- Berichten: 162
Motor wil niet starten
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
Ik word een beetje radeloos. Ik heb een Duett uit 65 met een B18A motor.
Nieuwe accu, bobine, contact punten, bougie kabels, rotor, bougies, dwell hoek goed gezet, voorontsteking op tekens. Enige is dat de distributie-as tertijd niet gemarkeerd is... Netjes op hoogste punt gezet (en 3x gecontroleerd) en de volgorde van de kabels gecontroleerd.
Verder een gereviseerde startmotor en zenith carborateur (en nog een boel zaken tijdens de revisie).
De motor zelf is niet gereviseerd, alleen 'aan de buitenkant' (pakkingen, dynamo, benzinepomp, etc)
Ik heb 12V stroom op + van de bobine. Ik heb vonken op de contact punten, ik heb tikkende vonken bij alle 4 de bougie kabels. Alle electra werkt netjes, zekeringen zijn allemaal goed en netjes op spanning.
ik heb benzine in de carborateur. Met gas geven komt er benzine in de carborateur, de benzinepomp geeft netjes zn pufjes benzine met de rondwentelingen.
En toch wil ie niet starten. Niet met choke, niet zonder. Ook niet met een extra starthulp.
De startmotor slaat aan, hij draait rond, de distributeur draait netjes, maar geen ontsteking zo lijkt t. Bobine en startmotor wordt uiteraard hardstikke warm dus dan weer wachten. 1 of 2 keer een plof gehad in de knalpijp maar meestal niks.
En hoe ik de distrubutie-as ook draai (langzaam, terwijl starten met startknop), hij wil niet pakken.
Ik zie iets (stoms) over het hoofd en heb al flink wat gegoogled maar hoop toch dat iemand nog een goede tip heeft om te controleren.
Dank alvast
jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 338
Of anders tijdens het starten een beetje benzine in de carburateur spuiten. Ergens moet hij op reageren.
Bobine zou met proefstarten niet warm moeten worden. Ontsteking iets anders zetten?
Succes!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Cor Kraaijeveld
- Offline
- Platinum-lid
- Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
- Berichten: 782
Het gebeurt vaak dat het ontstekingsasje 180 graden gedraaid moet worden.
succes, Cor.
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
@Cor, dank. Ga ik proberen. Meen toch echt dat ik het goed gedaan heb met schroevendraaier in de cilinder en draaien aan de ventilator voor, maar ik ga me morgen eens omdraaien. Zal toch niet...
Grt
Jeroen
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Johan Geers
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 3364
Worden de bougies nat?
Anders zou je de oude bobine eens moeten proberen.
Want als alles goed staat en je de ontstekings volgorde goed heb zou ie moeten starten.
Ontstekingsvolgorde is 1,3,4,2.
En de rotor draait tegen de klok in.
Is de compressie nog goed?
En wat Cor zegt is ook een goed om te controleren.
succes
Johan Geers
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Jeroen Brouwers
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 162
Zucht, maar goed, OPGELOST!! Nu de afstelling
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Frans Pars (GAST)
- Offline
- Elite-lid
- Berichten: 222
Succes!!!!
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Ben Bergmans
- Offline
- Platinum-lid
- Berichten: 338
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.
- Tom Steverink
- Offline
- Platinum-lid
Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl
Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.