6 gaats / 8 gaats vliegwiel?

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
20-07-2019 19:46 #184293 door Pascal Kogelman (GAST)
6 gaats / 8 gaats vliegwiel? is gemaakt door Pascal Kogelman (GAST)
Kun je aan de buitenkant van een B20 blok zien of het blok een 6 gaats of een 8 gaats vliegwiel heeft?
Ik ben aan het kijken naar een reserve onderblok voor mijn B20, om wellicht ooit over te zetten. Ik heb er eentje gezien met een 6 gaats, maar ik weet niet zeker of mijn blok ook 6 gaats is. Ik heb gelezen dat tm 1973 er 6 gaats gebruikt werd en vanaf modeljaar 1974 er 8 gaats in de Volvo's zaten. Mijn Amazon is van 1969, maar ik weet niet uit welk jaar het B20 blok komt, vandaar de vraag of je ook aan de buitenkant kunt zien of het 6 of 8 gaats is (zonder de boel open te hoeven schroeven).
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2019 22:22 #184297 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?
Ik weet niet of je dat kunt zien aan de nummers op het motorblok.
Misschien weet iemand dat?
Ik weet wel,dat de draad van de bout van de krukaspoelie verschillend is bij een 6 gaats vliegwiel en een 8 gaats vliegwiel. Je zou dus de bout van de krukaspoelie van jouw auto los kunnen nemen en die mee kunnen nemen naar het blok ,waavan je kunt zien dat het 6 gaten heeft. Als jouw bout dezelfde draad heeft als die motor ,dan heb jij ook een zes gaats vliegwiel. Zo niet,dan heb jij een motor in je auto met een 8 gaats vliegwiel.
Misschien kun je hier iets mee? Wellicht een overbodige opmerking : de draad heel voorzichtig uitproberen!
Succes toegewenst!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
20-07-2019 23:06 #184300 door H.M. Platvoet
Beantwoord door H.M. Platvoet in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?
Het is te zien aan het motor type nummer ingeslagen bij de verdeler kap. Het is enig zoekwerk in de onderdelen boeken van de Volvo 140 serie, maar voorin staan de motor nummers. Een Volvo van 1974 heeft altijd een 8 gaats krukas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
21-07-2019 14:05 #184305 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?

H.M. Platvoet schreef : Het is te zien aan het motor type nummer ingeslagen bij de verdeler kap. Het is enig zoekwerk in de onderdelen boeken van de Volvo 140 serie, maar voorin staan de motor nummers. Een Volvo van 1974 heeft altijd een 8 gaats krukas.


Ik heb even op het blok gekeken en zie daar op de volgende gegevens staan van links naar rechts als je tegen de zijkant vh onderblok kijkt::
B20 Volvo
4969
5029 (ingegraveerd op een vlak stukje metaal)
1- 419303 (opgelegde getallen op het einde vh blok ter hoogte vd verdeelkap)

Kan iemand hier op basis vd bovenstaande info mij uitsluitsel geven of ik een B20A of B20 B blok heb en of het een 6 of 8 gaats vliegwiel betreft?
Mijn dank is groot.
groet,
Pascal

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2019 14:35 #184306 door S.P.H Simon
Beantwoord door S.P.H Simon in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?
Mss staat het hiertussen:
Part number | Edition | Model year | hp SAE | at rpm | hp DIN | at rpm | kW | Camshaft marking |Gearbox | Rear axis ratio | Type designation | Comment

495383 B16 A 1957 - 1960 66 4 500 60 4 500 45 H6, M4 4.56:1 P 1200, P 12104, P 12106
B16 A 1961 66 4 500 60 4 500 45 M30, M31, M40 4.56:1 12132V/HD, 12133V/HD, 12134V/HD
495387 B16 B 1958 - 1960 85 5 500 76 5 500 57 M4 4.56:1 P 12204, P 12206, P 12208
B16 B 1961 85 5 500 76 5 500 57 M40, M41 4.56:1 12234V/HD, 12244V/HD, 12235V/HD
495395 B16 A 1961 66 4 500 60 4 500 45 M30, M40 4.56:1 12132V/HD, 12134V/HD Saxomatic clutch
495396 B16 B 1961 85 5 500 76 5 500 57 M40 4.56:1 12234V/HD, 12244V/HD Saxomatic clutch
496801 B18 A 1962 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4.1:1 12132x, 13132x
B18 A 1963 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4.1:1 13132x
B18 A 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4.1:1 13121x, 13191x* Favorit
B18 A 1962 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M40 4.1:1 12134x, 12138x, 13134x
B18 A 1962 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M40 4.55:1** 22134x
496802 B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.1:1 12234x, 12238x, 12244x, 13234x, 13244x
B18 D 1963 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.55:1** 22244x
B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M41 4.56:1 12235x, 13235x
496814 B18 A 1964 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A BW35 4.1:1 12136x, 13136x
496815 B18 D 1964 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A BW35 4.1:1 12236x, 12246x, 13246x
496816 B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.1:1 12244x, 13244x
B18 D 1963 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.55:1** 22244x
496818 B18 D 1964 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A BW35 4.1:1 12236x, 12246x, 13246x
496820 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.1:1 12234x, 12238x, 13234x, 13244x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.55:1** 22234x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M41 4.56:1 12235x, 13235x
496821 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.1:1 12244x, 13244x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.55:1** 22244x
496822 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B BW35 4.1:1 12236x, 12246x, 13246x
496834 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M30 4.1:1 13191x* Favorit
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4.1:1 12194x, 13194x
496835 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 4.1:1 12136x, 13136x
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 4.55:1** 22136x
496840 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M40 4.1:1 12234x, 12238, 12244x, 12294x, 13234x, 13244x, 13294x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M40 4.55:1** 22234x, 22244x, 22294x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M41 4.56:1 12235x
496841 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B BW35 4.1:1 12246x, 12296x, 13246x, 13296x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B BW35 4.55:1** 22246x
496852 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M30 4.1:1 13121x Favorit
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4.1:1 12134x, 12138x, 13134x
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4.55:1** 22134x
496860 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 13335x, 13395x
496861 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.1:1 12394x, 13394x W/o em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.55:1** 22394x W/o em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 13335x W/o em. control
496866 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 133x5x
496868 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.1:1 13344x W/ em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.55:1** 22344x, 22394x W/ em. control
496869 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.1:1 13346x W/ em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.55:1** 22346x W/ em. control
496871 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.1:1 13334x, 13394x W/o em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.55:1** 22334x, 22344x W/o em. control
496872 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.1:1 13396x
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.55:1** 22336x, 22346x W/o em. control
496877 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A xx1xxx Packed engine
496878 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 xx1x6x Packed engine
496880 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B xx2xxx Packed engine
496881 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 133x5x Packed engine
496882 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 133x5x Packed engine
496890 B18 A 85 5 000 75 4 700 56 A Spare part***
496892 B18 B 115 6 000 96 5 600 72 C Spare part***
496893 B18 D 100 5 700 90 5 500 67 B Spare part***
496900 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.1:1 131341S/T, 131941S/T
B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.3:1 221341S
496901 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.1:1 131342S/T
496910 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133341S/T, 133441S/T, 133941S/T
B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M41 4.3:1 133351S/T
B20 B 1969 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.3:1 223341S
496911 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133342S/T, 133942S/T
B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M41 4.3:1 133352S/T
496924 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133341 S-5396
496979 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.1:1 131x41 Packed engine
496980 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133x41 Packed engine
496982 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133x42 Packed engine
496995 B20 A 90 4 800 82 4 700 61 A Spare part***
496996 B20 B 118 5 800 100 5 500 75 C Spare part***


www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-214158.html

Duett1964-Amazon1965-145(1970)-P1800e(1970)-242(1976)-262(1979)-343'84

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Pascal Kogelman (GAST)
  • Offline
  • Elite-lid
  • Elite-lid
Lees meer
21-07-2019 14:54 - 21-07-2019 15:02 #184307 door Pascal Kogelman (GAST)
Beantwoord door Pascal Kogelman (GAST) in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?

Simon. S. schreef : Mss staat het hiertussen:
Part number | Edition | Model year | hp SAE | at rpm | hp DIN | at rpm | kW | Camshaft marking |Gearbox | Rear axis ratio | Type designation | Comment

495383 B16 A 1957 - 1960 66 4 500 60 4 500 45 H6, M4 4.56:1 P 1200, P 12104, P 12106
B16 A 1961 66 4 500 60 4 500 45 M30, M31, M40 4.56:1 12132V/HD, 12133V/HD, 12134V/HD
495387 B16 B 1958 - 1960 85 5 500 76 5 500 57 M4 4.56:1 P 12204, P 12206, P 12208
B16 B 1961 85 5 500 76 5 500 57 M40, M41 4.56:1 12234V/HD, 12244V/HD, 12235V/HD
495395 B16 A 1961 66 4 500 60 4 500 45 M30, M40 4.56:1 12132V/HD, 12134V/HD Saxomatic clutch
495396 B16 B 1961 85 5 500 76 5 500 57 M40 4.56:1 12234V/HD, 12244V/HD Saxomatic clutch
496801 B18 A 1962 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4.1:1 12132x, 13132x
B18 A 1963 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4.1:1 13132x
B18 A 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M30 4.1:1 13121x, 13191x* Favorit
B18 A 1962 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M40 4.1:1 12134x, 12138x, 13134x
B18 A 1962 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A M40 4.55:1** 22134x
496802 B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.1:1 12234x, 12238x, 12244x, 13234x, 13244x
B18 D 1963 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.55:1** 22244x
B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M41 4.56:1 12235x, 13235x
496814 B18 A 1964 - 1966 75 4 500 68 4 500 51 A BW35 4.1:1 12136x, 13136x
496815 B18 D 1964 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A BW35 4.1:1 12236x, 12246x, 13246x
496816 B18 D 1962 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.1:1 12244x, 13244x
B18 D 1963 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A M40 4.55:1** 22244x
496818 B18 D 1964 - 1965 90 5 000 80 5 000 60 A BW35 4.1:1 12236x, 12246x, 13246x
496820 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.1:1 12234x, 12238x, 13234x, 13244x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.55:1** 22234x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M41 4.56:1 12235x, 13235x
496821 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.1:1 12244x, 13244x
B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B M40 4.55:1** 22244x
496822 B18 D 1966 95 5 400 86 5 000 64 B BW35 4.1:1 12236x, 12246x, 13246x
496834 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M30 4.1:1 13191x* Favorit
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4.1:1 12194x, 13194x
496835 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 4.1:1 12136x, 13136x
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 4.55:1** 22136x
496840 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M40 4.1:1 12234x, 12238, 12244x, 12294x, 13234x, 13244x, 13294x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M40 4.55:1** 22234x, 22244x, 22294x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B M41 4.56:1 12235x
496841 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B BW35 4.1:1 12246x, 12296x, 13246x, 13296x
B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B BW35 4.55:1** 22246x
496852 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M30 4.1:1 13121x Favorit
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4.1:1 12134x, 12138x, 13134x
B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A M40 4.55:1** 22134x
496860 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 13335x, 13395x
496861 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.1:1 12394x, 13394x W/o em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.55:1** 22394x W/o em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 13335x W/o em. control
496866 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 133x5x
496868 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.1:1 13344x W/ em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.55:1** 22344x, 22394x W/ em. control
496869 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.1:1 13346x W/ em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.55:1** 22346x W/ em. control
496871 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.1:1 13334x, 13394x W/o em. control
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M40 4.55:1** 22334x, 22344x W/o em. control
496872 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.1:1 13396x
B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C BW35 4.55:1** 22336x, 22346x W/o em. control
496877 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A xx1xxx Packed engine
496878 B18 A 1967 - 1968 85 5 000 75 4 700 56 A BW35 xx1x6x Packed engine
496880 B18 D 1967 100 5 700 90 5 500 67 B xx2xxx Packed engine
496881 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 133x5x Packed engine
496882 B18 B 1967 - 1968 115 6 000 96 5 600 72 C M41 4.56:1 133x5x Packed engine
496890 B18 A 85 5 000 75 4 700 56 A Spare part***
496892 B18 B 115 6 000 96 5 600 72 C Spare part***
496893 B18 D 100 5 700 90 5 500 67 B Spare part***
496900 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.1:1 131341S/T, 131941S/T
B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.3:1 221341S
496901 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.1:1 131342S/T
496910 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133341S/T, 133441S/T, 133941S/T
B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M41 4.3:1 133351S/T
B20 B 1969 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.3:1 223341S
496911 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133342S/T, 133942S/T
B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M41 4.3:1 133352S/T
496924 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133341 S-5396
496979 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.1:1 131x41 Packed engine
496980 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133x41 Packed engine
496982 B20 B 1969 - 1970 118 5 800 100 5 500 75 C M40 4.1:1 133x42 Packed engine
496995 B20 A 90 4 800 82 4 700 61 A Spare part***
496996 B20 B 118 5 800 100 5 500 75 C Spare part***


www.volvoforums.org.uk/archive/index.php/t-214158.html


Ik heb hem gevonden (volgens mij?) er stonden verstopt achter het eitje nog 2 getallen: 00. Dat maakt dus samen met het eerdere stuk: 496900.
Volgens het schema is dit hem:
496900 B20 A 1969 - 1970 90 4 800 82 4 700 61 A M40 4.1:1 131341S/T, 131941S/T

Bedankt voor deze lijst, Simon!
Het is dus een B20 A, maar de andere vraag blijft: heeft deze dan een 6 gaats of 8 gaats vliegwiel?
Te zien aan het bouwjaar van deze serie (1969-1970) zou het volgens mij een 6 gaats moeten zijn, de 8 gaats zijn immers pas vanaf modeljaar 1974 gebouwd voor de 140-serie.
Is deze redenatie goed?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
21-07-2019 18:14 #184316 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?
Jouw gedachtegang lijkt mij juist.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2019 10:51 #186205 door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?
Mijn 164 is van 18 juni 1974, voor zo ver ik weet zat daar het originele blok nog in toen ik het er uitlepelde voor revisie dit voorjaar. Deze had nog een 6 gaats vliegwiel. Ik weet niet wanneer Volvo in '74 de wijziging doorvoerde, maar ik vermoed dus na juni en om die zelfde reden vermoed ik dus dat de kans echt nihil is dat je een 8 gaats hebt!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-12-2019 12:40 #186206 door Gert Vegter
Beantwoord door Gert Vegter in topic 6 gaats / 8 gaats vliegwiel?
Je hoeft de bout van de krukaspoelie niet eens los te halen. De boutkop heeft namelijk een sleutelwijdte van 13/16” bij een zesgaats krukas en 7/8” bij een achtgaats krukas.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.