Zoemend, brommend geluid uit dashboard

  • Jan Jan Mastenbroek (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-04-2020 10:50 #188042 door Jan Jan Mastenbroek (GAST)
Zoemend, brommend geluid uit dashboard is gemaakt door Jan Jan Mastenbroek (GAST)
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en heb zelf een Volvo 245 uit 1992. Echt een heerlijke auto!

Ik heb echter het volgende probleem. Auto is net terug van de garage en daar zijn de bougies en de vonkenverdelerkap vervangen ivm startproblemen bij nat weer.
Sindsdien geen problemen meer gehad. Het is ook wel vrij droog de laatste tijd, moet ik zeggen :)

Echter, nu deed het volgende zich voor:
Ik wilde wat uit de auto halen en toen hoorde ik een zoemend geluid uit het middenconsole, ter hoogte van mijn ventilator roosters, komen. Dit geluid was om de 20 seconden en hield dan voor ongeveer 5 seconden aan. Alsof er iets aansloeg, brommend, zoemend geluid. En dit ging de hele tijd zo door.
Toen ik de auto wilde starten, je raadt het al, was de accu volledig leeg (getrokken).

Heeft iemand van jullie enig idee wat het zou kunnen zijn? Ik las iets online van vuiligheid in een ventilator, maar dat betrof een storing bij een BMW.

Hoop dat jullie me kunnen helpen!

En sterkte allen in deze gekke tijd.

Groet,
Jan

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-04-2020 16:48 #188047 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Met deze informatie wordt het misschien een soort van Raad het geluid wat op een bekende radiozender wel eens langskomt. maar als alles uit is en hij doet het toch kan het misschien je cd-speler zijn waarin iets blijft hangen?
Het is maar een wilde gok hoor..
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan Jan Mastenbroek (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
22-04-2020 20:08 #188053 door Jan Jan Mastenbroek (GAST)
Beantwoord door Jan Jan Mastenbroek (GAST) in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Ach, zijn wij niet allen gek op spelletjes :)

Tja, meer info heb ik gewoon niet. En mogelijk dat iemand deze storing als een bekend defect herkent.

Dank voor de goede tip, dat is zeker een mogelijkheid. Ik zal de cd er eens uithalen. Wie weet.....

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan Jan Mastenbroek (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
08-05-2020 09:59 #188318 door Jan Jan Mastenbroek (GAST)
Beantwoord door Jan Jan Mastenbroek (GAST) in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Helaas was de CD niet het probleem. Iemand anders nog ideeën?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 11:50 - 09-05-2020 12:18 #188325 door Joop van Putten
Beantwoord door Joop van Putten in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Als je accu leeggetrokken wordt terwijl het contact uit is moet het iets zijn dat permanent spanning krijgt, zoals bv de sigarenaansteker, klokje e.d. Daar zou ik naar zoeken. Wat je ook kunt proberen is om de zekeringen na te lopen om er zeker van te zijn dat daar geen massaprobleem bestaat.

In 1976 reed ik 'm als oude auto, nu als klassieker, de Amazon
www.ruilof-images.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-05-2020 12:17 #188326 door Paul Schaap
Beantwoord door Paul Schaap in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Ik zou beginnen met 1 voor 1 de zekeringen te verwijderen en te kijken bij welke zekering het geluid definitief stopt. je weet dan in ieder geval iets meer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-05-2020 20:15 #188357 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Jan, het is geen elektrisch/ mechanisch klokje. Zo’n klokje wordt elektrisch opgewonden en loopt dan enige tijd. Eigenlijk zaten die in oudere Volvo’s.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Jan Jan Mastenbroek (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
13-05-2020 10:36 #188383 door Jan Jan Mastenbroek (GAST)
Beantwoord door Jan Jan Mastenbroek (GAST) in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Bedankt voor het meedenken!

Nu blijkt dat mijn accu helemaal dood is volgens garage. Na plaatsen nieuwe accu geen gekke geluiden meer te horen en accu wordt ook niet leeggetrokken.

Maar ik blijf het vaag vinden dat door lege, dode accu je auto gekke geluiden maakt.
Maar ja, hopen dat dit het was.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2020 12:35 #188385 door Rob Funcke
Beantwoord door Rob Funcke in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard
Waarschijnlijk door een te lage spanning als gevolg van de dode accu reageert een elektrisch component (klokje?) hier op.

Amazone 133GT 1968 sinds 1978 in mijn bezit. Tot 2012 als dagelijkse auto. Nu voor de 3e maal gerestaureerd.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
13-05-2020 23:37 #188388 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic Zoemend, brommend geluid uit dashboard

Jan Jan Mastenbroek (GAST) schreef : Ik wilde wat uit de auto halen en toen hoorde ik een zoemend geluid uit het middenconsole, ter hoogte van mijn ventilator roosters, komen. Dit geluid was om de 20 seconden en hield dan voor ongeveer 5 seconden aan.

Zou het kunnen dat je je lichten aan had laten staan?
Dan hebben die je accu leeg getrokken namelijk.
Op het moment dat je je deur open deed probeerde de licht verklikker met zijn laatste krachten je een waarschuwing te geven.
Die energie kwam echt uit de diepste spelonken van je accu.. even genoeg voor een signaal van 5 seconden, spanning te ver ingezakt dus signaal stil, dan komt de accu gedurende 20 seconden weer een beetje op adem en wordt de drempelspanning voor de verklikker bereikt, die gaat aan en na 5 seconden is de koek weer op, etc.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.