B18A motor naar B18B

  • Gideon Los
  • Gideon Los's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
23-01-2020 15:34 #186764 door Gideon Los
B18A motor naar B18B is gemaakt door Gideon Los
Ik zoek al een tijdje een B18B motor voor mijn 123GT (zat een B20A bij), maar daar is niet zo makkelijk aan te komen.
Nu heb ik wel diverse B18A motoren en dacht deze misschien om te bouwen naar een B18B motor.

Is dit makkelijk te doen en wat zou ik daarvoor nodig hebben?

Andere nokkenas?
dubbele carburateurs SU en spruitstukken
Andere kop of A kop af laten vlakken?
Andere dingen?

Hartelijk dank.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Matthias Dejonckheere
  • Offline
  • New Member
  • New Member
Meer
29-12-2020 12:21 - 29-12-2020 12:24 #191741 door Matthias Dejonckheere
Beantwoord door Matthias Dejonckheere in topic B18A motor naar B18B
Dag Gideon,

Misschien een laat antwoord (kan handig zijn voor anderen) maar ik ben hier ook een tijdje mee bezig geweest:
  • dubbele SU (HS6)
  • sproeiernaald ( LINK blz 126-127-128 + LINK tabel afb3)
  • kop van aan A kan je vlakken naar B18B specs: B18B (1) 1961-1963, head height 87.0 mm, compr. 9,5 / B18B (2) 1964-1966, head height 86.2 mm, compr. 10,0 / B18B (3) 1967-1968, head height 86.2 mm, compr. 10,0
  • dubbele uitlaatpijp
  • distributeur ook dacht ik (maar daar ken ik de nummering niet van - misschien kan iemand anders hierbij klaarheid scheppen) maar dat was voor mij een 123TUNE geworden
  • ik had hier ook een langwerpig luchtfilter bijgevoerd om verse lucht te nemen van voor de radiator + een langere luchtinlaat om de snelheid te bevorderen
  • qua nokkenas had ik een tt3 van tinustuning genomen veel koppel te hebben in de lage toeren, maar welke er precies inpast staat misschien wel al ergens op het forum

Andere items om in rekening te brengen:
  • Het gebruik van een B18B met hoge compressie is eigenlijk niet aan te raden. Deze motor werd gebruik in combinatie met octaan 100 benzine wat je op vandaag niet meer hebt, enkel 95 en 98 waarvan al een deel bio is. Voor zover ik weet krijg je dan nogal last van pingelen als je geen octaan 100 gebruikt. Ooit es met iemand erover bezig geweest en met de octaangehaltes van vandaag zou de compressie best naar 1:9 gegaan worden ipv 1:10 en dan zou de kop gevlakt moeten worden tot een 87,1mm met standaard koppakking. ==> best nog ergens laten herbereken om zeker te zijn
  • Alles wat anders is dan stock leidt dan in theorie ook weer naar andere naald, maar zo blijf je bezig ;)

Mvg,
M

www.mdejonckheere.be
Volvo P120 1967 Project
Laatst bewerkt 29-12-2020 12:24 door Matthias Dejonckheere.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gideon Los
  • Gideon Los's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
30-12-2020 00:02 #191749 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic B18A motor naar B18B
Matthias,

heel erg bedankt voor je bijdrage.

Hier kan ik zeker wat mee.

Gideon

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
03-01-2021 14:21 #191829 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18A motor naar B18B
Hoi Gideon, misschien nog even een leuk detail als je overweegt om van de B18A een "echte" B18B te maken.
De aanduiding aan de zijkant van het blok is ook anders dan die van de B18A
Voor de B motor zou dit kunnen veranderen naar 49-6861 of 496866 of 496881 of 496882



Groeten, Rob
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gideon Los
  • Gideon Los's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
03-01-2021 14:33 #191830 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic B18A motor naar B18B
Dank Rob.

Het veranderen van de nummers aan de zijkant van het blok heb ik ook aan gedacht. Maar het voelt een beetje als omkatten( waar ik een gruwelijke hekel aan heb), dus misschien laat ik de B18A nummers wel staan en vertel ik bij een verkoop van de auto gewoon wat er gedaan is met de motor.

Het valt mij op dat deze B18B motoren moeilijk te vinden zijn. Terwijl ze toch best wel verkocht zijn in de 123Gt en p1800

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Meer
03-01-2021 14:39 #191831 door Rob Baeten
Beantwoord door Rob Baeten in topic B18A motor naar B18B
Tja is moeilijk Gideon. Je zou ik dit geval alleen de aanduiding van het blok veranderen en niet het serienummer. Het serienummer zou ik zeker nooit aankomen :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Gideon Los
  • Gideon Los's Profielfoto Onderwerp Auteur
  • Offline
  • Elite Member
  • Elite Member
Meer
03-01-2021 14:50 #191833 door Gideon Los
Beantwoord door Gideon Los in topic B18A motor naar B18B

Rob Baeten schreef : Tja is moeilijk Gideon. Je zou ik dit geval alleen de aanduiding van het blok veranderen en niet het serienummer. Het serienummer zou ik zeker nooit aankomen :)


Je bedoeld met aanduiding de 2 cijfers op het verhoogde vlakje?

Ik vraag mij af in hoeverre het belangrijk is voor een aspirant koper of het originele blok er nog in zit? Ik bedoel , als je bv een B230 motor in een amazon 123gt bouwt, en iemand wil de auto origineel hebben, dan is het wel een puntje van discussie denk ik. Maar een B18A motor in goede staat met B-specificaties( of beter zelfs) in een P1800/123GT is minder erg zeg denk ik ...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.