advies gevraagd bij motorrevisie,

Lees meer
08-12-2019 12:47 - 08-12-2019 12:49 #186192 door Hans W.
advies gevraagd bij motorrevisie, is gemaakt door Hans W.
Hallo allemaal, we zijn een blok aan nalopen, liep niet gek maar gebruikte iets olie en 1 (eerste) cilinder minder compressie. na het loshalen bleek de eerste nok (vanaf distributietandwiel gezien) afgesleten, had ik nog niet eerder gezien.

Nu is de motor verder los en heb ik een vraag; op de zuigers staat SP 0.04, is dat een overmaat? dit ivm met het bestellen van nieuwe zuigerveren?
En, is er een handigheidje om de zwarte kool/olie aanslag eenvoudig te verwijderen?


hoor het graag, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2019 18:11 #186193 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic advies gevraagd bij motorrevisie,
Nu de motor helemaal los is, lijkt me - met het oog op de geconstateerde gebreken - een algehele revisie op de lange termijn het verstandigste.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2019 18:37 - 08-12-2019 18:43 #186194 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic advies gevraagd bij motorrevisie,
Dag Niek, Lagerschalen zien er goed uit, zuigerveren hebben gemiddeld 0,7-0,75 mm slotspeling (mag 0,4-0,55 zijn) en alle vier cilinders max 0,04-0,05 verschil tussen boven en onder, loopvlak zuigerveren, in de cilinder gemeten. Dus nwe zuigerveren / lagerschalen/nokkenaslagers / nokkenas lijkt me vooralsnog prima om mee te starten. Het gaat me vooral even om de benaming, ik heb namelijk geen micrometer met het bereik om de zuigerdiameter / cilinder diameter op te meten.

Oliepomp moeten we nog controleren, dan kunnen we weer opbouwen.
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-12-2019 19:29 - 08-12-2019 19:32 #186198 door Peter
Beantwoord door Peter in topic advies gevraagd bij motorrevisie,
Hans,
Is er een stootrand aanwezig,
en hoe is de on-rondheid van de cilinderwant

Peter,
sinds 1993 eigenaar:
“Zeeuws-Vlaamse” Volvo 133 GT B18b,
(matching numbers)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2019 16:40 #186207 door Fred Kok
Beantwoord door Fred Kok in topic advies gevraagd bij motorrevisie,
Beste Hans,
Als ik zo de plaatjes bekijk en om teleurstelling te voor komen,ben je met vernieuwen van de zuigerveren en na schoonmaken weer monteren niet gereed.
De groeven in de zuigers voor de veren , zijn meestal aangeslagen met koolstof. maak je dit schoon en pak je een nieuwe zuigerveer, meet dan de axiale speling zoals op bijgaand PDF's is omschreven.
Ook de cylinder wanden zullen bij goed opmeten tonvormig kunnen zijn. Ongeveer halverwege de zuigerslag is immers de zuigersnelheid het grootst en zal derhalve de slijtage en dus speling vergroten. Ik zou dat echt goed checken en anders helaas een overmaat met nieuwe zuigers etc.
Hoe was trouwens de olie druk? als deze lager wordt /is zullen de lagerschalen ovaal dan wel deels versleten zijn , zie plaatje. (helaas meten is weten, maar daar wordt de meeste tijd mee versleten)
Wil je meer ervarings info, meld dan je e-mail adres via een PB.
Succes Fred

This browser does not support PDFs. Please download the PDF to view it: Download PDF

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.