- Berichten: 75
slijtage van één zuigerstang op nokkenas.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
De zuigers zelf zien er nog goed uit en ook in het blok zijn geen slijtagesporen te zien.
Er wordt me nu echter geadviseerd om - voor de zekerheid - alle vier de zuigers inklusief zuigerbussen ( 271051) te vervangen, anders kan er na montage een hoger olieverbtuik, resp. olielekkage ontstaan en krijg ik geen garantie op het verrichte werk zo wordt me gezegd.
Ik twijfel een beetje over de oprechtheid van dit advies, nog even los van alle extra kosten.
Mijn vraag: als er overduidelijk slechts op één zuiger problemen zijn, moeten dan alle vier worden vervangen?
Het betreft een B20-blok op mijn Ama-combi het blok heeft 35.000 km gelopen na algehele revisie.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Niek de Boer
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 1877
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Als je het niet weet: begin eens uit te leggen waarom er zowieso een diagnose moet worden gesteld? Wat zijn de verschijnselen?
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 75
De monteur liet dat zien door de zuiger met de hand op het hoogste punt te draaien en dan kon hij hem met de hand ietsje naar beneden drukken. De motor ligt nu uit elkaar en tussen de desbetreffende nok van de krukas en de klemmen van de zuigerstang zitten twee halve dunne geleiderbussen. Deze zijn bij de desbetreffende zuigerstang aan de binnenzijde behoorlijk weggesleten tot op het koper. ( De overige hebben een grijze metaalglans). Hier zitten ook krassen in.
Volgens de monteur geeft deze speling ook ruimnte aan de zuiger. Hierdoor is de zuigerwand ook wat aangetast. Volgens de garageman moeten hier hoonstrepen zichtbaar zijn en deze zijn geheel weggepolijst tgv de geringe speling op de zuiger.
Sorry voor warrige verhaal, maar ik ben geen deskundige op het gebied van B20mororen, dat is dus wel duidelijk toch?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Maar wie heeft die motor 35.000 km terug gereviseerd? Het lijkt erop dat de krukas niet goed was/is, normaal lopen die motoren met nieuwe lagerschalen heeeeel lang en dan slijt alles heel gelijkmatig.
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Kees Kleinendorst
- Offline
- Senior lid
- Berichten: 75
Is dan alleen die ene repareren een goede optie of gaan de andere drie dan ook slijtage vertonen?
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
En je als het witmetaal weg is en het koper zichtbaar wordt, blijft het zeker niet bij een drijfstang lager. Remedie: krukas eruit en nameten.
Vermoedelijk vertonen de drijfstang lagers dit beeld:
Als de krukas-tap maten binnen de toleranties liggen * zie Haynes of Olyslager, dan kan je volstaan met nieuwe lagerschalen anders wordt het krukas slijpen, Etc
Succes Fred
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ed van der Zee
- Offline
- Platinum-lid
Hier een voorbeeld van een warm gelopen krukas, waar het tot op koper is ingesleten. Glijlager zag er net zo uit.
Hier een aardig voorbeeld van een nog redelijke zuigerwand met de hoonstrepen nog net zichtbaar, maar ook roestvorming onderin, alsmede een rand met wat vijlsel, deze had een tijd stil gestaan en zonder voorbereiding gestart waardoor de zuigerveren waren gebroken.
Geen strepen meer is revisie en als je alles open hebt liggen, zou ik voor goed ... en niet voor half gaan. Een goed bedrijf gaat ook je blok goed reinigen ook ev ultrasoon (geluid) dat olie en koelkanalen goed open zijn.
Wat altijd belangrijk is, wat is de oorzaak van slijtage, dat moet minimaal worden opgelost, 20 jaar stilstand geeft geen recht meer op garantie.
Bovendien John van Slubo is gestopt, goed advies krijgen is lastig en zou altijd vergelijken wat de revisie kost t.o.v. een gereviseerd blok bij de club kopen of een van de klassieker bedrijven.
Je blok ligt uit elkaar als het een gerenommeerd bedrijf is zullen ze een goed voorstel doen
Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate
Bijlagen:
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Fred Kok
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 311
mvg Fred
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3369
Aan de hand daarvan zou je kunnen denken aan een gehele of gedeeltelijke revisie.
Of een tweede hands motor.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.