B20E motoren

Lees meer
25-12-2020 15:09 #191700 door Bernard Fortuyn
B20E motoren is gemaakt door Bernard Fortuyn
Goedendag,
Na mijn 133gt (die ik destijds van gasinstallatie en overdrive voorzag) en die ik langgeleden verkocht heb ik nu sinds een halfjaar een prachtige 544 met B20a motor. Rijdt prachtig.
Het bloed gaat waar het niet gaan kan en dus overweeg ik mijn verzameling Alfa/Volvo’s uit te breiden met een P1800E of ES. Zo’n iconisch model mag eigenlijk niet aan de verzameling ontbreken. Ik ben enigzins perfectionistisch dus als ik het doe dan doe ik het goed en wil ik een topper hebben die echt perfect is/kan worden.
Wie kan mij meer vertellen over de zwakke punten van de B20E motor. Waar moet ik speciaal op letten.
Hoorde dat bv het injectiesysteem storingsgevoelig is en bovendien de onderdelen kostbaar. Is er een aanpak (revisie) van het injectiesysteem die in een keer deze zwakte oplost? Of blijft het tobben en kan ik beter zoeken naar een B18b (115pk) exemplaar (1967?).
Kortom: ik probeer mijn kennis over deze motor als voorbereiding op mijn zoektocht aan te vullen.
Wie kan mij helpen?
Vriendelijke groet,
Bernard Fortuyn

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2020 18:57 - 25-12-2020 19:10 #191702 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20E motoren
Wat mij betreft is de vroege 1800E met de B20E en M410 bak met J-type Overdrive het meest begerenswaardige type.De B20E is een geweldige motor, al standaard met grote kleppen en hoge compressie. Check het motornummer zodat je zeker een echt E hebt Let op de wagens vanaf '72 geïmporteerd uit Amerika hebben de 'tamme' versie met de B20F, met minder compressie en andere controle unit.Ook de D-jetronic is een betrouwbaar systeem, sommige onderdelen werden erg duur, maar gelukkig zijn er gereviseerde onderdelen beschikbaar en meestal via onze VKV leverbaar. In de afgelopen 30 jaar nauwelijks problemen gehad met mijn 1800E

Inmiddels 3 Volvo klassiekers met het D-jetronic systeem, ook een B30E, met een simpele spanningzoeker kun je alle onderdelen doormeten.
Gebruik zelfs een combi om de gereviseerde B20E onderdelen op te halen....



Geef me een pb dan zal ik je verder informeren

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2020 21:23 #191704 door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic B20E motoren
Dag Ed,
Reuze bedankt voor dit eerste bericht. Ik concludeer hieruit dat het wel meevalt met de (spook) verhalen over de gebreken aan de E motoren.
Wat is de motornummer serie van de echte b20E?
De tip over import uit USA vanaf 1972 (b20F) is een zeer goede, dank!
Overigens is de de b18D (115 pk, dubbele SU’s met ‘dikke’ luchtfilters, overdrive) ook een aantrekkelijke optie. Dat was in 1967 meen ik.
Nu nog een goede, redelijk geprijsde, zien te vinden. Ik ga op zoek en heb geen haast.
Mocht je suggesties hebben dan hou ik me aanbevolen.
Hartelijke groet
Bernard

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-12-2020 21:24 #191705 door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic B20E motoren
Wat is ‘Pb’ ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2020 00:56 #191710 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic B20E motoren
Kijk bij aankoop naar de conditie van de kabelboom van het injection systeem, een gammalle kabelboom is problemen voor de toekomst.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-12-2020 14:30 #191717 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20E motoren
Als je li onder mijn naam klikt, dan krijg je de mogelijkheid om een persoonlijk bericht 'pb' te sturen, dan kun je een bericht sturen buiten het draadje om.
Dan kun je emailadres uitwisselen, kan ik je rechtstreeks wat meer foto's of artikelen sturen.

Elders op het forum heeft Aart een probleem met de D-jetronic, waar hij (nog) niet uit komt.... zul je altijd zien ... maar dit is zeldzaam.

Laat de 1800E of ES ALTIJD keuren, door iemand met verstand van deze wagens, helaas is er veel kaf onder het koren.
Ook Klassiekerbedrijven die 1800's aanbieden voor (te) veel geld, let goed op of de wagen de onderdelen heeft die voor dat bouwjaar en uitvoering erop horen, maar er is voldoende aanbod.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
11-01-2021 14:13 #191974 door 17124-dummy
Beantwoord door 17124-dummy in topic B20E motoren
Goedendag,

ik heb mij nog niet voorgesteld op dit forum, ik weet niet of dat ook moet maar ik heb zelf een Amazon met een B18 motor waar ik een B20E in zou willen leggen. Ik heb een blok op het oog met motorcode 5565 in de zijkant gegraveerd, maar weet niet of dit een echt B20E blok is; waar kan ik dat vinden?

alvast bedankt!

groetjes,

Tom

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2021 10:29 - 14-01-2021 10:46 #191990 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20E motoren
De B20E is zowel in de 1800E als 140E gebruikt, in de onderdelenboeken vindt je op de eerste pagina's de nummers.
Heb die van de 1800 hieronder, zag jouw nummer er niet zo snel bijzitten ... let op het laatste vlakje is het nummer van het blok, het gaat om de 49 aan zijkant blok gegoten en de vier cijfers erna op eerste vlakje.

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
14-01-2021 13:53 #191992 door 17124-dummy
Beantwoord door 17124-dummy in topic B20E motoren
Hi Ed, bedankt voor je antwoord!

De foto's die ik heb van de nummers geven dan misschien niet helemaal uitsluitsel er is één getaal (40) waar in ieder geval 3 ingegoten getallen voor staan en een getal (6656) waar voor zover ik zie geen ingegoten nummers voorstaan. Misschien is die laatste dan een productienummer of zo?

Heb je hier iets aan;


Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.