Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?

Lees meer
12-10-2020 01:35 #190392 door ROB Gommans (GAST)
Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk? is gemaakt door ROB Gommans (GAST)
Hallo,

Ik heb een vraagje over mijn AQ130C / B20 blok. Sinds een tijdje lekt hij olie. In eerste instantie alleen onder oliekoeler, maar langzamerhand steeds meer, ook onder startmotor (maar dat zou ook uit het blok kunnen komen, via de startmotor op de bodem terecht komen) en ietwat uit peilstok. Het lijkt ook alsof hij uit de carterpan zelf thv pakking lekt. Er komt een continue stroom rook uit de carterventilatie slang die richtig luchtfilter/carburateurs loopt. Motor start ok, maar lijkt wat onregelmatig te lopen > 2200-2400 rpm.

Ik lees overal over verhoogde carterdruk, maar als ik olievuldop losdraai bij een draaiende/warme motor, gebeurt er niks. Hij "schiet" er niet af. Er lijkt geen enkele druk op te staan.

Wat zou het kunnen zijn? Heeft het zin om iets toe te voegen aan de olie om lekkage, slijtage zuigerveren, rook uit carter ventilatie te voorkomen?

In de winter wil ik startmotor, pakking oliekoeler en pakking carterpan vervangen.

Bedankt voor jullie reacties!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 21:25 #190411 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?
Rob, toevallig heb ik iets soortgelijks gehad met mijn B16 in mijn Katterug. Ook rook uit de olievuldop. Ik heb de compressie gemeten. De tweede cilinder had duidelijk minder compressie. Olie op de zuiger gedaan en compressie was goed/ gelijk aan de andere cilinders. Mijn conclusie was dat de zuigerveren gebroken zijn of misschien nog erger. Omdat ik nog een reservemotor had liggen, ben ik die nu aan het inbouwen. Later misschien nog eens kijken of revisie haalbaar is. Dit omdat het de originele motor is die nog maar 185000 kilometer gedraaid heeft. Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-10-2020 22:13 #190414 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?
We hebben net een draadje gehad, waar het symptoom hetzelfde was en de carterontluchting verstopt zat...

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2020 09:46 #190422 door Albert de Leest
Beantwoord door Albert de Leest in topic Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?
Dag Rob,

Deze bootmotor AQ130C/B20 heeft een ander koelsysteem dan de automobiel versie.
De continu stroom rook uit de carterventilatie is het oliedamp of stoom? De olie lekkage bij de startmoter kan ook van het kleppendeksel komen.
Carterdruk is een vaag begrip en ontstaat doordat verbrandingsgassen langs de zuigerveren in het carter verdwijnen. Je zou het koelsysteem
onder druk kunnen zetten om te kijken of er water op de zuigers komt. Olie toevoegingen zou ik niet gebruiken, het probleem opsporen en verhelpen
is het beste.Na je verhaal te hebben gelezen ,er van uitgaande dat de Penta motor in een boot ligt.

Groeten Albert.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-10-2020 10:33 #190423 door ROB Gommans (GAST)
Beantwoord door ROB Gommans (GAST) in topic Rook uit carterventilatie, lekkende olie, overdruk?
Dank voor jullie antwoorden.

De continue stroom rook uit de carterventilatie is oliedamp vermoed ik. Doordat de motor steeds meer olie is gaan lekken op willekeurige plaatsen, uit peilstok, bij oliekoeler, startmotor, carterpan, minimaal uit olie vuldop, lijkt het alsof hij olie "zweet" doordat er iets verstopt zit (carterontluchting?). Maar hier komt wel gewoon rook uit. Motor loopt ook niet echt anders als ik de slang van carterventilatie naar luchtfilter los haal.

Heeft het zin om carterventilatie los te halen en schoon te maken?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.