hoog toerental stationair en stationair afstelschroef werkt niet

  • Laurens van Cuijk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
27-01-2020 19:59 #186833 door Laurens van Cuijk (GAST)
hoog toerental stationair en stationair afstelschroef werkt niet is gemaakt door Laurens van Cuijk (GAST)
Hallo,

Sinds enige tijd ben ik weer eigenaar van een volvo, dit keer een 142 '74. Enige jaren geleden heb ik ook een Amazon ("68, B18) gehad, wegens omstandigheden een aantal jaren geen oldtimer en nu begon het weer te kriebelen. Er moest nog het e.e.a. aan gebeuren dus ook deze keer al veel aan het Forum gehad maar nu heb ik een probleem waar ik niet de oorzaak van weet en hoop dat iemand mij daarmee kan helpen.

Ik ben begonnen met het afstellen van de motor (B20A met een Stromberg 175 CD-2 carburateur). er ligt (nog) geen LPG installatie in dus motor loopt alleen op benzine. Dus kleppen gesteld, ontsteking is nog met contactpunten dus ook die afgesteld en op tijd gezet. De motor loopt nu m.i. wel netjes maar nog te hard stationair. Nu zit er aan de zijkant van de carburateur een stelschroef voor het stationair af te stellen maar er gebeurd niets als ik deze in/uit draai. Nu heb ik de carburateur ook helemaal schoongemaakt en voorzien van nieuwe pakkingen etc maar het probleem blijft. Het stationair toerental is ca 1700tpm bij een warme motor, bij een koude motor is het toerental wel ca 1000tpm. Ik dacht eerst dat hij valse lucht aanzoog en dus heb ik bij alle pakkingen etc wat WD40 gespoten maar de motor blijft gewoon netjes draaien. Ik heb ook de gasklep gecontroleerd en die gaat ook goed dicht dus dat is het ook niet.

Als ik het goed heb begrepen uit het Haynes boek is dit een carburateur met een vaste sproeier die op een bepaalde afstand afgesteld moet worden met speciaal gereedschap. Kan het misschien zo zijn dat de sproeier te rijk staat afgesteld en dat de motor in principe teveel benzine krijgt bij stationair en dat daarom de stelschroef ook geen invloed heeft?

Hoop dat iemand mij kan helpen

groeten
Laurens

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2020 22:19 #186838 door Jacob van Zwet
Volgens mij werkt WD40 niet om valse lucht te zoeken.
Hier voor moet je rem reiniger of carb cleaner gebruiken.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
27-01-2020 23:24 #186842 door Johan Geers
misschien dat deze manual www.triumphwedgeowners.org/uploads/3/0/4...anual_-_complete.pdf je verder kan helpen.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
28-01-2020 13:21 #186848 door Ed van der Zee
Als het goed is heb je een Stromberg carb die geen afstelbare naald heeft, dus een brons plaatje aan de onderzijde ipv een schroef, klopt dat ?
Naast het nuttige boekje van Johan kun je bij documenten de werkplaatshandboeken downloaden van de enkele Stromberg en hoie hier mee om te gaan.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Laurens van Cuijk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-01-2020 16:43 #186850 door Laurens van Cuijk (GAST)
Beantwoord door Laurens van Cuijk (GAST) in topic hoog toerental stationair en stationair afstelschroef werkt niet
oeps dat zou inderdaad zo maar eens kunnen. zal het eens met reiniger proberen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Laurens van Cuijk (GAST)
  • Offline
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Lees meer
28-01-2020 16:44 #186851 door Laurens van Cuijk (GAST)
Beantwoord door Laurens van Cuijk (GAST) in topic hoog toerental stationair en stationair afstelschroef werkt niet
Bedankt alvast voor alle info. het is inderdaad een vast plaatje onder aan de carburateur. zal het e.e.a. eerst eens ff doorlezen. houd jullie op de hoogte

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.