zijn B20A en B20B uitwisselbaar?

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-07-2019 13:38 #184327 door Pascal Kogelman (GAST)
zijn B20A en B20B uitwisselbaar? is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
Ik heb nu een B20A onderblok, kan ik deze zonder problemen/aanpassingen vervangen door een B20B onderblok? Ik kan een B20B overnemen maar zijn ze vrij uitwisselbaar?
Dan zou ik mijn gaskop+weber carb. dus overzetten van een B20A naar een B20B onderblok.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2019 15:47 #184329 door Alfriedel Boelen
Beantwoord door Alfriedel Boelen in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?
Volgens mij wel, ik heb het tenminste ook gedaan. Ik had een B20a gekocht van een 144 uit 1974 en er nieuwe overmaat Mahle zuigers +honen, krukas laten slijpen + lagers, K nokkenas erin en een hoge compressie kop erop met 44 mm inlaat kleppen, dubbele SU's en dubbel uitlaatspruitstuk en voila, een B20b zelf gedaan. Loopt als een trein, wel 170k m p/u mee gehaald met overdrive natuurlijk. Zo'n 30.000 km geleden en hij loopt nog steeds goed.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2019 15:52 #184330 door Kees Vos
Beantwoord door Kees Vos in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?
Het enige verschil tussen het onderblok van een b20a en een b20b is de nokkenas, b20a heeft een a nokkenas en de b20b heeft een c nokkenas.
Verder zit er verschil in de cilinderkop, een 20b cilinderkop is lager dan een b20a en hreeft grotere kleppen.

Dan zit er op een b20b twee carburateurs en plaats van een.

Jouw vraag of je een b20a onderblok kan verwisselen met een b20b onderblok is, ja maar dan heb je niet helemaal de power van een b20b motor.

dan moet je ook de cilinderkop wisselen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-07-2019 16:03 #184331 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?

Kees Vos schreef : Het enige verschil tussen het onderblok van een b20a en een b20b is de nokkenas, b20a heeft een a nokkenas en de b20b heeft een c nokkenas.
Verder zit er verschil in de cilinderkop, een 20b cilinderkop is lager dan een b20a en hreeft grotere kleppen.

Dan zit er op een b20b twee carburateurs en plaats van een.

Jouw vraag of je een b20a onderblok kan verwisselen met een b20b onderblok is, ja maar dan heb je niet helemaal de power van een b20b motor.

dan moet je ook de cilinderkop wisselen.


Bedankt voor deze info!
Ik heb nu ook de power van een B20A, dus dat zal wel zo blijven. Kan ik mee leven.
Maar als ik het goed lees moet ik dan ook een andere cilinderkop aanschaffen ipv mijn huidige gaskop te hergebruiken? Dat zou wel jammer zijn. Ik had gehoopt dat met een nieuwe pakking de kop gewoon 1 op 1 zou passen of er nou een B20A onder zit of een B20B.
Indien ik dan ook een andere cilinderkop moet aanschaffen, zie ik vd ombouw af. Mijn huidige kop is 5000 km geleden professioneel omgebouwd voor gas en bevalt goed.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2019 16:27 #184332 door Hans W.
Beantwoord door Hans W. in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?
Pascal, alles wat hierboven staat klopt. Als je de compressie wat wilt verhogen kun je ook de kop wat extra laten vlakken. Er zijn wel overzichtje van maar een B20b kop is iets van 86,4 mm hoog (gemeten onderkant kop/aanlegvlak kopbout) en één B20 A kop en millimeter of anderhalf meer. Dit geeft net een wat andere compressieverhouding. Ook was vroeger de hoogte van de koppakking verschillend. Ik meen van een B20a 2,0 mm en van een B20B 1,2 of zelfs 0,8mm. Ook dat doet weer wat met de compressie.

Als je zo'n grote operatie gaat doen is het wel het overwegen waard om te kijken welke nokkenas je erin hebt zitten.
Succes, Hans.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-07-2019 16:37 #184334 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?

Hans Wassink schreef : Pascal, alles wat hierboven staat klopt. Als je de compressie wat wilt verhogen kun je ook de kop wat extra laten vlakken. Er zijn wel overzichtje van maar een B20b kop is iets van 86,4 mm hoog (gemeten onderkant kop/aanlegvlak kopbout) en één B20 A kop en millimeter of anderhalf meer. Dit geeft net een wat andere compressieverhouding. Ook was vroeger de hoogte van de koppakking verschillend. Ik meen van een B20a 2,0 mm en van een B20B 1,2 of zelfs 0,8mm. Ook dat doet weer wat met de compressie.

Als je zo'n grote operatie gaat doen is het wel het overwegen waard om te kijken welke nokkenas je erin hebt zitten.
Succes, Hans.



Hans, Volgens de documentatie heb ik een A nokkenas.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2019 19:32 #184338 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?
Het hangt er vanaf hoeveel je over hebt voor extra PK's.
Een injectiekop heeft standaard de grootste kleppen destijds zat daar een K nokkenas bij die levert meer vermogen. Bij www.tinustuning.nl/1-onderdelen-nokkenassen.htmlTnustuning kan je nog meer vermogen eruit krijgen met bijvoorbeeld een door hem ontwikkelde nokkenas
Ik riijd met een K nokkenas en B kop enkele stromberg en rijd op de Duitse autobahn makkelijk 140 dat vind ik voor een oude bak hard zat, mja sommigen willen sneller optrekken en een hogere topsnelheid.
Een B20 is een erg sterk blok maar meer PK's betekend niet alleen meer verbruik maar ook meer slijtage.

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
22-07-2019 23:06 #184339 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?

Simon. S. schreef : Het hangt er vanaf hoeveel je over hebt voor extra PK's.
Een injectiekop heeft standaard de grootste kleppen destijds zat daar een K nokkenas bij die levert meer vermogen. Bij www.tinustuning.nl/1-onderdelen-nokkenassen.htmlTnustuning kan je nog meer vermogen eruit krijgen met bijvoorbeeld een door hem ontwikkelde nokkenas


Ik riijd met een K nokkenas en B kop enkele stromberg en rijd op de Duitse autobahn makkelijk 140 dat vind ik voor een oude bak hard zat, mja sommigen willen sneller optrekken en een hogere topsnelheid.
Een B20 is een erg sterk blok maar meer PK's betekend niet alleen meer verbruik maar ook meer slijtage.


Ik hoef niet zo nodig meer vermogen en wil ook geen hoge kosten maken, maar als zich een degelijk B20A onderblok (goede compressie, goede zuigers, drijfstangen/-lagers en betere olieschraapveren dan die van mij) aandient, zit ik er aan te denken om deze in de wintermaanden om te wisselen met mijn onderblok. Maar dat moet wel 1 op 1 passen met bijv. mijn gaskop. ik wil geen kosten maken voor andere nokkenassen etc. En mocht ik zoiets niet tegenkomen, dan tuf ik vrolijk door met mijn huidige blok.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
22-07-2019 23:43 #184340 door Rudi Dortangs
Beantwoord door Rudi Dortangs in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?
Als het goedkoop moet en het gewoon een vervanger van je onderblok moet zijn kun je toch je huidige nokkenas omzetten (inclusief volgers in de juiste volgorde, als de kop al eraf is, is dat niet veel werk ) en je nieuwe B20B onderblok is een B20A onderblok, je oude kop erop en klaar.
groeten,
Rudi

Liever zelf ermee rijdend op de weg als door vandalen vernield in de loods.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
23-07-2019 10:12 #184341 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic zijn B20A en B20B uitwisselbaar?

Rudi Dortangs schreef : Als het goedkoop moet en het gewoon een vervanger van je onderblok moet zijn kun je toch je huidige nokkenas omzetten (inclusief volgers in de juiste volgorde, als de kop al eraf is, is dat niet veel werk ) en je nieuwe B20B onderblok is een B20A onderblok, je oude kop erop en klaar.
groeten,
Rudi


@Rudi: Zoiets hoopte ik inderdaad op maar ik begreep uit reacties hierboven (oa Kees Vos) dat mijn oude kop niet zal passen en ik dan ook op zoek moet naar een andere cilinderkop (en dat was ik niet van plan, de huidige bevalt prima).
Of heb ik dit verkeerd begrepen en is het inderdaad zo eenvoudig als jij schetst: mijn oude B20A onderblok wordt vervangen door een ander B20B onderblok en daar bovenop komt mijn huidige gaskop. Is dit dus allemaal 1 op 1 uitwisselbaar?
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.