- Berichten: 156
B30 nokkenassen
- Albert Samsma
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
31-03-2019 19:02 - 31-03-2019 19:03 #182646
door Albert Samsma
B30 nokkenassen is gemaakt door Albert Samsma
Ik ben bezig met mijn 164E en moet een curve te kiezen voor de 123-ontsteking. Voor de B30E zijn 4 verschillende curves beschikbaar: 'B30E', 'B30E LPG', 'B30E K-cam' en B30E K-cam LPG'.
Nou weet ik wel dat ik op LPG rijd, maar niet welke nokkenas er in mijn blok zit.
Ik vroeg het Ben Flierman, die me liet weten dat er in de B20E (let op: B20, niet B30) twee nokkenassen zijn gebruikt: de D en de K. Dat hangt samen met het injectiesysteem; bij een K-jetronic hoort een K-as, bij de D-jetronic een D-as. (Dat wist ik niet eens!) Voor de B30E zou volgens hem vermoedelijk dezelfde logica gelden.
Nou heb ik een D-jetronic systeem, dus in mijn B30E zou je een D-as verwachten.
Ik pakte de groene 'Volvo 164 manual 1974' er bij. Daarin worden gegevens voor de B30 A, E en F vermeld.
In het hoofdstukje 'Engine' pagina 11 (0:5) staat onder 'Camshaft' tot mijn verbazing vermeld: 'Marking: C'.
Hè? Een C-as? In alle drie de motortypes?
Mijn vraag is dus: heeft er iemand ervaringen met de B30E en de mogelijke nokkenassen, die je daar in kan verwachten? Heeft iemand ooit een C-as in een B30E aangetroffen?
Nou weet ik wel dat ik op LPG rijd, maar niet welke nokkenas er in mijn blok zit.
Ik vroeg het Ben Flierman, die me liet weten dat er in de B20E (let op: B20, niet B30) twee nokkenassen zijn gebruikt: de D en de K. Dat hangt samen met het injectiesysteem; bij een K-jetronic hoort een K-as, bij de D-jetronic een D-as. (Dat wist ik niet eens!) Voor de B30E zou volgens hem vermoedelijk dezelfde logica gelden.
Nou heb ik een D-jetronic systeem, dus in mijn B30E zou je een D-as verwachten.
Ik pakte de groene 'Volvo 164 manual 1974' er bij. Daarin worden gegevens voor de B30 A, E en F vermeld.
In het hoofdstukje 'Engine' pagina 11 (0:5) staat onder 'Camshaft' tot mijn verbazing vermeld: 'Marking: C'.
Hè? Een C-as? In alle drie de motortypes?
Mijn vraag is dus: heeft er iemand ervaringen met de B30E en de mogelijke nokkenassen, die je daar in kan verwachten? Heeft iemand ooit een C-as in een B30E aangetroffen?
Laatst bewerkt 31-03-2019 19:03 door Albert Samsma.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Buitenwerf
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
31-03-2019 21:01 #182648
door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic B30 nokkenassen
Idd zat er in mijn b30e een c as en in een andere b30e een k as.... het is helaas even proberen of de klep lifthoogte even meten. C as is meetbaar minder kleplift
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Robert Buitenwerf
- Junior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 32
31-03-2019 21:04 #182649
door Robert Buitenwerf
Beantwoord door Robert Buitenwerf in topic B30 nokkenassen
Dit kwam ik tegen in een andere topic over dit onderwerp:
de c nokkenas is een standaard as voor late b18-b20 motoren met carburateurs.
de k nokkenas is voor meer koppel , vaak wordt gezegd dat de k een snelle as is maar de k is voor meer koppel
C nokkenas , duration 262 , lift 396 , overlap 32.
K nokkenas , duration 222 , lift 420 , overlap 46.
de c nokkenas is een standaard as voor late b18-b20 motoren met carburateurs.
de k nokkenas is voor meer koppel , vaak wordt gezegd dat de k een snelle as is maar de k is voor meer koppel

C nokkenas , duration 262 , lift 396 , overlap 32.
K nokkenas , duration 222 , lift 420 , overlap 46.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathieu van den Bosch
- Platinum lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 364
01-04-2019 09:12 #182652
door Mathieu van den Bosch
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Beantwoord door Mathieu van den Bosch in topic B30 nokkenassen
Is de 6 cilinder ooit wel geleverd met de k-jetronic? Ik meende ooit gehoord te hebben dat die tot het eind het D-jetronic systeem had.
www.nederlandseluchtvaart.nl/forums
Volvo 144GL 1973.
Volvo 144DL 1972.
Volvo 142E 1971.
Citroen DS21 1970.
Mercedes W115 1969.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Samsma
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 156
01-04-2019 18:48 #182661
door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic B30 nokkenassen
Da's een goed idee, zal de kleplichthoogte eens opmeten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Samsma
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 156
01-04-2019 18:49 #182662
door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic B30 nokkenassen
Ook een goeie vraag, Matthieu. Ik weet het niet.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Samsma
-
- Premium lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 156
05-04-2019 05:42 #182721
door Albert Samsma
Beantwoord door Albert Samsma in topic B30 nokkenassen
Ben Flierman heeft intussen het verlossende woord gegeven: de B30 is inderdaad nooit met K-jet geleverd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.