Hoort dit zo?

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-03-2020 15:56 - 22-03-2020 15:58 #187557 door Pascal Kogelman (GAST)
Hoort dit zo? is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
Ik merkte dat het lijkt of er soms olie uit de peilstok opening van mijn B20 lekt (carterdruk), om de peilstok opening is het dan nat. Nu viel mijn oog er op dat er tussen het omgekeerde hoedje op de peilstok en het gat vd peilstok opening zo'n 4 mm overblijft waar het hoedje niet komt. Oftewel het buisje waar het omgekeerde hoedje vd peilstok op rust is 4 mm langer dan als het hoedje de opening helemaal zou afdichten. Op de middelste foto is de peilstok helemaal naar beneden gedrukt, er blijft dan ruimte over tussen het hoedje en het buisje op het onderblok. Hoort dit zo, of zou dit beter moeten afdichten om eventuele olie tegen te houden?
Ik hoop dat de foto's iets verduidelijken: Het omgekeerde hoedje zit vastgelast aan de peilstok, deze kan niet nog 4 mm naar beneden geschoven worden. Het buisje op de peilstok opening is ook massief en in mijn ogen niet in te korten om hoedje direct op de opening te krijgen. Ik denk dat dit zo hoort, maar hoor graag uitsluitsel.
groet,
Pascal



Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-03-2020 19:52 #187559 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Hoort dit zo?
Het hoort zo! Er is ongeveer 4 mm ruimte tussen de onderkant van het hoedje van de peilstok tot aan het motorblok. Ik ben voor de zekerheid even gaan kijken. Als je de warm gereden motor even zonder peilstok stationair laat lopen,komt er dan veel olie uit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-03-2020 17:26 #187569 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Hoort dit zo?
Bedankt voor jouw reactie,Niek. Ik had al het vermoeden dat het niet veel anders bedoeld kon zijn door Volvo.
Als ik binnenkort de Amazon mee neem naar mijn werk, zal ik eens letten op olie i.c.m. verwijderen peilstok.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-03-2020 19:33 - 23-03-2020 19:34 #187571 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Hoort dit zo?
Het lijkt me waarschijnlijker dat de rubberen afdichtingsring tussen het “eitje” en het motorblok aan vernieuwing toe is (onderdeelnr 418412 of 419805). Daardoor kan er motorolie langs het blok naar beneden lekken, als eerste op de uitstulping voor de peilstok.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-03-2020 11:20 - 25-03-2020 11:21 #187592 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Hoort dit zo?

Gert Vegter schreef : Het lijkt me waarschijnlijker dat de rubberen afdichtingsring tussen het “eitje” en het motorblok aan vernieuwing toe is (onderdeelnr 418412 of 419805). Daardoor kan er motorolie langs het blok naar beneden lekken, als eerste op de uitstulping voor de peilstok.


Dat vind ik een goede tip, bedankt Gert!
Naar mijn weten zit er nu geen ringetje tussen (zie foto's).
Welke diameter heb ik nodig ? Ik zie in de webshop: 21mm of 28 mm
Of horen er aan beide pijpjes rubberen ringetjes te zitten en heb ik ze beide nodig?
groet,
Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
25-03-2020 11:36 #187593 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic Hoort dit zo?
Diameter van de (grote) pijp opmeten en je hebt het antwoord op je vraag... Je hebt slechts één ring nodig. Op het kleinere pijpje hoort een slang naar je luchtfilter of -als alternatief- naar een afzonderlijk cv-filter.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
25-03-2020 12:14 #187594 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Hoort dit zo?
Oke duidelijk, net opgemeten het is 21 mm bij mij.
Ik heb dit ringetje besteld bij het onderdelenmagazijn en ga er dan mee aan de slag..
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
26-03-2020 07:53 #187605 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Hoort dit zo?
En mocht er daarna nog steeds olie langs je peilstok lopen, pak dan een stukje vilt -ik gebruikte daarvoor zo'n vilten krukaskeerring uit een pakkingset - en stans daar een ringetje uit dat je over de peilstok tegen de bovenkant van het "hoedje" schuift.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-03-2020 22:12 #187615 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Hoort dit zo?
Wanneer je het zgn eitje verwijdert, blijft het rubber vaak op de motor zitten. Let dus op bij het plaatsen van een nieuw rubber.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
28-03-2020 13:17 #187634 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic Hoort dit zo?
Nieuwe rubber ring geplaatst (er zat er geen een tussen), daar geen lekkage meer te ontdekken.
Nogmaals dank voor deze tip!
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.