- Berichten: 84
slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Minder
Meer
28-07-2020 19:40 #189518
door Kees Kleinendorst
slijtage van één zuigerstang op nokkenas. is gemaakt door Kees Kleinendorst
Ik heb slijtage op de nokkenas .op de arm van de eerste zuiger De nokkenas moet ter plaatse van deze zuigerstang opnieuw geslepen worden en er moeten andere bussen in. Tot nu toe: redelijk standaard werk voor een deskundige.
De zuigers zelf zien er nog goed uit en ook in het blok zijn geen slijtagesporen te zien.
Er wordt me nu echter geadviseerd om - voor de zekerheid - alle vier de zuigers inklusief zuigerbussen ( 271051) te vervangen, anders kan er na montage een hoger olieverbtuik, resp. olielekkage ontstaan en krijg ik geen garantie op het verrichte werk zo wordt me gezegd.
Ik twijfel een beetje over de oprechtheid van dit advies, nog even los van alle extra kosten.
Mijn vraag: als er overduidelijk slechts op één zuiger problemen zijn, moeten dan alle vier worden vervangen?
Het betreft een B20-blok op mijn Ama-combi het blok heeft 35.000 km gelopen na algehele revisie.
De zuigers zelf zien er nog goed uit en ook in het blok zijn geen slijtagesporen te zien.
Er wordt me nu echter geadviseerd om - voor de zekerheid - alle vier de zuigers inklusief zuigerbussen ( 271051) te vervangen, anders kan er na montage een hoger olieverbtuik, resp. olielekkage ontstaan en krijg ik geen garantie op het verrichte werk zo wordt me gezegd.
Ik twijfel een beetje over de oprechtheid van dit advies, nog even los van alle extra kosten.
Mijn vraag: als er overduidelijk slechts op één zuiger problemen zijn, moeten dan alle vier worden vervangen?
Het betreft een B20-blok op mijn Ama-combi het blok heeft 35.000 km gelopen na algehele revisie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1914
28-07-2020 20:31 #189520
door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Gaat het hier soms over de krukas ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
28-07-2020 22:15 #189526
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Sorry Kees, dit is mij ook niet duidelijk: je kunt het m.i. haast niet over de nokkenas hebben, maar hoe je kunt vaststellen dat er één lagerschaal op de krukas niet goed zou zijn is me ook een raadsel....
Als je het niet weet: begin eens uit te leggen waarom er zowieso een diagnose moet worden gesteld? Wat zijn de verschijnselen?
Als je het niet weet: begin eens uit te leggen waarom er zowieso een diagnose moet worden gesteld? Wat zijn de verschijnselen?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 84
28-07-2020 22:31 #189527
door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
De motor laat een duidelijk klepperen horen; vooral bij het starten. Dit verdwijnt dan weer, maar komt soms tijdens het rijden terug. Het komt overduidelijk van de motor. en - inderdaad - het is de krukas.
De monteur liet dat zien door de zuiger met de hand op het hoogste punt te draaien en dan kon hij hem met de hand ietsje naar beneden drukken. De motor ligt nu uit elkaar en tussen de desbetreffende nok van de krukas en de klemmen van de zuigerstang zitten twee halve dunne geleiderbussen. Deze zijn bij de desbetreffende zuigerstang aan de binnenzijde behoorlijk weggesleten tot op het koper. ( De overige hebben een grijze metaalglans). Hier zitten ook krassen in.
Volgens de monteur geeft deze speling ook ruimnte aan de zuiger. Hierdoor is de zuigerwand ook wat aangetast. Volgens de garageman moeten hier hoonstrepen zichtbaar zijn en deze zijn geheel weggepolijst tgv de geringe speling op de zuiger.
Sorry voor warrige verhaal, maar ik ben geen deskundige op het gebied van B20mororen, dat is dus wel duidelijk toch?
De monteur liet dat zien door de zuiger met de hand op het hoogste punt te draaien en dan kon hij hem met de hand ietsje naar beneden drukken. De motor ligt nu uit elkaar en tussen de desbetreffende nok van de krukas en de klemmen van de zuigerstang zitten twee halve dunne geleiderbussen. Deze zijn bij de desbetreffende zuigerstang aan de binnenzijde behoorlijk weggesleten tot op het koper. ( De overige hebben een grijze metaalglans). Hier zitten ook krassen in.
Volgens de monteur geeft deze speling ook ruimnte aan de zuiger. Hierdoor is de zuigerwand ook wat aangetast. Volgens de garageman moeten hier hoonstrepen zichtbaar zijn en deze zijn geheel weggepolijst tgv de geringe speling op de zuiger.
Sorry voor warrige verhaal, maar ik ben geen deskundige op het gebied van B20mororen, dat is dus wel duidelijk toch?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-07-2020 09:32 #189529
door Tom Steverink
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Beantwoord door Tom Steverink in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Ah, duidelijker ja.
Maar wie heeft die motor 35.000 km terug gereviseerd? Het lijkt erop dat de krukas niet goed was/is, normaal lopen die motoren met nieuwe lagerschalen heeeeel lang en dan slijt alles heel gelijkmatig.
Maar wie heeft die motor 35.000 km terug gereviseerd? Het lijkt erop dat de krukas niet goed was/is, normaal lopen die motoren met nieuwe lagerschalen heeeeel lang en dan slijt alles heel gelijkmatig.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 SportsEdition 1997(+MY'2022 XC60 Recharge)
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 84
29-07-2020 11:03 #189531
door Kees Kleinendorst
Beantwoord door Kees Kleinendorst in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Dat is lang geleden; auto heeft 20 jaar stilgestaan. Dat bedrijf uit Doetinchem bestaat niet meer, maar aanspraak op garantie lijkt me ook niet moreel verantwoord na zo'n lange tijd in slaapstand.
Is dan alleen die ene repareren een goede optie of gaan de andere drie dan ook slijtage vertonen?
Is dan alleen die ene repareren een goede optie of gaan de andere drie dan ook slijtage vertonen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 415
29-07-2020 11:56 #189533
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Ja, voor mij was de start van Kees ook niet geheel duidelijk, Maar voor "nokkenas" moet Je krukas lezen.
En je als het witmetaal weg is en het koper zichtbaar wordt, blijft het zeker niet bij een drijfstang lager. Remedie: krukas eruit en nameten.
Vermoedelijk vertonen de drijfstang lagers dit beeld:
Als de krukas-tap maten binnen de toleranties liggen * zie Haynes of Olyslager, dan kan je volstaan met nieuwe lagerschalen anders wordt het krukas slijpen, Etc
Succes Fred
En je als het witmetaal weg is en het koper zichtbaar wordt, blijft het zeker niet bij een drijfstang lager. Remedie: krukas eruit en nameten.
Vermoedelijk vertonen de drijfstang lagers dit beeld:
Als de krukas-tap maten binnen de toleranties liggen * zie Haynes of Olyslager, dan kan je volstaan met nieuwe lagerschalen anders wordt het krukas slijpen, Etc
Succes Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
29-07-2020 23:07 #189543
door Ed van der Zee
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Beantwoord door Ed van der Zee in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Fred je wordt wat vaag .... niet persoonlijk bedoeld
Hier een voorbeeld van een warm gelopen krukas, waar het tot op koper is ingesleten. Glijlager zag er net zo uit.
Hier een aardig voorbeeld van een nog redelijke zuigerwand met de hoonstrepen nog net zichtbaar, maar ook roestvorming onderin, alsmede een rand met wat vijlsel, deze had een tijd stil gestaan en zonder voorbereiding gestart waardoor de zuigerveren waren gebroken.
Geen strepen meer is revisie en als je alles open hebt liggen, zou ik voor goed ... en niet voor half gaan. Een goed bedrijf gaat ook je blok goed reinigen ook ev ultrasoon (geluid) dat olie en koelkanalen goed open zijn.
Wat altijd belangrijk is, wat is de oorzaak van slijtage, dat moet minimaal worden opgelost, 20 jaar stilstand geeft geen recht meer op garantie.
Bovendien John van Slubo is gestopt, goed advies krijgen is lastig en zou altijd vergelijken wat de revisie kost t.o.v. een gereviseerd blok bij de club kopen of een van de klassieker bedrijven.
Je blok ligt uit elkaar als het een gerenommeerd bedrijf is zullen ze een goed voorstel doen
Hier een voorbeeld van een warm gelopen krukas, waar het tot op koper is ingesleten. Glijlager zag er net zo uit.
Hier een aardig voorbeeld van een nog redelijke zuigerwand met de hoonstrepen nog net zichtbaar, maar ook roestvorming onderin, alsmede een rand met wat vijlsel, deze had een tijd stil gestaan en zonder voorbereiding gestart waardoor de zuigerveren waren gebroken.
Geen strepen meer is revisie en als je alles open hebt liggen, zou ik voor goed ... en niet voor half gaan. Een goed bedrijf gaat ook je blok goed reinigen ook ev ultrasoon (geluid) dat olie en koelkanalen goed open zijn.
Wat altijd belangrijk is, wat is de oorzaak van slijtage, dat moet minimaal worden opgelost, 20 jaar stilstand geeft geen recht meer op garantie.
Bovendien John van Slubo is gestopt, goed advies krijgen is lastig en zou altijd vergelijken wat de revisie kost t.o.v. een gereviseerd blok bij de club kopen of een van de klassieker bedrijven.
Je blok ligt uit elkaar als het een gerenommeerd bedrijf is zullen ze een goed voorstel doen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Fred Kok
-
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 415
29-07-2020 23:38 #189544
door Fred Kok
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Beantwoord door Fred Kok in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Hi Ed, wat bedoel je "je wordt wat vaag"?? Ia, ik ben geen 20 meer maar 70+ en als ik niet duidelijk ben gaarne op een iets andere manier reageren.
mvg Fred
mvg Fred
In 1976 n 1e amazon (advies van Pa) lid geworden nr 1058. Nadien eind '77 amazon total los en volgde Amazon combi en achtereenvolgens 145 (1974)/geen lid meer I
En opnieuw lid PV544 (1963 nog in bezit)verder gehad Combi, V70/ V960 /C70 cabrio/nu nog 145(1973) /amazon120 (1966) V70
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Geers (GAST)
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3560
30-07-2020 01:33 #189546
door Johan Geers (GAST)
Beantwoord door Johan Geers (GAST) in topic slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
Hoeveel KM per jaar ben je van plan om me de auto te gaan rijden?
Aan de hand daarvan zou je kunnen denken aan een gehele of gedeeltelijke revisie.
Of een tweede hands motor.
succes
Johan Geers
Aan de hand daarvan zou je kunnen denken aan een gehele of gedeeltelijke revisie.
Of een tweede hands motor.
succes
Johan Geers
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.