vanuit de theorie niet zo 123 verklaren, maar je mag niets uitsluiten.
Dus als het niet de bobine is kun je hetzelfde kunstje met de condesator uithalen.


Een van de schrijver zegt dat BP Ultimate "octaanvrij" is.  Daar heb ik nog nooit van gehoord; op zo'n brandstof pingelt je motor als een dolle . Ik ga er vanuit dat dit een "slip of the slip tongue" is. Dit had ethanolvrij moeten zijn.
Echter het aandeel ethanol in de brandstof kan ik niet rijmen met de beschreven klacht.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 22:57 #192815 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
De bobine zou bij nader inzien ook goed de boosdoener kunnen zijn weet ik uit ervaring. Overigens excuus: met octaan vrij bedoel ik ethanol vrij!

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 23:37 - 03-03-2021 23:37 #192816 door Edwin
Grappig, ik heb dan weer ervaring met een condensator die doorsloeg zodra die te warm werdt.


 

Groet Edwin

Volvo Amazon P131 B20 ’68

Regio Noord nu ook op Facebook:
www.facebook.com/groups/vkvregionoord

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-03-2021 23:44 #192817 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
Beste Anne, ik snap niet dat je naar octaan 100 bent gegaan je auto is volgens mij geschikt voor E10 zie  www.e10check.nl/auto/volvo/
geld weggegooid.
Een hoog octaan gehalte betekend trage verbranding een laag octaan een snelle verbranding, dus als de motor geschikt is voor 95 kun je er ook het beste 95 in doen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-03-2021 11:16 - 04-03-2021 11:17 #192821 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Motor (B23A) valt plotseling uit tijdens het rijden...
Alleen de moderne en youngtimer Volvo's kunnen ethanol en een laag octaangehalte hebben. De klassieke B18 B20 e.v. drinken graag een hoog octaan benzine zonder ethanol. Vandaar mijn advies om BP Ultimate te tanken. Kost een paar centen maar dan heb je ook wat.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.