Nummers Drijfstanglagers

Lees meer
28-06-2020 17:08 #189072 door M. te Dorsthorst
Nummers Drijfstanglagers is gemaakt door M. te Dorsthorst
Helaas heeft mijn B20 in de 142 oliedruk problemen.
Ik heb wat dikkere Classic oil geprobeerd en dat werkt als de motor koud is, maar als de motor warmer wordt begint het oliedruklampje te knipperen.
Ik heb de sensor vervangen door een metertje van Ali-express. (niet super betrouwbaar maar in ieder geval een indicatie) en die bevestigd inderdaad dat de druk schrikbarend laag is.

Tijd voor actie dus....

nouja, een beetje dan.

Het blok loopt verder goed, de koppakking is heel recent vervangen en toen is de kop onder handen genomen, de cilinderwanden zagen er toen goed uit.
Compressie is 12 bar met warme motor, dus daar wil ik verder niet te veel aan doen.
Ik zit niet te wachten op een totale revisie.

Nou ligt het blok al naast de auto en heb ik de carterpan er af geschroefd, op de kurkaslagers en drijfstanglagers zijn de nodige slijtagesporen te zien. (koperkleur)
Ik voel geen groeven in de krukas dus wilde de zelfde maat lagers weer monteren

Op de lagerschalen staat:
Drijfstanglagers,(24mm breed) 463094

Krukaslagers 480 045 std
1355ci


De Krukas is dus standaard en daar past volgens mij deze:
www.volvokv.nl/producten/product/2265-la...d/category_pathway-2
Maar het nummer op de drijfstangen kan ik niet goed vinden. (misschien omdat het een 8-gats krukas is en die bij een B21 beter past?)
Ik heb google uitgespeeld en gevonden dat voor een B21 463094 het nummer 270136 gelijk is.

Klopt dit?
Heb ik dan met deze de goede?
www.volvokv.nl/producten/product/2258-la...m/category_pathway-2

Mvg
Michiel

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2020 19:58 #189074 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Nummers Drijfstanglagers
Beste Michiel, zoals ik het lees wordt het een complete revisie, anders spendeer je geld en tijd voor "Jan Doedel"
De lagerschalen geven dus dit beeld? ?
Dan wordt het zaak de krukas tappen te meten en wel noord zuid en oost west. (kruislings)**
Voor de maten ivm ondermaat, check meneer HAYNES. Dan de olie pomp speling van de tanden? .De nummering van de drijfstangen vind je aan de zijkant daar waar de verbinding bouten zitten.

** zelfs als het oppervalk glad (ribbel loos) kunnen de lager tappen ovaal zijn!
Maat tolerantie etc te vinden in HAYNES, ook voor de te gebruiken ondermaat lagerschalen.
Succes Fred Kok
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-06-2020 21:43 #189075 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Nummers Drijfstanglagers
De krukas kan ik inderdaad eens (laten)meten, dat is zeker een goed idee.
De meter moet ik nog even zoeken, die zit nog ergens verstopt in een doos.
De oliepomp pas een voelermaatje 25 tussen dus die is nog goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-06-2020 15:53 #189084 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Nummers Drijfstanglagers
Krukas moet niet gemeten worden, maar geslepen en dus op naar volgende maat glijlagers. Als je koper ziet betekent het reviseren.
Blok reinigen ook olie/waterkanalen zowel chemisch als ultrasoon
Als de cilinders geen hoonsporen meer hebben en je een randje voelt boven in, betekent dat honen en volgende overmaat erin.
Het VKO heeft nog vaak Mahle zuigers liggen met de originele zuigerveren, afhankelijk van welke overmaat je nodig hebt
Nordicar heeft een revisieset welke ook interessant is, even opletten de overmaat tussen krukas en zuigers kan verschillen, meten is weten.
Kop reviseren is ook verstandig, in ieder geval nakijken en vlakken
Ik geloof ook maar in een ding, doe het goed of doe het niet.
De investering haal je er snel uit

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-11-2020 12:32 - 01-11-2020 12:46 #190722 door M. te Dorsthorst
Beantwoord door M. te Dorsthorst in topic Nummers Drijfstanglagers
Inmiddels is het blok uit de auto geweest en grondig onder handen genomen. Helaas niet zoveel foto's gemaakt en daar heb ik nu al spijt van. Ik heb mezelf beloofd een volgend project meer foto's te maken.



Ik heb het hele blok uit elkaar gehaald en zorgvuldig de cilinderwanden geïnspecteerd. Geen duidelijke rand voelbaar, geen krassen (ook geen duidelijke hoonsporen overigens) en olie bleef op de zuigers staan, dus ik heb besloten dit zo te laten.

Hieronder de een foto van de drijfstang en krukas-lagerschalen die hun beste tijd wel gehad hebben.





De Krukas is geslepen, en nieuwe lagerschalen geplaatst.
De kleppen opnieuw ingeslepen
Alle pakkingen, en rubbers zijn vervangen.
En waar mogelijk alle onderdelen schoongemaakt/gereviseerd. Zoals startmotor, carburateur, dynamo (zie onder)

En ik heb het blok opnieuw een kleurtje gegeven aan de buitenkant, dat maakt ook een gigantisch verschil!!



De dynamo was al een tijd terug kapot gegaan en had ik vervangen voor een model van een Opel Kadett die ik toevallig nog had liggen. Maar van deze dynamo maakten de lagers geluid dus heb ik gezocht naar een alternatief.
Een dynamo van een Alfa 159 past perfekt! Voldoende Ampere om de boel op gang te houden.


Op het moment dat het motorblok uit de auto was viel me op dat de wielen wel erg scheef stonden (camber) en de bandjes schuin afgesleten waren. Na inspectie bleken de onderste draagamrubbers volledig kapot en versleten te zijn.
Ook deze zijn vervangen met hulp van de buurman en zijn werkplaatspers.
De draagarmen zijn ontdaan van roest en in een stevige laklaag gezet.
De 142 wordt hier liefkozend "de boot" genoemd omdat de auto nogal een deinend weggedrag heeft. dit is inmiddels al stukken beter na het vervangen van de schokbrekers voor door Koni's.
En na de aanschaf van 2 nieuwe bandjes is de 142 weer door de APK.

Inmiddels weer een paar honderd kilometers verder rijdt de auto weer naar tevredenheid. zonder noemenswaardig olieverbruik of lekkage.
Wel lekt de benzinepomp die ik voor de vakantie tijdelijk heb vervangen voor een elektrische, zodat als we op vakantie zonder LPG kwamen te staan er een backup was. Niet nodig gehad gelukkig, maar het verbruik lag wat hoger dan gedacht en carburateur/lpg moeten nog een keer goed afgesteld worden.

"de Boot" in actie:

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.