TT3 versus K-Nokkenas

Lees meer
03-01-2020 16:44 #186457 door Chris Caenen
TT3 versus K-Nokkenas is gemaakt door Chris Caenen
Mijn goede voornemen voor 2020 is om mijn Volvo sneller te maken.

Ik wil de nokkenas vervangen van mijn auto. Het is nu een B18A en ik wil naast de nokkenas ook de Stromberg vervangen voor 2x HIF's, en Simons uitlaat. Hiermee hoop ik rond de 110 / 115 pk uit te komen.

Voor de nokkenas ben ik aan het twijfelen tussen de TT3 en de K-Nokkenas. Qua prijs is de TT3 ongeveer 100 euro duurder. (Voor beide wil ik de standaard nokvolgers gebruiken) en zodoende ben ik benieuwd hoeveel het verschil daadwerkelijk is. Ik ben niet iemand die hogen toeren rijdt maar wel iemand die graag koppel vanuit lagere toeren heeft.

Ik heb op het forum gezocht en er wordt veel geschreven over de TT3 maar kan nergens duidelijkheid vinden over de verschillen.

Ik heb nog een tweede vraag. Hoeveel is het verschil qua hoogte tussen een B18A cilinderkop en een B18B? Klopt het dat een B18A een koppakking heeft van 2,4mm en de B18B 0,8mm?

Alvast bedankt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2020 17:01 #186459 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic TT3 versus K-Nokkenas
Ik lees net dat een K-Nokkenas meer geschikt is voor hoge toeren. Klopt dit? Kan ik dan beter de TT3 vergelijken met de C of D nokkenas?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-01-2020 19:10 #186461 door Lars Rengersen
Beantwoord door Lars Rengersen in topic TT3 versus K-Nokkenas
Volgens mij staat het grootste deel van het antwoord al op de Tinustuning website tinustuning.nl/1-onderdelen-nokkenassen.html

De Tinustuning-nokkenassen kenmerken zich door moderne nokprofielen en aangepaste noktiming, openingssnelheden, lift en duratie. Daarbij is bij de TT3, 5, 7 en 9 assen gebruikt gemaakt van "dual-lobe design" waarbij de in- en uitlaatnokken elk een ander profiel hebben. Met de Tinustuning nokkenassen daardoor een hoger gecombineerd koppel en vermogen haalbaar dan met de oude Volvo assen.

Zelf ben ik ook een fan van veel koppel onderin. Ik heb uiteindelijk echter gekozen voor nóg meer koppel onderin inde vorm van conversie naar elektrisch. Maar tot die tijd stond de TT3 op mijn verlanglijst. Een mooie allround as waar ook mede gezinsleden prima mee kunnen rijden.
Wat ik heb begrepen is dat een TT3 hetzelfde vermogen heeft als K-as, maar beter koppel bij laag toeren.
Daarnaast zijn de profielen dus ontworpen naar de huidige moderne inzichten (dual lobe) en in mijn ogen dus hoe dan ook beter dan het 50/60 jaar oude ontwerp van de K-as.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2020 11:01 #186469 door Sieds Hiddema
Beantwoord door Sieds Hiddema in topic TT3 versus K-Nokkenas
En hoe ziet je uitlaatspruitstuk er uit?

- DE VIKING - LEAVER DEA AS SLAEF - VOLVO PV 544 SPORT 1965 + BSA

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
04-01-2020 11:08 #186470 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic TT3 versus K-Nokkenas
Heb ooit het volgende uitgezocht en genoteerd Chris;

B18a 75 din pk 88 mm kophoogte
B18b1 100 ,, 87 mm ,,
B18b2 108 ,, 86.2 mm ,,
B18b3 115 ,, 86.2 mm ,,
B18d 90 ,, 88 mm ,,

De verschillen in koppakking dikte ken ik niet. Hoor graag van wie 't weet.

Groeten,
Sjef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2020 12:14 - 04-01-2020 12:15 #186472 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic TT3 versus K-Nokkenas

SIEDS Hiddema schreef : En hoe ziet je uitlaatspruitstuk er uit?


Voor dubbele pijp

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-01-2020 12:17 #186473 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic TT3 versus K-Nokkenas

Sjef van Giersbergen schreef : Heb ooit het volgende uitgezocht en genoteerd Chris;

B18a 75 din pk 88 mm kophoogte
B18b1 100 ,, 87 mm ,,
B18b2 108 ,, 86.2 mm ,,
B18b3 115 ,, 86.2 mm ,,
B18d 90 ,, 88 mm ,,

De verschillen in koppakking dikte ken ik niet. Hoor graag van wie 't weet.

Groeten,
Sjef


In het onderdelen boek staan drie types voor de b18. 0,8 mm voor octaan 100, 1,6 mm voor octaan 95-100, 2,4 voor octaan 90-95. Maar dan weet ik nog niet welke er standaard gebruikt wordt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2020 18:17 - 05-01-2020 18:23 #186490 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic TT3 versus K-Nokkenas
Voor zover ik weet: voor onze B20A staat er standaard een 2.0mm koppakking, nu wordt er een 1,2mm geleverd. Als je het netjes uitrekent scheelt de 0,8mm iets in de compressieverhouding, maar je bent een hele beste als je dat merkt met rijden.

Dan, na een behoorlijk aantal jaren ervaring:
In de combi zit een B20, puntenontsteking en enkele SU Hif. Ik denk uit een late 140. De B20 kop met grote kleppen een jaar of 8 terug gereviseerd en toen de nokkenas (standaard B20a) vervangen door een K as. Fors koppelwinst merkbaar, bijna stationair weg te rijden in zijn twee en zijn drie is eigenlijk een soort automaat tussen 15-65km/h. Veel koppel dus onderin en rijdt fantastisch. Nadeel is dat je merkt dat de motor minder graag toeren maakt, bij 65 graag naar 4e, bij 85 naar OD met een 4.56 achteras.
Onze combi met overdrive zou, voor je gevoel, bij 110km/h nog wel een versnelling extra kunnen gebruiken.

Nu rijdt ik sinds een jaar met een TT3 nokkenas, die ik samen met nieuwe nokvolgers heb gemonteerd. Het blijft onhandig dat je de kop daarvoor eraf moet halen trouwens..

Minstens zoveel koppel maar hij trekt veel makkelijker / soepeler door, ik heb er echt een andere auto door gekregen. In mijn beleving de beste investering die ik de afgelopen jaren heb gedaan. Met een gewone puntenontsteking loopt hij wel iets onregelmatiger stationair. De K-as liep, met koude motor, 650 t/min, mooi stil en trillingvrij, de TT3 voelt zich fijner met 750-800t/min. Een 123-ontsteking zou dit oplossen.

Daarbij geeft Ben Flierman gewoon goed advies, ook op wat spoed vragen als je aan het monteren bent (geen aandelen Tinus Techniek...). Inmiddels heeft hij ook een dubbele set SU HS6 carburateurs voor me gereviseerd en heb ik twee van zijn LPG mengstukken in huis. Dat moet de ideale combi zijn, samen met een gesloten luchtfilterhuis (met dank aan de beurs).Ik hoop ze voor de zomer te monteren.

Kortom, ik zou voor een TT3 nokkenas gaan..
Hans

Ps, meten is weten, hoe mooi zou het zijn als er ergens een keer een overzichtje komt met wat koppel/vermogens kromme’s met daarbij type motor/carb/nokkenas?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2020 18:30 #186491 door Chris Caenen
Beantwoord door Chris Caenen in topic TT3 versus K-Nokkenas
Duidelijk verhaal. Dank je Hans.

Heb jij standaard of verzwaarde nokvolgers?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-01-2020 21:31 #186493 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic TT3 versus K-Nokkenas
Standaard, verzwaarde zijn voor hogere toerentallen heb ik begrepen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.