Amazon B18A loopt niet

Lees meer
12-07-2020 00:07 - 12-07-2020 00:11 #189269 door Feije
Amazon B18A loopt niet is gemaakt door Feije
Goeienavond allemaal,

Ik ben Feije, een jonge autoliefhebber met een mooie Amazon 121 uit maart 1968. Het is een projectje: sinds pakweg 1984 is hij niet meer op de weg geweest. Gelukkig heeft hij al die tijd wel droog binnen gestaan. Qua roest valt hij gelukkig erg mee!
Toen ik aan de auto begon te sleutelen liep de motor prachtig, maar dat is sindsdien steeds slechter geworden. Na een paar maanden kreeg ik een probleem waarbij de motor slecht liep en na een poosje viel hij dan zelfs helemaal uit. Daarna wou de motor met geen mogelijkheid meer lopen. Als ik dan een tijdje wachtte (pakweg een half uurtje), liep hij weer eventjes. Dit probleem werd steeds erger: hij begon steeds slechter te lopen en steeds eerder af te slaan. Inmiddels loopt de motor zelfs helemaal niet meer.

Sinds de problemen begonnen zijn, heb ik de volgende dingen al gedaan:
- Carburateur afgesteld en uiteindelijk zelfs eens tijdelijk vervangen
- Ontsteking (volgens mij) geheel vervangen: bobine, bougiekabels, verdelerkap, bougies, contactpuntjes en condensator. Hij heeft vonk en ook de vacuümvervroeging werkt
- Contactpuntjes afgesteld
- Benzinepomp vervangen. Hij pompt de benzine netjes zoals het volgens mij hoort (in "pulsjes")
- Benzine ververst (diverse malen inmiddels). Tevens gekeken of hij beter liep met benzine uit een losse jerrycan, maar dat maakte niet uit.
- Vacuümslangen vervangen
- Kleppen gesteld. Daar was al niet zo veel mis mee.
- Het blok is vlak voordat de Amazon stil werd gezet in de jaren '80 gereviseerd. Waarschijnlijk heeft de motor sindsdien maar ongeveer 4000km gelopen.

Al deze dingen hadden helemaal geen effect en ik ben inmiddels een beetje ten einde raad. Weet iemand hier waar ik nog meer naar zou kunnen kijken? Ik heb ook nog een poging gedaan om naar het ontstekingstijdstip te kijken, maar dat gaat wat lastig zonder lopende motor. Ook kreeg ik de stroboscoop niet aan de praat. Geen idee of dat ermee te maken kan hebben dat ik hem tijdens het starten gebruikte. Hij zou ook best eens stuk kunnen zijn. Gelukkig heeft mijn (iets) moderne(re) daily driver ook nog gewoon een paar bougiekabels, dus die kan ik morgen wel eens controleren. Overigens zit de verdeler muurvast. Ik kan me niet voorstellen dat die verdraaid is sinds hij nog netjes liep.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 00:35 #189271 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Amazon B18A loopt niet
Beste Feije, als hij niet meer doet zou ik eerst de bougies er eens uithelen en kijken of deze nog vonken wel een blauwe vonk geen gele.
Kijken of de bougies niet nat zijn, betekend geen vonk in de cilinder.
Vandaar uit zou ik eens beginnen.

Als dit goed is eens wat aanstekergas in het luchtfilter spuiten kijken of hij aan wil slaan.


als dit het geval is, is er toch iets mis met je benziene toevoer.


succes, het is soms moeilijk al is het eenvoudige techniek.


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 14:43 #189284 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Amazon B18A loopt niet
Mocht je er helemaal niet uitkomen dan is het een optie om de Wegenwacht te laten komen (als je lid bent tenminste). Die mannen en vrouwen kennen tal van trucjes om erachter te komen wat er aan de hand is en wat je eraan moet doen. En wellicht is het een kleinigheid en kunnen ze het voor je oplossen.
Zelf denk ik dat het de moeite waard is eens naar de bobine te kijken. Als het nog de originele is dan kan die langzaam de geest hebben gegeven.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Peter (V44 regio zuid-west)
  • Peter (V44 regio zuid-west)'s Profielfoto
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
12-07-2020 19:00 - 12-07-2020 19:01 #189287 door Peter (V44 regio zuid-west)
Beantwoord door Peter (V44 regio zuid-west) in topic Amazon B18A loopt niet
Feije,
Hoe is staat van de bobine, is die nog origineel of ooit vervangen
J van P of J G zou wel een gelijk kunnen hebben

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 19:44 #189289 door Feije
Beantwoord door Feije in topic Amazon B18A loopt niet
Dank jullie voor de reacties! De bobine heb ik al vervangen, maar dat hielp niet. Met beide bobines gaf hij netjes een blauwe vonk. Na een tijdje starten worden de bougies natuurlijk nat, maar zelfs met nieuwe bougies deed 'ie niks. Startgas heb ik wel eens geprobeerd en daar liep hij wel op, maar loopt hij daar niet ook wel op zonder vonk (door pingelen)?
Ik zit bij de wegenwacht, dus op zich zou dat een optie zijn. Die zal alleen wel een beetje raar opkijken als hij (of zij natuurlijk) ineens gewoon in een loods staat in plaats van langs de kant van de weg ;).

Johan Geers schreef : ...het is soms moeilijk al is het eenvoudige techniek.

Zéker! Ik ben zelf meer van de generatie die z'n auto aan de computer hangt, maar de OBD-poort van de Amazon heb ik nog niet kunnen ontdekken :cheer:. Dit sleutelt heel anders dan ik gewend ben (jaren '90/'00).


Zouden mijn problemen ook in verdroogde rubbers en/of membranen in de carburateur kunnen zitten? Het is een Zenith Stromberg 175 CD 2. Ik moet me nog verdiepen in de techniek achter carburateurs, maar ik zag zonet toevallig iets langskomen bij Wheeler Dealers over een Jensen met deze carburateur die problemen kreeg doordat het membraan bovenin de carb gescheurd was. Kan dat hier ook het probleem zijn? Ik heb hem dan wel gewisseld voor een andere carburateur, maar in alle eerlijkheid kan die net zo slecht zijn...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 21:01 - 13-07-2020 09:10 #189291 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic Amazon B18A loopt niet
Feije, bij een niet lopende motor is het ontstekingstijdstip prima af te stellen met een controle lampje.
Waar ik eerst naar zou kijken is het membraan van de carburateur, er hoeft maar een klein scheurtje in te zitten en je hebt problemen met het lopen van de motor, wel weer op de juiste wijze monteren.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
12-07-2020 23:40 #189294 door Feije
Beantwoord door Feije in topic Amazon B18A loopt niet

Die doet het dus gewoon :dry:. Wel merkte ik dat je hem echt precies haaks op de bougiekabel moet zetten, anders deed hij het bij deze auto ook niet goed. Misschien is die lamp door de jaren heen wat minder gevoelig geworden, en is de stroom door de bougiekabels van de Amazon daardoor te weinig om hem te laten flitsen?
Ik ga het inderdaad eerst maar eens in de carburateur zoeken. Ken wel iemand met een ultrasoonreiniger en een revisiesetje zag ik op internet voor €50. Als dat alles is... ;)

www.carburateurwinkel.nl/contents/nl/p23...r_Volvo_140_B18.html
Wat vinden jullie van deze set? Het betreffende membraan zit erbij.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2020 23:36 - 20-07-2020 23:39 #189403 door Feije
Beantwoord door Feije in topic Amazon B18A loopt niet


Dit is dan weer jammer, want dat membraan is gewoon nog heel :huh:. Wat zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?

Waar zijn die twee ronde dingetjes vlak naast elkaar onderin eigenlijk voor hier? Dat rechtse gaatje lijkt naar de vlotterkamer en naar de inlaat te gaan, maar hij zit aan alle kanten dicht.

Dit gaat morgen in ieder geval de ultrasoonreiniger in. Minus die pakking dan! ;) Daarna zet ik er nieuwe O-ringen en pakkingen in, en ook gewoon een nieuw membaantje. Hopen dat de motor daarna in ieder geval iets doet :dry:.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.