B20 Motor

Lees meer
04-08-2019 23:29 #184546 door 15993-dummy
B20 Motor is gemaakt door 15993-dummy
Beste Volvo vrienden,
Inmiddels rij ik nu ongeveer 2 jaar (+/-6000kms) met mijn 131 en niet 1 keer pech gehad onderweg, wel is nu gebleken dat de motor erg veel olie verbruikt,ongeveer 1ltr op +/-1000km die is dus wel aan het einde van z'n latijn,auto's achter mij houden respectvol afstand .......
Ik zit nu met de vraag wat te doen oude motor reviseren bij de specialist dan blijft de boel wel origineel of een ruil/revisie motor plaatsen.
Kan iemand hier advies geven of misschien met bepaalde ervaringen.
Vriendelijke groet ,Jan V

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-08-2019 23:35 #184549 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic B20 Motor
Dag Jan, ik zou eerst wat meer meten, hoe is de compressie van de motor bijvoorbeeld? Op een b20 zitten ook klepsteelkeerringen die versleten kunnen zijn. dit kan ook veel oliegebruik opleveren., en dit is in verhouding een kleine reparatie.
Groeten Hans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2019 10:58 #184553 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic B20 Motor
Nog een aanvulling op de reactie van Hans. Een olieverbruik van 1 liter op 1000 km is weliswaar niet gering, maar kan er nog net mee door. Een compressietest is zeker aanbevolen, maar die moet dan wel worden uitgevoerd met een meter die nog niet al te lang geleden geijkt is, om onbetrouwbare waarden uit te sluiten.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2019 11:45 #184554 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic B20 Motor
Er zijn flesjes in de handel om je oie te verdikken; is symptoom bestrijding maar het helpt tijdelijk.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2019 22:00 #184564 door 15993-dummy
Beantwoord door 15993-dummy in topic B20 Motor
Beste Hans,
Ja dat is inderdaad een mogelijkheid een gedeeltelijke revisie, ik heb de compressie nog niet gemeten maar dat zou eigenlijk het eerst moeten gebeuren om meer inzicht te krijgen , overigens rij ik op lpg en het zou dus goed kunnen zijn dat de kleppen e.d. versleten zijn ,ik ken de geschiedenis van de wagen niet maar ik denk niet dat er lpg bestendige kleppen in gemonteerd zijn.
Bedankt voor je tip !
vriendelijke groet, Jan Verkaik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
05-08-2019 22:12 #184565 door 15993-dummy
Beantwoord door 15993-dummy in topic B20 Motor
Beste Gert, Simon,
Bedankt voor jullie reacties, ik vindt die 1op1000 toch echt wel veel terwijl ik ook tijdens het bijvullen Bars leaks of soms Wynns additieven toevoeg, dit lijkt iets te helpen maar het geeft geen groot verschil.
vriendelijke groet,Jan Verkaik
Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2019 16:59 #184577 door Ed van der Zee
Beantwoord door Ed van der Zee in topic B20 Motor
Zou eerst compressie meten en indien redelijk een koprevisie doen, dus een voor LPG/ongelode benzine en ook goed naar tuimelaar-as kijken.
Als de kop eraf is kun je ook de cilinders en stoters bekijken
Ben het met de vorige tips eens, kon wel eens mee vallen

Ed van der Zee
'67 123GT
'70 164
'71 P1800 E
'72 1800ES
'73 145 Express
geniet maar nooit met mate

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
06-08-2019 23:02 #184580 door 15993-dummy
Beantwoord door 15993-dummy in topic B20 Motor
Bedankt Ed, ik ga nu eerst voor een compressie meting en als inderdaad blijkt dat alleen een cilinderkop revisie voldoende is worden extra kosten en moeite bespaard.
vriendelijke groet,Jan Verkaik

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.