Revisie B20 onderblok Volvo Amazon

Lees meer
08-03-2020 12:35 #187372 door Patrick Marcus
Revisie B20 onderblok Volvo Amazon is gemaakt door Patrick Marcus
Hallo,

Ik heb in november 2019 een prachtige groene gerestaureerde Volvo Amazon uit 1968 gekocht.

De auto is in de periode 2015-2019 helemaal uit elkaar gehaald, kaal gemaakt, gelast, gespoten en opnieuw opgebouwd en hiervan heb ik ook een uitgebreide fotoreportage gekregen.

De motor is voorzien van een nieuwe (Nordicar) cilinderkop met geharde klepzittingen en er is in 2016 een "goed" gebruikt onderblok ingezet welke tijdens de restauratie, tot 2019 niet gelopen heeft.
Helaas bleek na 1000 kilometer dat de motor erg veel olie verbruikt, bijna 2 liter. Het blok is aan de bovenkant helemaal droog. De onderkant is wel nat en er liggen ook kleine plasjes olie in de garage, zowel aan de voorzijde als achterzijde van het blok. Bij gas geven komt er bij de opening van de oliepeilstok komt olie naar buiten.

Er is dus toch iets mis met het onderblok en daarom heb ik de compressie gemeten en deze is 8.5 - 8 - 8.5 - 8.5. Waarschijnlijk zijn de zuigerveren en olieschraapveren kapot. Ik heb daarna nog kruipolie in de cilinders gespoten en dat een een dag in laten werken. Omdat de de bougies er toen al uit waren heb ik met een endoscoop camera (van de Action) foto's gemaakt van de binnenkant van de cilinders en daar waren in alle cilinders verticale krassen te zien. (zie de foto's)

Dit bevestigd volgens mij dat de zuigerveren kapot zijn en de cilinderwanden hebben beschadigd.

Mijn vraag is wat ik nu het beste kan doen; het onderblok laten reviseren of een "goed" gebruikt onderblok zoeken. Hebben jullie tips voor goede (betaalbare) revisiebedrijven?
Ik had deze uitgave voor een motorrevisie niet verwacht, maar de auto is het wel waard!

Alvast bedankt voor jullie tips en reacties!

Volvo Groet,

Patrick Marcus

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-03-2020 14:41 - 08-03-2020 15:08 #187373 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic Revisie B20 onderblok Volvo Amazon
Beste Patrick,
Als ik het zo lees, wordt het compleet demonteren.
Dan opboren en overmaat zuigers. Reken op € 6-700,- ex. Ev.lagers controle en na meten, wordt extra, € 1000,00 komt dan helaas in zicht.
Dit bedoel ik dan:
Heb zelf al enige blokken gedaan, maar boren/honen laten doen, ivm de juiste machines
Zou zonde zijn met zo'n auto waaraan al veel is gedaan,omdat ook niet goed te doen.
Maar ja, helaas kost een goede restauratie wat, maar dan heb je wat
Sterkte succes Fred
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.