Aanhaalmoment cilinderkopbouten B20A

Lees meer
15-11-2020 14:49 #190915 door Bernard Fortuyn
Aanhaalmoment cilinderkopbouten B20A is gemaakt door Bernard Fortuyn
Beste mede leden,
Al relatief nieuw lid (juni 2020) en onervaren cq onhandig met website hoop ik dat iemand mij kan helpen:
Waar kan ik de aanhaalmomenten van de cilinderkopbouten van mijn B20A vinden?
cq wat zijn deze?
hartelijke groet,
Bernard Fortuyn

ps achtergrond: mijn 544 heeft relatief nieuwe B20A (revisie) motor (waarschijnlijk maar paar duizend km gelopen sinds revisie) en ik ben niet zeker dat kop ooit nagetrokken is. Dus dat wil ik nog even doen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2020 12:22 #190926 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Aanhaalmoment cilinderkopbouten B20A
beste Bernard,
Bijgaand heb ik een kopie uit Haynes gevoegd met het aantrekkoppel vermeld. Bedenk dat je de tuimelaar as er compleet af moet halen anders kom je niet goed bij de eronder liggende "koppen" van de kopbouten. Sleutelwijdte 17 mm. Tenzij je een z.g kraaiepoot sleutel hebt of misschien wel een origineel volvo gereedschap. ( nr ??)

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF


N.b. Als je de geschiedenis van de motor weet en navraag kan doen, zou het kunnen dat er een kop pakking opzit waarbij het natrekken niet nodig is.
Succes fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-11-2020 18:16 #190929 door Bernard Fortuyn
Beantwoord door Bernard Fortuyn in topic Aanhaalmoment cilinderkopbouten B20A
Dag Fred,
Hartelijk dank voor de info. Hier ga ik mee aan de slag.
De tuimelaaras demonteren is fluitje van een cent. Zelfs als een koppakking gebruikt zou zijn waarbij natrekken niet echt noodzakelijk is dat schaadt het niet om het toch te doen. De historie van de motor ken ik in zoverre dat ik weet dat het een complete revisiemotor geweest is door Martens geleverd.
Hartelijke groet
Bernard Fortuyn

Ps Geweldig de support van mede leden binnen de club. Ook de onderdelenvoorziening loopt gesmeerd en dat houdt onze Volvo’s mooi gaande!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.