identificatie zuigers B20? => B19E 240GLE 360GLE 740GLE

Lees meer
02-12-2020 12:30 - 09-12-2020 17:28 #191307 door Rudi Dortangs
Hallo,
ik heb eens een set nieuwe zuigers gekocht die voor een B20 zouden moeten zijn. Nu ik ze eens beter bekeken heb blijken het geen normale B20 zuigers te zijn.
Ze zijn niet origineel Volvo maar van het merk Kolbenschmidt met het onderdeelnummer 93507601. Met wat zoeken heb ik het Volvo nummer 1326141 hiertoe gevonden, waarvan ik mij echter niet zeker ben of dit klopt, en daarmee kom ik helaas ook niet verder.
De zuigers hebben een grotere pistonpendiameter als de normale B20 en vooral hebben de zuigers een verhoging bovenop (waarschijnlijk voor een hogere compressie). Mij is bekend, dat de zeer late B20 die ook in de 240 serie gebruikt werd een grotere pistonpendiameter heeft, maar de verhoging op de zuigers ken ik niet. Tevens is mij bij het zoeken gebleken, dat de B19 dezelfde zuigerdiameter heeft als de B20 en dat ze dus eventueel in een dergelijke motor horen, maar van nieuwere motoren dan de B20 weet ik niets.
Hopelijk kan iemand van jullie deze zuigers indentificeren, zie ook de foto's.
groeten,
Rudi








Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
02-12-2020 21:25 #191313 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic identificatie zuigers B20?
Lijken mij voor een 760GLE
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-12-2020 08:18 #191314 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic identificatie zuigers B20?
Hallo Lars,
hartelijk dank, van deze modellen/motoren weet ik helaas echt niets.
Maar zijn deze zuigers echt zo specifiek en dus alleen voor dit autotype/motortype? Daarbij is dat een 6-cilinder en het is een originele verpakking met 4 zuigers en dat vind ik dan vreemd. Helaas heb ik geen Vadis of zo om met het (niet zeker of juiste) Volvo-Nummer dat ik gevonden heb of met de informatie van jou verder te kunnen zoeken.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
07-12-2020 11:23 #191345 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic identificatie zuigers B20?
Heb mijn zwager even geraadpleegd Rudi, die jarenlang bij Volvo Nederland werkte. Volgens hem hebben alle Volvo benzinemotoren vlakke zuigers, een bepaald type B 200 uitgezonderd, waar de kleppen in een zuigeruitsparing passen. Hij denkt dat je te rade moet gaan bij Volvo Construction Equipment (v/h Volvo BM) of Penta.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2020 11:26 #191346 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic identificatie zuigers B20?
In die 760 zit denk ik een PRV motor.
Dus maar voor 1/3 Volvo.
Maar wel gek dat er dan 4 in een set zitten en geen 6.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
07-12-2020 11:29 #191347 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic identificatie zuigers B20?
Lees even het bericht boven dat van Lars, Rudi.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-12-2020 12:40 #191350 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic identificatie zuigers B20?
Of even te rade gaan bij KolbenSchmidt. Bedrijf of importeur zit in Groningen. Ik zocht onlangs een setje zuigerveren voor een b20 met KS zuigers. Binnen een dag reactie op mijn mail en leuk geholpen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2020 13:11 - 09-12-2020 15:09 #191395 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic identificatie zuigers B20?
Naar aanleiding van de tip van Hans (eigenlijk logisch om daar na te vragen) heb ik de fabrikant in Duitsland geschreven.
In het digitale archief was niets erover te vinden, maar in het papieren archief (ik moest op een niet-homeoffice-dag wachten) heeft men het volgende gevonden:

Motor B 19E 1.9986ccm
84,5/86kW
9,2:1 Verdichtung
LE-Jetronic Einspritzung

Fahrzeug:
240 GLE
360 GLE
740 GLE (Italien)

Dus de 4 zuigers zijn voor een B19E motor.
Waarschijnlijk vanwege de hogere compressie bij de injectiemotor de verhogingen op de zuigers.
En ik heb weer wat bijgeleerd: de "6" in de "360 GLE" houdt niet in, dat deze een 6-cilinder motor heeft.

Nog wat verder zoeken gaf:
B19 Turbo
The 2.0 L (1,986 cc) 100 kW (136 PS) B19ET was sold in certain markets where engines of over 2–litre displacement were heavily taxed, such as Italy. The engine has the same stroke as all other redblocks, the smaller displacement is the result of a smaller bore at 88.9 mm × 80 mm (3.50 in × 3.15 in). It is a very robust engine with forged pistons (made by Kolbenschmidt).

Maar ze zijn dus niet voor een B20 waarvoor ik ze gekocht had, en een B19 heb ik niet.

groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.