Vacuumregelaar verdeler B20B vraagje

Lees meer
30-04-2019 21:29 #183100 door Hans van der Eijk
Vacuumregelaar verdeler B20B vraagje is gemaakt door Hans van der Eijk
Omdat ik mijn vacuumvervroeging ervan verdacht niet te werken, wilde ik deze controleren. Nu lees ik op diverse draadjes in dit forum dat je dit eenvoudig kan controleren door eraan te zuigen. Dat leverde bij mijn geen beweging op, ook niet nadat ik de regelaar had uitgebouwd. De grondplaat verdraait overigens heel makkelijk. Pas nadat ik met een aangesloten overmaats spuit een hele flinke onderdruk trok, wilde hij bewegen. Er zit duidelijk een flinke veer in waar tegenin het membraam moet werken. Echter, in de VKV shop bleek dat dit bij een nieuwe (241665) exact hetzelfde is. Ook die beweegt echt niet door er aan te zuigen. Nu kan dat 2 dingen betekenen: Of die anderen kunnen zuigen en ik niet, of het ligt toch iets genuanceerder, en je hebt een grotere onderdruk nodig om zo'n regelaar te testen. Wie weet het antwoord?
Gr Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
01-05-2019 00:06 #183104 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vacuumregelaar verdeler B20B vraagje
Volgens het boek van olyslager heeft een B20B een verlater en die zou ik zo ie zo niet aansluiten.
Maar de vacuum verlater begint bij160 tot 240 mmhg onder druk, met 2 gr verlating 230 to 305 mmhg onderdruk, en hij eidingt bij 3gr met een onderdruk van 280 tot 320mmhg.
Die verlating is er indertijd opgezet om in Amerika door de emissie grens te komen.

m.vr.gr.

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2019 20:50 #183176 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Vacuumregelaar verdeler B20B vraagje
Johan,
bedankt voor de tip. Ik ben vervolgens even in mn Haynes manual gedoken en daar staat dat alle motoren die met een vacuumregeling zijn uitgerust, een vervroeging hebben behalve de B20E en B20F, die een verlating hebben, tenzij een exhaust emission control gemonteerd is. Lijkt er dus op dat Olyslager en Haynes elkaar tegenspreken? In de reguliere Volvo manual vind ik er niets over.

Mvg
Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
03-05-2019 22:14 #183178 door Hans van der Eijk
Beantwoord door Hans van der Eijk in topic Vacuumregelaar verdeler B20B vraagje
Ik heb nu de verdeler zelf nog eens even goed bekeken en het lijkt inderdaad dat het een verlatingsmechanisme is want het verdraait de grondplaat in de draairichting van de rotor. Daarna heb ik nog eens even in dit forum op "verlating" gezocht en het duizelt me nu wel even van alle mogelijkheden die er zijn met betrekking tot de locatie van de aansluiting van de vacuumslang (achter, onder of voor de gasklep) bij de verschillende typen motor en carburateurs. Ik geloof dat ik een serieuze verlatingsangst heb ontwikkeld ;).....ik ga de vacuumregelaar erafhalen en kijken of ik verschil merk, in positieve of negatieve zin.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2019 00:49 #183183 door Johan Geers
Beantwoord door Johan Geers in topic Vacuumregelaar verdeler B20B vraagje
Zal positief zijn ik heb er ook geen meer opzitten B20E met carburators.
Wel even de grondplaat vast zetten als je de vacuumvelater er af haalt, anders ligt zomaar los.

succes

Johan Geers

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
04-05-2019 09:43 - 04-05-2019 09:44 #183186 door 05703-dummy
Beantwoord door 05703-dummy in topic Vacuumregelaar verdeler B20B vraagje
Ik heb op m'n B20B altijd met vacuumverlating gereden; als deze op het juisste punt op de carburateur is aangesloten functioneert het zoals het ooit ontworpen is: prima dus.
Maar als je op enig punt twijfelt dan is uitschakelen van de vacuumbeïnvloeding de juiste oplossing. Hiervoor hoef je niks te verwijderen of vast te zetten. Loskoppelen van het vacuumslangetje is voldoende. Wel even het aanzuigpunt op carb afdichten.
Vacuummechanisme kan je verder dus gewoon laten zitten, hoef je ook het gat in je verdelerhuis niet af te dichten.

Groet, Hans

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.