Motor wil niet starten

Lees meer
07-06-2019 19:35 #183716 door Jeroen Brouwers
Motor wil niet starten is gemaakt door Jeroen Brouwers
Hi
Ik word een beetje radeloos. Ik heb een Duett uit 65 met een B18A motor.
Nieuwe accu, bobine, contact punten, bougie kabels, rotor, bougies, dwell hoek goed gezet, voorontsteking op tekens. Enige is dat de distributie-as tertijd niet gemarkeerd is... Netjes op hoogste punt gezet (en 3x gecontroleerd) en de volgorde van de kabels gecontroleerd.
Verder een gereviseerde startmotor en zenith carborateur (en nog een boel zaken tijdens de revisie).
De motor zelf is niet gereviseerd, alleen 'aan de buitenkant' (pakkingen, dynamo, benzinepomp, etc)

Ik heb 12V stroom op + van de bobine. Ik heb vonken op de contact punten, ik heb tikkende vonken bij alle 4 de bougie kabels. Alle electra werkt netjes, zekeringen zijn allemaal goed en netjes op spanning.
ik heb benzine in de carborateur. Met gas geven komt er benzine in de carborateur, de benzinepomp geeft netjes zn pufjes benzine met de rondwentelingen.

En toch wil ie niet starten. Niet met choke, niet zonder. Ook niet met een extra starthulp.
De startmotor slaat aan, hij draait rond, de distributeur draait netjes, maar geen ontsteking zo lijkt t. Bobine en startmotor wordt uiteraard hardstikke warm dus dan weer wachten. 1 of 2 keer een plof gehad in de knalpijp maar meestal niks.
En hoe ik de distrubutie-as ook draai (langzaam, terwijl starten met startknop), hij wil niet pakken.

Ik zie iets (stoms) over het hoofd en heb al flink wat gegoogled maar hoop toch dat iemand nog een goede tip heeft om te controleren.

Dank alvast

jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
07-06-2019 21:30 #183722 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Motor wil niet starten
Als je de bougies op het kleppendeksel legt, vonken ze dan allemaal op hun beurt?
Of anders tijdens het starten een beetje benzine in de carburateur spuiten. Ergens moet hij op reageren.
Bobine zou met proefstarten niet warm moeten worden. Ontsteking iets anders zetten?
Succes!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
07-06-2019 21:55 #183724 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Motor wil niet starten
Controleer of de eerste cylinder op de arbeidsslag staat; dwz de kleppen van cylinder 4 op tuimelen, zuiger 1 bovenin en de ontsteking op de eerste cylinder.
Het gebeurt vaak dat het ontstekingsasje 180 graden gedraaid moet worden.

succes, Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2019 00:33 #183726 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Motor wil niet starten
Hi Ben, dank voor je reactie. Ja ze vonken alle 4. Ipv benzine heb ik al wat remmenreiniger gebruikt, geeft een knal als wat veel (in het spruitstuk of de uitlaat). En met de ontsteking op de distributie-as ben ik idd aan het proberen, maar nog niet gelukt.

@Cor, dank. Ga ik proberen. Meen toch echt dat ik het goed gedaan heb met schroevendraaier in de cilinder en draaien aan de ventilator voor, maar ik ga me morgen eens omdraaien. Zal toch niet...

Grt
Jeroen

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2019 00:44 #183727 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Motor wil niet starten
Je zou eens moeten kijken hoe de kleur van de vonk is mooi blauw?
Worden de bougies nat?
Anders zou je de oude bobine eens moeten proberen.
Want als alles goed staat en je de ontstekings volgorde goed heb zou ie moeten starten.
Ontstekingsvolgorde is 1,3,4,2.
En de rotor draait tegen de klok in.
Is de compressie nog goed?
En wat Cor zegt is ook een goed om te controleren.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2019 11:53 #183732 door Jeroen Brouwers
Beantwoord door Jeroen Brouwers in topic Motor wil niet starten
Schaam me diep na alle research en voorbereidingen, maar het 180 graden omwisselen van de kabels, werkte ....
Zucht, maar goed, OPGELOST!! Nu de afstelling :)

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2019 13:51 #183734 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Motor wil niet starten
Gebeurt wel vaker hoor Jeroen, no worries! Succes!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2019 15:23 #183735 door Frans Pars (GAST)
Beantwoord door Frans Pars (GAST) in topic Motor wil niet starten
Heeft iedereen wel eens gehad hoor, je bent er zeker van dat je alles goed heb gedaan en dan toch ;-). Belangrijkste hij start weer!!! Die afstelling komt ook wel goed!
Succes!!!!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2019 15:30 #183736 door Ben Bergmans
Beantwoord door Ben Bergmans in topic Motor wil niet starten
Toen ik mijn 123-ontsteking plaatste, sloeg hij ook niet aan. Via dit forum ook de tip van 180 graden draaien. Liep meteen.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-06-2019 18:18 #183737 door Tom Steverink
Beantwoord door Tom Steverink in topic Motor wil niet starten
Sssttt..ik ben eens vergeten de rotor terug te zetten. Start-ie ook niet..na een tijdje zag ik hem liggen, ha, ha!

Ama Combi 1967- 144DL Overdrive 1972- 1800ES 1973- 780 V6 B280E 1986- 244 1988- 940 LPT SE 1997(+MY'2022 XC60 Recharge
BLOG op klassiekevolvo.jouwweb.nl

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.