Restrictie carterontluchting Volvo 140 B20

Lees meer
15-01-2020 19:45 - 15-01-2020 19:58 #186642 door Steven340
Restrictie carterontluchting Volvo 140 B20 is gemaakt door Steven340
Beste Forum leden

Voor ik m'n vraag stel zal ik me even kort voorstellen.
Ben Steven, 24 jaar jong en een uit de hand gelopen Volvo hobby (zijn er vast wel meerdere van), momenteel zo'n 15 verschillende soorten 300 series staan en nu dus recent een Volvo 144, wat mij nu dus ook hier brengt.
Doe alles zelf aan m'n auto's, van plaatwerken tot complete motoren reviseren, de 300 serie ken ik door en door, maar dit is wel even iets andere koek.

Ken het hele model nog niet zo goed, de 2 liters komen redelijk overeen met de 360 dus helemaal vreemd is het niet.

Welnu heb ik een 144 GL aangeschaft van 1974 op LPG voor weinig.
Is dan ook een "rijdende" opknapper. Heeft nog APK maar er mankeerd van alles aan. Betreft een B20 met 2 carburateurs, iets met SU? en wat voor B20 is het dan?

Motor loopt alleen op LPG benzine systeem is niet eens aangesloten, das nog wel de bedoeling, maar nu dus bezig om hem in ieder geval goed lopend te krijgen, want hij stottert behoorlijk.
De vacuüm slangen o.a. naar de rembekrachtiger zaten erg los en waren uitgelubberd, zal hier ook flink wat valse lucht aanzuigen.

Ben nu bezig die te vernieuwen, maar nou mist er na mijn idee een restrictie tussen de slang van de olievuldop naar het T-stuk tussen het spruitstuk en de rembekrachtiger.
Neem aan dat deze er wel tussen hoort en zoja welke diameter het gaatje moet zijn?

Ben verspaner van beroep, dus dan draai ik er zo eentje.


Verder nu eerst alle onstekingsdelen vervangen, de kop is "ooit" gereviseerd voor LPG volgens de vorige eigenaar, geen idee wanneer, geen onderhoudshistorie bekend verder, teller staat nu op 433.000

Verder missen er nog aardig wat motor onderdelen, o.a. gasstang, is nu allemaal ala beun de haas met houtje touwtje werk opgelost, maar een showroom topic zal ik nog wel eens maken en dan ook met foto's.

Bedoeling is om er gewoon een goede nette originele auto van te maken voor dagelijks gebruik.


Edit: Volgens mij zitten alle slangen verkeerd aangesloten en hoort dit helemaal niet op het vacuüm gedeelte te zitten wat van het spruitstuk komt, als ik wat foto's van andere auto's bekijk.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2020 08:03 #186643 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Restrictie carterontluchting Volvo 140 B20
Welkom hier! Leuk al die 340's!
Als je motor 2 carburateurs heeft dan zal het een B20B zijn, de snellere versie van de B20A. Een garantie is dit natuurlijk niet, er kan zat gerommeld zijn de afgelopen 50 jaar.

Wat de carterontluchting betreft; ik ben al veel creatieve oplossingen tegengekomen, maar dit is zoals Volvo het ooit bedacht heeft:
* bij een B20 moet de slang van de olievuldop naar het inlaatspruitstuk; in het spruitstuk zit dan een nippel met een restrictie (2mm?),
* de slang vanaf de linkerzijkant van het blok (vanaf het "eitje") moet naar het luchtfilter van de carburateur(s).
* de rembekrachtiging hoort met een eigen slang op het inlaatspruitstuk, zonder restrictie.

Bij een B18 zitten de slangen vreemd genoeg nét andersom (heeft iets met milieu-eisen uit die tijd te maken dat dit bij de B20 gewijzigd is), ook zijn er (oudere) versies waar het eitje d.m.v. een pijpje naar beneden "vrij" ademt en/of vuldoppen zonder slang.

Mocht je luchtfilter geen aansluiting hebben voor een slang dan is een klein "sport"luchtfiltertje direct op het eitje ook een goede optie.

Veel succes met je 144!

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
16-01-2020 19:36 - 16-01-2020 19:42 #186657 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Restrictie carterontluchting Volvo 140 B20
Bedankt voor je antwoord Hans
Had inderdaad al gezien dat het bij sommige motoren andersom aangesloten was, dus twijfelde al.
Nu weet ik in ieder geval hoe het hoort te zitten.

Er zitten twee aansluitingen op het spruitstuk, eentje die naar voren wijst richting de radiateur en eentje die richting de rembekrachtiger wijst. Die laatste is wel een hele kleine 1/8"NPT en zat een blindstopje in. Kleiner dan het gat van de slang naar de rembekrachtiger in ieder geval.

Die andere aansluiting is een stuk groter en lijkt zo'n nippel op te zitten, maar deze is uitgeboord, ook duidelijk te zien want niet afgebraamd.

Hier tak ik hem af met een T-stuk naar de olievuldop en maak ik zelf een propje voor met een 2mm gaatje die ik in de slang schuif.

Heb ik ook in ieder geval genoeg vacuüm voor de rembekrachtiger.

Verder vielen me nog een paar dingen op, de dynamo miste de onderste bout, hing alleen nog maar aan de spanner. V-snaar zat ook behoorlijk los, zo los dat hij alles bijna niet meer kon aandrijven.

En was de slangklem doorgerrot van de onderste radiateurslang bij de waterpomp. Daar lekte hij al behoorlijk, hele dynamo ook smerig.

Eergister de auto gekocht, en het verbaasd me dat ik thuis gekomen ben.

Afijn nog zat te doen.
Zal morgen een topic maken van de auto zelf met foto's.

Kwa uitvoering en motortype lijkt dit wel zo origineel te horen. Betreft een Grand Luxe met Overdrive, volgens mij hadden die ook standaard 2 carburateurs of injectie, voor wat ik zo op internet zie. Althans de overdrive staat ook op kenteken, maar de schakelaar mist aan de stuurkolom, zit wel een gat. Heb er ook nog niet onder gelegen, dus ben benieuwd of deze ook nog aanwezig is.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
16-01-2020 22:16 #186659 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Restrictie carterontluchting Volvo 140 B20
Hallo Steven;

welkom op het Forum. leuk dat je een 140 gl hebt; deze uitvoering kom je in nl niet zo vaak tegen. Zelf heb ik ook o.a. een 145 en heb van een gesloopte GL de overdrive overgezet. Dit betrof een M41 versnellingsbak met een J-type overdrive. Ik hoop voor je dat die nog aanwezig is op jouw auto want die bak is bijna onverslijtbaar bij goed onderhoud.

Overigens kun je de ontbrekende dynamobout ook zo bestellen bij de webshop.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.