Frustrerende montage spruitstuk B16A

Lees meer
28-09-2019 11:50 #185385 door Rik Tuin
Frustrerende montage spruitstuk B16A is gemaakt door Rik Tuin
Ik heb een PV544 uit 1960 met de B16A motor. Omdat de motor valse lucht aanzoog langs de pakkingen van het spruitstuk, heb ik het spruitstuk gedemonteerd en laten vlakken. Daarna inmiddels drie keer opnieuw gemonteerd, maar ik krijg het maar niet dicht. Hij blijft lucht aanzuigen langs de inlaatpoort van de voorste twee cilinders. Montage zonder of met vloeibaar pakkingmateriaal, het maakt niet uit. Met loctite blue silicone was ie heel kort dicht, maar al snel niet meer, Spul kan blijkbaar niet tegen hitte.

Ik heb deze complete pakkingset van het VOD gebruikt; artikelnr. 403833.

Had ik wellicht de veel duurdere koperen pakkingen moeten gebruiken? Deze dus; 1378902

Ik kan me toch ook niet voorstellen dat de cilinderkop op het pasvlak van het spruitstuk niet goed vlak meer is. Bij alle B18's/B20's die ik in het verleden heb gehad heb ik dit probleem nog nooit meegemaakt (sprak hij lichtelijk gefrustreerd)

Wie heeft de gouden tip voor mij?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2019 00:00 #185389 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Frustrerende montage spruitstuk B16A
Beste Rik, je zou een dubbelle pakking kunnen proberen met een geschikt afdichtmiddel b.v. Permatex www.permatex.com/product-category/gasketing/gasket-makers/
Dit werd door Olieslager bij B18 motoren geadviseerd een dubbelle koppakking als men op een lager octaangehalte wilde rijden.

Met koper heb ik geen ervaring.

succes


Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
29-09-2019 01:41 #185390 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic Frustrerende montage spruitstuk B16A
Die spruitstukken van de B16 zijn inderdaad lastig, zorg dat je de uitlaatpijp die naar beneden loopt los maakt van het spruit stuk, dit helpt om het spruitstuk spanningsvrij te monteren met een nieuwe pakking.
Wat uitlaatkit en goed vastmaken en laten drogen, volgende dag pijp losmaken zodat je hem los genoeg hebt om aan uitlaatspruitstuk vast te maken zonder spanning.

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-09-2019 20:26 #185426 door Rik Tuin
Beantwoord door Rik Tuin in topic Frustrerende montage spruitstuk B16A
Ik monteerde het spruitstuk met de uitlaatpijp los ervan. Heb nu hittebestendige kit gekocht en ben een het zoeken naar hittebestendige o-ringen, wellicht een betere opplossing voor beide inlaatpoorten dan de standaard pakking. Wordt vervolg.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.