slijtage van één zuigerstang op nokkenas.

Lees meer
28-07-2020 19:40 #189518 door Kees Kleinendorst
slijtage van één zuigerstang op nokkenas. is gemaakt door Kees Kleinendorst
Ik heb slijtage op de nokkenas .op de arm van de eerste zuiger De nokkenas moet ter plaatse van deze zuigerstang opnieuw geslepen worden en er moeten andere bussen in. Tot nu toe: redelijk standaard werk voor een deskundige.
De zuigers zelf zien er nog goed uit en ook in het blok zijn geen slijtagesporen te zien.
Er wordt me nu echter geadviseerd om - voor de zekerheid - alle vier de zuigers inklusief zuigerbussen ( 271051) te vervangen, anders kan er na montage een hoger olieverbtuik, resp. olielekkage ontstaan en krijg ik geen garantie op het verrichte werk zo wordt me gezegd.
Ik twijfel een beetje over de oprechtheid van dit advies, nog even los van alle extra kosten.
Mijn vraag: als er overduidelijk slechts op één zuiger problemen zijn, moeten dan alle vier worden vervangen?

Het betreft een B20-blok op mijn Ama-combi het blok heeft 35.000 km gelopen na algehele revisie.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2020 20:31 #189520 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Gaat het hier soms over de krukas ?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2020 22:15 #189526 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Sorry Kees, dit is mij ook niet duidelijk: je kunt het m.i. haast niet over de nokkenas hebben, maar hoe je kunt vaststellen dat er één lagerschaal op de krukas niet goed zou zijn is me ook een raadsel....

Als je het niet weet: begin eens uit te leggen waarom er zowieso een diagnose moet worden gesteld? Wat zijn de verschijnselen?

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-07-2020 22:31 #189527 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
De motor laat een duidelijk klepperen horen; vooral bij het starten. Dit verdwijnt dan weer, maar komt soms tijdens het rijden terug. Het komt overduidelijk van de motor. en - inderdaad - het is de krukas.
De monteur liet dat zien door de zuiger met de hand op het hoogste punt te draaien en dan kon hij hem met de hand ietsje naar beneden drukken. De motor ligt nu uit elkaar en tussen de desbetreffende nok van de krukas en de klemmen van de zuigerstang zitten twee halve dunne geleiderbussen. Deze zijn bij de desbetreffende zuigerstang aan de binnenzijde behoorlijk weggesleten tot op het koper. ( De overige hebben een grijze metaalglans). Hier zitten ook krassen in.
Volgens de monteur geeft deze speling ook ruimnte aan de zuiger. Hierdoor is de zuigerwand ook wat aangetast. Volgens de garageman moeten hier hoonstrepen zichtbaar zijn en deze zijn geheel weggepolijst tgv de geringe speling op de zuiger.
Sorry voor warrige verhaal, maar ik ben geen deskundige op het gebied van B20mororen, dat is dus wel duidelijk toch?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 09:32 #189529 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Ah, duidelijker ja.
Maar wie heeft die motor 35.000 km terug gereviseerd? Het lijkt erop dat de krukas niet goed was/is, normaal lopen die motoren met nieuwe lagerschalen heeeeel lang en dan slijt alles heel gelijkmatig.

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 11:03 #189531 door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Dat is lang geleden; auto heeft 20 jaar stilgestaan. Dat bedrijf uit Doetinchem bestaat niet meer, maar aanspraak op garantie lijkt me ook niet moreel verantwoord na zo'n lange tijd in slaapstand.
Is dan alleen die ene repareren een goede optie of gaan de andere drie dan ook slijtage vertonen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 11:56 #189533 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Ja, voor mij was de start van Kees ook niet geheel duidelijk, Maar voor "nokkenas" moet Je krukas lezen.
En je als het witmetaal weg is en het koper zichtbaar wordt, blijft het zeker niet bij een drijfstang lager. Remedie: krukas eruit en nameten.

Vermoedelijk vertonen de drijfstang lagers dit beeld:

Als de krukas-tap maten binnen de toleranties liggen * zie Haynes of Olyslager, dan kan je volstaan met nieuwe lagerschalen anders wordt het krukas slijpen, Etc

Succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 23:07 #189543 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Fred je wordt wat vaag .... niet persoonlijk bedoeld



Hier een voorbeeld van een warm gelopen krukas, waar het tot op koper is ingesleten. Glijlager zag er net zo uit.



Hier een aardig voorbeeld van een nog redelijke zuigerwand met de hoonstrepen nog net zichtbaar, maar ook roestvorming onderin, alsmede een rand met wat vijlsel, deze had een tijd stil gestaan en zonder voorbereiding gestart waardoor de zuigerveren waren gebroken.

Geen strepen meer is revisie en als je alles open hebt liggen, zou ik voor goed ... en niet voor half gaan. Een goed bedrijf gaat ook je blok goed reinigen ook ev ultrasoon (geluid) dat olie en koelkanalen goed open zijn.

Wat altijd belangrijk is, wat is de oorzaak van slijtage, dat moet minimaal worden opgelost, 20 jaar stilstand geeft geen recht meer op garantie.
Bovendien John van Slubo is gestopt, goed advies krijgen is lastig en zou altijd vergelijken wat de revisie kost t.o.v. een gereviseerd blok bij de club kopen of een van de klassieker bedrijven.
Je blok ligt uit elkaar als het een gerenommeerd bedrijf is zullen ze een goed voorstel doen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-07-2020 23:38 #189544 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Hi Ed, wat bedoel je "je wordt wat vaag"?? Ia, ik ben geen 20 meer maar 70+ en als ik niet duidelijk ben gaarne op een iets andere manier reageren.
mvg Fred

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-07-2020 01:33 #189546 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Hoeveel KM per jaar ben je van plan om me de auto te gaan rijden?
Aan de hand daarvan zou je kunnen denken aan een gehele of gedeeltelijke revisie.
Of een tweede hands motor.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.