Ik wil ombouwen van dubbele SU carburateur naar 1, welke carburateur kiezen?

  • Micky Bakker
  • Micky Bakker's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Meer
19-02-2020 08:51 #187112 door Micky Bakker
Hallo, ik heb een B18D Amazon Automaat uit 1965 met een dubbele SU carburateurs. Ik rij op Benzine en op LPG. Ik wil ombouwen naar 1 carburateur, welke carburateur kan ik dan het beste kiezen en waar moet ik op letten?

Grtn en alvast bedankt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
19-02-2020 19:10 - 20-02-2020 09:44 #187125 door Niek de Boer
De standaard enkele carburateurs zijn Zenith (vaste sproeiers) en Stromberg (variabele sproeier).Bij de Zenith hoort een spruitstuk met uitlaat met enkele voorpijp.De Stromberg past op een spruitstuk met daarbij een dubbele voorpijp.De luchtfilters zijn verschillend en ook het stangenstelsel voor de bediening.
Laatst bewerkt 20-02-2020 09:44 door Niek de Boer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Micky Bakker
  • Micky Bakker's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Junior Member
  • Junior Member
Meer
19-02-2020 23:12 #187130 door Micky Bakker
Hallo Niek,

Dank je voor je reactie, beide namen van carbs heb ik al voorbij horen komen, maar ik blijf me de vraag zitten wat is het beste en je hebt het over de sproeiers, wat is het verschil? Ik ben niet zo thuis in carburateurs vandaar mijn vraag voor advies en hulp! B)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
19-02-2020 23:28 #187131 door Johan Geers
Een enkele SU kan ook, zo heb ik er een gehad heb nog steeds het spruitstuk met carburator dus je zou ook de rechtse/voorste van je twee SU kunnen gebruiken.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
20-02-2020 09:59 #187133 door Niek de Boer
Ja,dat klopt. De volvo 140 werd korte tijd origineel geleverd met een enkele su carburateur. Je ziet ze maar weinig.We hebben ook nog een 140 met deze uitvoering.Ik weet niet of je een carburateur van een dubbele set su carburateurs kunt gebruiken.De aansluiting voor de bedieningsstangen zal anders zijn. Bovendien ontstaat er een nieuw probleem!!!Het luchtfilterhuis voor een enkele su is anders .Het verschil met een luchtfilterhuis van een Stromberg zit in de gaten voor de bevestiging op de carburateur.Die zitten precies omgekeerd ,zodat het niet past.Dit luchtfilterhuis voor de enkele su is volgens mij niet meer nieuw te koop en ook gebruikt zal er heel goed naar gezocht moeten worden.Mij is dit een aantal jaren geleden niet gelukt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
20-02-2020 11:25 #187136 door Johan Geers
Volgens het onderdelenboek zijn ze hetzelfde zie bijlage.

m.vr.gr.


Johan Geers
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
20-02-2020 12:02 #187138 door Han Misdom
Wat is je drijfveer om van een dubbele naar een enkele carburateur te gaan?
Er zijn hele volksstammen die juist de omgekeerde weg willen bewandelen!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
20-02-2020 14:00 #187140 door Pascal Kogelman (GAST)
Als je geen originaliteitsfreak bent kun je daarnaast ook nog "vreemd" gaan met een Weber carburateur. Op mijn Amazon zit een tweetraps Weber 32-36 carb, dit bevalt mij goed. Deze zat er al op toen ik de auto kocht. Zoveel mensen, zo veel wensen.
groet,
Pascal
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
21-02-2020 00:17 - 21-02-2020 00:23 #187142 door S. Simon
Een enkele carb. is gemakkelijker af te stellen en het rijd zuiniger.
Mijn Amazon heeft een enkele Stromberg met en K nokkenas, onderin lekker sterk en haalt met gemak 160 op de tomtom. Gemiddeld verbruik op lange afstand 1 op 10 bij rond de 130km per uur (wel met een m47 5 bak).

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84
Laatst bewerkt 21-02-2020 00:23 door S. Simon.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.