Motor stuk. Wat nu?

Lees meer
22-01-2020 23:54 #186754 door M. Safa
Motor stuk. Wat nu? is gemaakt door M. Safa
Hallo vrienden,
Aanstaande zaterdag horde ik tijdens het rijden op de snelweg rare geluiden uit de motor van mijn 145. Dat de laatste tijd onder de auto wat olie droppels lag, leekt het me niet zo serieus. ik checkte vaker de oliepeil en voegde wat olie erbij als het nodig was.
Maar 140 km verder dan huis kwam ik ook bijna nooit in een stuk met mijn Volvo laatste tijden.
Gelukkig ANWB hielp me royaal en vandaag ook werd mijn Volvo thuis bezorgd.
De motor start en draait, maar klinkt als een dieselmotor. en als je een een beetje gas geeft dan is het geluid in de motor veel malen harder.
Zelf ben ik niet technisch en degene die mij hielp met technische problemen is op reis.
Ik denk dat met deze informatie weinig te zeggen valt over wat met de motor aan de hand is en er moet eerst de blok uit elkaar gehaald worden..
De cilinderkop is paar maanden geleden gereviseerd, dus het probleem moet in de onder blok zitten lijkt mij.
-eerste vraag is of de ervaringsdeskundigen onder ons kunnen speculeren over de schade
-De tweede vraag is wat nu? een andere B20 blok vinden en de motor wisselen of eerst kijken wat de schade is en proberen om dat te verhelpen (een motor revisie dus) en wat ik zelf zou heel fijn vinden een sterkere motor met een 5 bak eronder laten zetten bijvoorbeeld een 2.3 van 240 met de 5 bak.
-Wie heeft ervaring met dit laatste? moet heel veel aanpassingen gedaan worden ?
-Wat zou jullie het gedaan hebben in gelijke situatie? dwz. met twee linker handen met beperkte budget .
Tot overmaat van de ramp moet het ook heel snel gebeuren, want mijn parkeervergunning staat op de Volvo en ik kan het niet wijzigen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
23-01-2020 13:18 - 23-01-2020 21:18 #186763 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Motor stuk. Wat nu?
Zeer waarschijnlijk het nokkenas tandwiel. Daar staat genoeg over geschreven op het forum en is een relatief

gemakkelijke reparatie.
Voor een juiste diagnose mag je mij ook even bellen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2020 22:00 #186767 door Paul Franse
Beantwoord door Paul Franse in topic Motor stuk. Wat nu?
Kan ook een nokkenaslager zijn. Heb ooit dezelfde symptomen in een b20 gehad.

Life is what you make it!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-01-2020 23:46 #186770 door M. Safa
Beantwoord door M. Safa in topic Motor stuk. Wat nu?
Bedankt Cor voor jouw aanbod en bedankt Paul voor de suggestie.
dus volgens jullie zou de motor geen grote schade gelopen hebben: aan de zuigers en of /de krukas zelf of zoiets dergelijks.
Maar ik heb vergeten te zeggen dat toen ik de motorkap naast de snelweg open maakte, terwijl de motor nog draaide, was er overal olie, zelfs op de achterdeur zat een laagje olie. ik heb als eerst olie bij gevoelt (gezien de motor aan het draaien was, heb ik het oliepijl niet gecheckt). er kwam heel veel rook uit de motor na boven (waar de olie ingaat). daarna stapte ik in de auto om verder te rijden, want ik had nog 20 km. tot de bestemming.
De auto reed wel, maar geen normale kracht en met heel veel lawaai. ik stopte weer en deze keer heb ik de motor uitgezet en ANWB gebeld.
De kans is heel groot dat de motor zonder olie gedraaid heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2020 18:27 #186777 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motor stuk. Wat nu?
Ja, door deze verschijnselen lijkt de zaak wel ernstiger. Is het oliedruklampje niet gaan branden? Ook jouw mededeling,dat de achterdeur - je bedoelt waarschijnlijk de achterklep van de 145- onder de olie zat,doet vermoeden,dat er veel olie via de uitlaat is verdwenen.
Wanneer je vermeldt waar de auto staat ,is mogelijk een lid van de vereniging die verstand van zaken heeft ,bereid eens te komen kijken bij de auto!
.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-01-2020 19:25 #186780 door M. Safa
Beantwoord door M. Safa in topic Motor stuk. Wat nu?
Ja, inderdaad bedoel ik de achterklep. Ik dacht zelf dat door het wegwaaien van de olie op snelweg een laagje op de achterklep terecht gekomen is. Maar dat kan ook uit de uitlaat afkomstig zijn.
Het zou heel fijn zijn als iemand die verstand van zakken heeft even kan komen kijken en advies geven over het vervolg / reparatie.
Ik woon in Amsterdam, maar de auto staat in mijn loods in Vijfhuizen (bij Haarlem).
Als iemand die in de buurt woont en wil helpen, hoor ik het graag.
Gezien 145 mijn "daily driver" is en mijn parking vergunning op het kenteken van deze auto staat, ben ik op dit moment echt gehandicapt en afhankelijk van de openbaar vervoer.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
26-01-2020 17:22 #186813 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Motor stuk. Wat nu?
Ik woon zelf in het zuiden van het land,maar er wonen vast deskundige leden in de buurt van Amsterdam.
Na dit bericht sta je weer bovenaan en dat valt beter op!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.