Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18

Lees meer
09-04-2019 12:36 #182800 door Stijn v.d. Linde
Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18 is gemaakt door Stijn v.d. Linde
Hallo allemaal,
Sinds vrijdag ben ik trotse eigenaar van een Volvo Amazon. Nu zit ik wel met het volgende: Op de snelweg, bij afremmen op de motor, geeft hij blauwe rook die direct weg is als ik weer gas geef.
Nu heb ik al gezocht en zie ik vergelijkbare verhalen en oplossingen voor een B20 maar ik heb een B18. Ik lees dat het met het vacuum dat ontstaat i.c.m. oude/gescheurde klepseals te maken kan hebben
Zijn er mensen met tips/oplossingen/ervaringen/is dit zelf te fixen? Alles is welkom gezien mijn huidige kennis nog erg beperkt is. Hij geeft alleen zichtbaar blauwe rook bij snelheden +100km/h.
Bedankt!

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2019 14:53 #182803 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18
Vermoedelijk klepseals hard geworden of stuk gegaan. Kan ook ontstaan bij versleten klepgeleiders in de cilinderkop.De kleprubbers van een b18 motor kun je zelf vrij eenvoudig vervangen. Houd in elk geval je oliepeil in de gaten ! De kleprubbers zitten aan de bovenkant van de klepsteel. Je kunt ze zien als je het klepdeksel hebt verwijderd.Wanneer de acht kleprubbers nog mooi zacht aanvoelen moet er verder worden gezocht.De klepseals kun je vervangen nadat je de tuimelaaras er af hebt genomen door de vier bouten te verwijderen.Daarna wel de kleppen stellen. Nogmaals ,olieverbruik in de gaten houden!

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2019 14:56 - 09-04-2019 14:59 #182804 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18
Bedankt Niek! Ik ga het eens onderzoeken. Ik houd het oliepeil goed in de gaten want dat zou natuurlijk een stomme fout zijn. Bedankt voor je antwoord en ik hoop dat het de seals zijn. Klopt het dat ze er zo uit horen te zien?
shop.nordicar.com/nl-nl/volvo-parts/klephoedje-set.html

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
09-04-2019 22:07 #182812 door Niek de Boer
Beantwoord door Niek de Boer in topic Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18
Ja,dat zijn de kleprubbers voor een b18.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
10-04-2019 10:35 #182815 door Stijn v.d. Linde
Beantwoord door Stijn v.d. Linde in topic Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18

Niek de Boer schreef : Ja,dat zijn de kleprubbers voor een b18.

Bedankt Niek. Zoals je merkt ben ik een beginneling en ik wil graag alles leren. Ik ben nog jong (21) dus ik heb nog even de tijd ;-). Ik ga aan het sleutelen en hopelijk is dit de oorzaak. Ik lees in andere topics veel dat een compressie test wordt aangeraden, kan dat, mochten de rubbers wel goed zijn, een oorzaak aanwijzen? Bedankt voor je tijd/hulp

Amazon '65
Niet eens met een gesloten / verwijderd topic? Mail naar moderator@volvokv.nl.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Sjef van Giersbergen
  • Offline
  • Expert lid
  • Expert lid
Lees meer
10-04-2019 10:51 #182816 door Sjef van Giersbergen
Beantwoord door Sjef van Giersbergen in topic Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18
Stijn,
De plastic schelpjes bovenop de klepsteel doen naar mijn ervaring alleen iets zolang je klepgeleiders in goede staat zijn. Zijn deze versleten, dan zou ik gelijk klepgeleiders monteren die aan de bovenkant zijn afgedraaid, met daarop een veer belast rubber busje (oliekeerring). Flok Boer kan deze als set leveren.
Dit is eigenlijk de enige fatsoenlijke oplossing en ook toegepast bij de B20 motoren; de klephoedjes daarvan kun je echter niet gebruiken voor de (iets dikkere) B 18 klepstelen, want dan gaan ze al snel kapot.
Groeten,
Sjef

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • Cor Kraaijeveld
  • Cor Kraaijeveld's Profielfoto
  • Offline
  • Platinum-lid
  • Platinum-lid
  • Collectie van PV444 1956 tot 264 1975
Lees meer
10-04-2019 10:59 #182817 door Cor Kraaijeveld
Beantwoord door Cor Kraaijeveld in topic Amazon: Blauwe rook afremmen op motor B18
Hallo Stijn; inderdaad wel een verschijnsel bij een wat oudere B18 motor; even het kleppendeksel verwijderen, tuimelaaras losmaken en bovenop de kleppen zitten de rubbertjes geklemd.

Zijn overigens ook bij de club te koop, goedkoper dan bij Nordicar(en je steunt de club), nummer 80415424. Als je Woerden niet te ver vindt, wil ik je wel even helpen.

gr. Cor.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.