vraag B16 revisie of niet

Lees meer
15-05-2020 12:38 #188419 door G.J. Baan
vraag B16 revisie of niet is gemaakt door G.J. Baan
Mijn Volvo PV444 uit 1957 heeft een B16. Deze is opengemaakt nav stukjes hoofdlagerschaal dat gevonden was in carter.
reviseur heeft blok nu geinspecteerd en schrijft het volgende:
"Op eerste gezicht alles niet eens heel slecht. Kop best oke. Nokkenas oke. Volgers matig. Krukaslagers redelijk. Zuigers oke. Zuigerveren flink versleten. Cilinders matig. Oliepomp redelijk. Dat alles even snel op het oog beoordeeld. Ik moet nog opmeten en toleranties bepalen. De vraag is straks denk ik of je zo'n redelijk/matig blok weer zo in elkaar wil hebben (met nieuwe lagers en pakkingen) maar zelfde zuigers en nokkenas. Of toch ook opboren en nieuwe zuigers. Nieuwe nokkenas. Harde klepzittingen in de kop zetten, etc. Ik zou kiezen voor het laatste, maar gewoon zo weer in elkaar zou kunnen als men accepteert dat alles 'matig' blijft."

Ik rijdt zo'n 1000KM per jaar met de auto en weet niet zo goed wat nu te besluiten. Het is nogal prijzig..... Wat zouden jullie doen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2020 15:43 #188422 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic vraag B16 revisie of niet
Hoi G.J., Even voor het verhaal: hoe liep de motor of heeft hij heel lang stilgestaan? kwam het lagermateriaal in de olie bij een gewone verversbeurt naar voren of had je andere problemen met het blok?
Een blok wat inmiddels ruim 60 jaar oud is mag best een beetje slijtage vertonen zou ik zeggen. En met zo weinig kilometers per jaar is in totaal revisie inderdaad wel erg prijzig.

Een andere optie is een oproepje doen of niet iemand bij de vereniging niet een compleet blok heeft staan?

Hans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2020 16:04 #188423 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic vraag B16 revisie of niet
hr Baan, grappig ik heb ook een 444 met b16 motor.
Ik zou de motor opkappen zodat hij weer een redelijke staat is, om voor 1000 km per jaar zulke hoge kosten te maken zou ik niet doen. Deze motoren geven het niet zo gauw op en lopen altijd goed.
Echter in beide gevallen worden er kosten gemaakt, reviseren van de totale motor of het opkappen van de motor, deze zou u eens naast elkaar moeten leggen om het verschil te zien.
Dan is de vraag is de rest van de auto het waard om er een nieuwe motor in te zetten, dat kan ik hier niet beoordelen.
Wel is het zo dat het rijden met een gereviseerde motor meer rust geeft dan met een opgeknapte motor, waarvan je denkt gaat alles wel naar wens daar binnen, maar dat moet u zelf beoordelen.
Vr groet.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
15-05-2020 20:09 - 15-05-2020 20:14 #188431 door G.J. Baan
Beantwoord door G.J. Baan in topic vraag B16 revisie of niet
bedankt voor de reacties. Het lager materiaal kwam bij gewone oliewissel uit het blok en niet na lang stilstaan. Verder nooit problemen met de motor gehad. Recent nog goede compressie gemeten. Het olieverbruik is ook nooit veel geweest.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2020 11:52 #188439 door Leo Foederer
Beantwoord door Leo Foederer in topic vraag B16 revisie of niet
Eens met Kees Vos: als de rest van de auto in goede staat verkeert zou de motor ook een volledige restauratie waard zijn. Als de carrosserie matig is zou ik daar eerst aan beginnen.

P544B B16A, P220VE B18A

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-05-2020 15:02 #188440 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic vraag B16 revisie of niet

G.J. Baan schreef : bedankt voor de reacties. Het lager materiaal kwam bij gewone oliewissel uit het blok en niet na lang stilstaan. Verder nooit problemen met de motor gehad. Recent nog goede compressie gemeten. Het olieverbruik is ook nooit veel geweest.


Dan zou ik adviseren om nieuwe lagerschalen te plaatsen,
en te vragen of zuigerveren vervangen kunnen worden (afhankelijk van of er een stootrand in de motor zit) . En de motor weer dichtbouwen. Bij 15000 km per jaar en, bij gezondheid, dat nog een aantal jaren, dan is het een ander verhaal. Maar voor zo'n klein beetje kilometers zou ik me niet druk maken.

Succes met de afweging!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.