Aansluiting temperatuursensor B20e. Temp. meter werkt niet.

  • Ronald Schuldink (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
17-07-2020 12:50 #189361 door Ronald Schuldink (GAST)
Aansluiting temperatuursensor B20e. Temp. meter werkt niet. is gemaakt door Ronald Schuldink (GAST)
Hallo,

Ik hoop dat iemand met ervaring ons wat bij kan brengen: Tijdens het verwijderen van mijn bw35 bleef de oliepeilstok achter de bedrading van de temperatuursensor hangen. Het gaat hier om de temperatuur sensor water, aan de kant van het schutbord (zie foto).

We hebben nu dus 3 lossen draden liggen en hebben geen idee wat/welke waar nu op hoort. Alle drie zijn ze wit. De temp. sensor heeft 2 aansluitingen. Als ik in de webshop kijk, zie ik dat die temp sensors maar 1 aansluiting heeft. Heb ik een andere sensor?

Na wat meetwerk lijken 2 draden naar het dashboard te gaan (temp. meter). De functie van de ander is ons nog onbekend. Heeft iemand tips hoe dit weer aan te sluiten, zodat mijn temp meter ook weer werkt? De motor loopt verder prima, maar het zou wel fijn zijn om de tempmeter weer werkend te krijgen.

Alvast bedankt!
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
17-07-2020 16:49 - 17-07-2020 22:47 #189363 door Kees Vos
Ronald, ik zal een poging wagen, je schrijft dat je een B 20 E motor hebt, dus met injectie. De temperatuursensor op de foto is een sensor die in het circuit van het injectiesysteem zit, ik denk dat deze de koud start injector aanstuurt, maar helemaal zeker weet ik het niet, het is al lang geleden dat ik een wagen had met injectie.
De sensor voor de temperatuurmeter zit boven in de cilinderkop net achter het kleppendeksel tegen het schutbord aan en heeft maar een aansluiting, misschien is dat het derde draadje.
Als je temp.meter het niet doet zal je op onderzoeken moeten gaan waar het zit.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
18-07-2020 01:07 #189370 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic Aansluiting temperatuursensor B20e. Temp. meter werkt niet.
Hallo Ronald,
de kabeltjes van het injectiesysteem zijn allemaal wit, maar hebben cijfertjes erop zodat men kan zien welke het is, natuurlijk heb je dan het electrisch schema erbij nodig. Zoals Kees al aangaf, is deze sensor voor (het correct werken van) het injectiesysteem en niet voor de temperatuurmeter in het dashboard.
succes,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
19-07-2020 00:55 #189377 door Johan Geers
Deze temperatuur sensor dient er voor dat wanneer de motor warmer wordt het benziene mengsel armer wordt.
Deze sensor moet bij 20grC een weerstand hebben van ongeveer 2500 Ohm.
Het lijkt mij geen orginele sensor deze hebben maar twee aansluitingen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Schuldink (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
19-07-2020 16:20 #189382 door Ronald Schuldink (GAST)
Beantwoord door Ronald Schuldink (GAST) in topic Aansluiting temperatuursensor B20e. Temp. meter werkt niet.
Bedankt allen voor de suggesties en uitleg. Hier kunnen we wel mee aan de slag, zeker wel nuttig! Ik bedacht me nog iets: Ik heb er niet bij gezegd dat ik een D-Jetronic heb. Ik heb sinds gisteren ook een B20e blok met K-jetronic en zag zojuist dat die sensoren in ieder geval op een andere plaats zitten bij dat blok. Ik weet niet of daar verder nog verschil in de sensoren zit en waar die naartoe gaan?

We gaan in ieder geval verder op onderzoek. Bedankt tot zo ver!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Ronald Schuldink (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-07-2020 11:32 - 22-07-2020 11:33 #189415 door Ronald Schuldink (GAST)
Beantwoord door Ronald Schuldink (GAST) in topic Aansluiting temperatuursensor B20e. Temp. meter werkt niet.
Om nog even vervolg te geven en jullie te bedanken:

Het klopte inderdaad, we hebben de 3e sensor ook gevonden waar Kees hem omschreef. Ook daar bleek de kabel los te liggen (wet van Murphy?). Na deze weer terug te plaatsen werkt de meter gelukkig weer! Bedankt voor de tips.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.